شمانیوز
شما نیوز

آشنایی با آثار تاریخی قشم/ گمرک قدیمی باسعیدو

بقایای ساختمان گمرک قدیمی جزیره در داخل روستای باسعیدو نزدیک ساحل دریا درکنار جاده و بافت مسکونی روستا قرار دارد. گمرک باسعیدو سازه ای تقریبا چهارگوش با چهار اتاق هم اندازه با راهروهایی در چهار جهت و بر روی یک سکویی با ارتفاع حدود یک متر ایجاد شده است.

آشنایی با آثار تاریخی قشم/ گمرک قدیمی باسعیدو

به گزارش شمانیوز: این سازه دارای ساباطی با ستون های چوبی تراش خورده و تزیین شده است و دارای حیاطی در قسمت جنوبی بوده که در این قسمت سازه های معماری با کاربری نامشخص دیده می شود. این بنا درسال 1397 مرمت شده است.

باسعیدو در انتهای جزیره با فاصله حدود 125 کیلومتر از شهر قشم قرار دارد. باسعیدو در زبان مردم باسیدو گفته می شود. بندر گاهی در دماغه شمالی جزیره قشم است. درخصوص نام این بندر که باسیدو یا باسعیدو گفته و نوشته شده است، می توان گفت سیدو یا سعیدو به لهجه مردم جنوب ایران سعید کوچک و یا سید یا سعید معرفه است.

در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار انگلستان موفق شد از پادشاه قاجار اجازه گیرد که بندرگاه و پایگاهی در شرق باسعیدو بنا کند. پس از تصرف این نقطه، نیروی دریایی انگلستان پایگاه دریایی بزرگی که دارای چندین آسایشگاه برای سربازان، انبارذغال، بهداری و زمین ورزشی، تاسیسات بی سیم و اسکله بود دراین محل تاسیس کرد. این پایگاه با سایر تاسیسات نظامی جزایرهنگام و هرمز در سال 1819 میلادی برابر 1234هجری به امر نایب السلطنه هندوستان بوجود آمد. فرمانده جدید پایگاه، باسعیدو را بهترین نقطه برای استقرار قوای عمده دریایی دانست و به توسعه آن پرداخت. پس از تشکیل نیروی دریایی ایران در سال 1311 هجری شمسی مرحوم دریادار بایندر فرمانده نیروی دریایی ایران اقدام به تصرف پایگاه نظامی انگلیسی باسعیدو می کند و در تابستان سال 1312 هجری شمسی پرچم انگلستان را از پایگاه باسعیدو پایین کشیده و به جای آن پرچم ایران را می افرازد.

 

 

منبع:روابط عمومی سازمان منطقه ازاد قشم

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied