شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/ یادداشت؛ علی لاریجانی

بررسی فعالیت بانک ها در بازار سرمایه

بررسی فعالیت بانک ها در بازار سرمایه

بازارهای مالی شامل نظام بانکی و بازار سرمایه، نقش عمده ای را در کنترل فعالیت های اقتصادی و به گردش درآوردن چرخ های پیشرفت اقتصادی ایفا می کنند. به گونه ای که توسعه بازارهای مالی، نقش بسزایی در تامین مالی و فرآیند رشد اقتصادی دارد و عملکرد صحیح آنها، می تواند اثرات قابل ملاحظه ای را بر سرمایه گذاری مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی از خود برجای گذارد. از این رو، هدف اصلی از گسترش راه های ارتباطی بین نظام بانکی و بازار سرمایه در چارچوب اقتصاد اسلامی، رشد ابزارهای نوین تامین مالی، ارتباط بیشتر بازارهای مالی با یکدیگر و به دنبال آن، افزایش رشد اقتصادی کشور می باشد.

 

بر این‌ اساس کارکرد بانک ها در بازار سرمایه‌ و اقتصاد کشور پر رنگ می باشد. برای مثال می‌توان به مواردی از جمله؛ خرید و فروش اوراق بهادار توسط بانک ها در بازار سرمایه، تبدیل سر رسید تعهدات کوتاه مدت به وام های بلند مدت، سیاست گذاری بانک مرکزی در بازار سرمایه و...اشاره داشت.

 

در اقتصاد ایران بانک ها نقش اساسی را در تامین مالی ایفا می کنند و بخش اصلی تامین مالی در کشورمان به عهده نظام بانکی می‌باشد. قسمت دیگری از تامین مالی توسط بازار سرمایه و سایر ابزارهای مالی انجام می شود،از طرفی بانک ها نقش اساسی را در توسعه و رشد بازار سرمایه دارند.

 

در اقتصاد ایران بانک ها به صورت مستقیم از طریق اعطای اعتبار به شرکت های تحت مالکیت خود و یا سایر شرکت های فعال در بازار سرمایه، منابع لازم را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه تامین می نمایند، به طوری که افزایش و یا کاهش در روند اعطای اعتبارات می تواند منجر به افزایش و یا کاهش در ارزش بازاری بازار سرمایه شود. همچنین بانک ها از طریق صندوق های سرمایه گذاری خود، منابع لازم را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه فراهم می کنند و بالتبع آن رشد بازار سرمایه نیز اتفاق خواهد افتاد. همچنین اعطای تسهیلات در قالب عقد اسلامی به واحدهای فعال در بازار سرمایه یکی دیگر از راه هایی است که بانک ها در توسعه بازار سرمایه نقش ایفا می کنند. بنابراین می توان مشاهده کرد که در موارد یاد شده شبکه بانکی و بازار سرمایه مکمل یکدیگرند و توسعه هر یک از آن ها می تواند توسعه دیگری را به دنبال داشته باشد.

 

بنابراین باتوجه به موارد عنوان شده می توان با قطعیت گفت، یکی از عوامل رشد پایدار بازار سرمایه صنعت بانکداری است.

 

از این رو، با وجود صورت های مالی پر ضرر و وضعیت نابسامان اقتصادی که از سال ۹۷ به سال نود و هشت به ارث رسیده است، بررسی چارت های سهام بانک ها و شاخص گروه بانکی در بورس، نوید یک صعود بلند مدت را می دهد. لذا، سهامداری در سهام بانکی در این‌ زمان بشدت توصیه می شود.

 

 

شاخص گروه بانکی، روند پر قدرت صعودی را در سال نود و هشت در دستور کار دارد. آینده درخشان طبق چارت شاخص گروه بانکی در بورس ایران در بازه زمانی فوق الذکر، انتظار می رود و نباید هراس از افت های مقطعی داشت.

 

در ذیل به بررسی چند بانک فعال و موثر در بازار سرمایه می پردازیم :

 

Mellat-Melat-Bank-1000-Way2pay-95-11-07-810x454

 

* اولین‌ بانک مورد بررسی، بانک ملت است، بانک ملت نیز از جمله سهام های بزرگ و موثر در شاخص کل است. ۵۰ میلیارد قطعه سهم دارد. نماد بانک ملت، «وبملت» است. حجم مبنا، ۲.۹ میلیون سهم بوده و بیست و هفت درصد آن شناور می باشد. در بازه یکساله از اردیبهشت نود و هفت تا اردیبهشت نود و هشت، وبملت از ۸۸۵ ریال به ۳۷۴۶ ریال رسیده است.

 

وبملت از سال  ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، ۳۰۰ درصد افزایش سرمایه داد و در ۳ سال اخیر، افزایش سرمایه ای نداشته است.

 

وبلمت در حال حاضر روند رو به رشد را تجربه می کند.. اهداف کوتاه مدت سهم و میان مدت، بین ۴۴۷ تومان و ۶۵۹ تومان است. اگر سهامدار وبملت و به دنبال سود شیرین هستید، سهامداری خود را بدون‌ شک‌ ادامه دهید.

 

BankPasargadlogoJPGLOW_RESOLUTION

 

* دومین بانک، بانک پاسارگاد است، یکی از سهام های بزرگ با ریسک معقول در گروه بانک ها و موسسات اعتباری بازار بورس کشورمان، سهم بانک پاسارگاد است که با نماد «وپاسار» شناخته می شود. این سهم، ۵۰ میلیارد عدد بوده وحجم مبنا آن، ۷ میلیون سهم است. چهل و هفت درصد وپاسار، شناور بوده و در بازه قیمتی یکساله، بین ۱۰۱ تومان تا ۱۶۲ تومان در نوسان می باشد.

 

از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴، وپاسار، ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه داشته است.

 

سهام بانک پاسارگاد در مدت کوتاهی بیش از چهل و نه درصد سود را نصیب خریداران کرده است و با حد زیان، تثبیت زیر ۱۳۶تومان می توان سهامداری کرد. اهداف کوتاه مدت وپاسار، ۱۷۷ تومان و میان مدت، ۳۰۸ تومان است.

 

57806693

 

* سومین بانک مورد بررسی بانک تجارت است، که با نماد «وتجارت» یکی از شرکت های بزرگ در بازار اول بورس ایران و در گروه موسسات اعتباری  و بانکی است و در فهرست ۱۰ شرکت بزرگ بورس ایران قرار دارد. یکی از شرکت های شاخص ساز بورس در سال نود و هشت، همین نماد و تجارت‌ می باشد.

 

وتجارب در بازه قیمتی یک ساله،  از ۴۰ تومان به ۱۹۱ تومان رسید. وتجارب در سال ۹۷، حدود۶۰۰ درصد افزایش سرمایه داد. حجم مبنا سهم وتجارت،  ۲۴ میلیون سهم است و بیست و چهار درصد آن شناور می باشد.

 

وتجارت،دارای ۲۲۳ میلیارد قطعه سهم بوده که در بورس ایران،بی سابقه به نظر می رسد.

 

سهم «وتجارت» در محدوده مشخص، دارای حمایت بوده و روندی رو به رشد در کوتاه مدت و بلند مدت دارد. حد زیان، تثبیت زیر ۴۰ تومان است و برای سهامداران کوتاه مدت، هدف قیمتی ۷۰ تومان، انتظار می رود. اگر  نگاه شما به سهام بانک تجارت، بلند مدتی است، توصیه می شود که تا ۱۵۰ تومان سهامداری کنید که احتمالا تا پایان سال  نود و هشت، با سود شیرین ۲۰۰ درصدی خارج می شوید.

 

البته میان مدتی ها، روی ۱۰۵ تومان می توانند با صد و اندی درصد سود، از سهم خارج شوند.

 

نکته ای که باید برای وتجارت در نظر گرفته شود، این است که معمولا در فهرست پرببننده ترین نماد و پرمعامله ترین نماد قرار می گیرد و چون سهم سنگینی است،‌ نوسان شدید ندارد. از طرفی، با قیمت ۴۰ تومان، یکی از کم ریسک ترین سهام بنیادی، همین وتجارت است.

 

Bank-Saderat

 

*چهارمین بانک،بانک‌ صادرات است، وبصادر‌ نماد بانک صادرات می باشد که این بانک ۲ مرتبه افزایش سرمایه خوبی را در دستور کار خود قرار داد. یکی بیست و هشتم مهر ماه سال  ۹۲، بیش از ۱۰۰ درصد و دیگری اواخر سال  ۹۷  که  حدود۱۲۰  درصد افزایش سرمایه مجدد داد.

 

وبصادر بیش از ۱۷۵ میلیارد قطعه سهم است. در بازه یکساله، قیمت از اردیبهشت نود و هفت تا اردیبهشت نود و هشت، از ۴۳۶ ریال تا ۱۴۳۵ ریال در نوسان بود. حجم مبنا نیز ۲۱.۸ میلیارد سهم بوده است.

 

سهام وبصادر دارای یک روند صعودی در بلند مدت است. حد زیان، تثبیت، زیر ۴۳۰ ریال بوده و برای سهامداران کوتاه مدت، قیمت ۵۷ تومان توصیه می شود. برای میان مدتی ها نیز،  ۷۲۰ ریال برای خروج، مناسب خواهد بود.

 

برنامه-همراه-بانک-پارسیان-22

 

* پنجمین بانک، بانک پارسیان است، بانک پارسیان نیز از شرکت های بزرگ بورس است  که با نماد وپارس فعالیت دارد. وپارس، ۲۳.۷ میلیارد قطعه سهم بوده و ۵.۷ میلیون قطعه سهم دارد. ۱۸ درصد آن شناور می باشد.وپارس از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴، ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه داده است.

 

مجموعا وپارس در یک کانال صعودی بوده و در منطقه کم ریسکی قرار دارد. هدف میان مدت احتمالی سهم، ۱۸۰ تومان است و حد زیان تثبیت، زیر  ۱۰۵ تومان.

 

Novin-1000-way2pay-95-04-01-810x446

 

* ششمین بانک،بانک اقتصاد نوین است، بانک اقتصاد نوین با نماد ونوین در بازار اول است و ۱۳ میلیارد قطعه سهم دارد. حجم مبنا این سهم، ۳ میلیون سهم بوده  و ۱۶ درصد آن شناور می باشد. بازه قیمتی سالانه بین ۹۹ تومان تا ۴۰۱ تومان است. روند صعودی سهم، بلند مدت است.حد زیان، تثبیت، زیر ۲۲۰ تومان است و اگر شما سهامدار اقتصاد نوین هستید، به دید کوتاه مدت تا ۳۲۸ تومان و ۴۵۷ تومان را به دید میان مدت سهامداری کنید.

 

54531

 

* هفتمین بانک، بانک‌ خاورمیانه است که وخاور نماد آن می باشد و ۷ میلیارد قطعه سهم دارد و در بازه قیمتی سالانه از اردیبهشت ۹۷ تا اردیبهشت نود و هشت، تا ۳۸۹ تومان در نوسان بود. حجم مبنا، ۲.۷ میلیون سهم بوده و ۹۰ درصد آن شناور است.‌ وخاور روند صعودی بلند مدتی دارد. حد زیان، تثبیت زیر ۳۵۶  تومان است و هدف کوتاه  مدتی، ۵۰۰  تومان. در نتیجه، سهامداری با وخاور توصیه می شود.

 

20175371028702

 

هشتمین بانک،بانک دی است، بانک دی از جمله نماد های گروه بانکی در بازار دوم فرابورس است.بازه قیمتی سالانه بین ۵۷  تومان تا  ۱۶۸ تومان در نوسان است. ۶.۴ میلیارد قطعه سهم دارد و از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴، حدود ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه داده است. سهام بانک دی در حال حاضر روند صعودی را در پیش گرفته است.

 

57313751

 

* نهمین بانک،بانک سینا است،‌ این بانک ۱۰  میلیارد قطعه سهم دارد. حجم مبنا، ۴ میلیون سهم است و ۱۱درصد سهم شناور دارد.  بازه قیمتی سالانه  بین ۸۵  تومان تا ۱۶۹ تومان است.وسینا پس از یک اصلاح، بر روی ترند صعودی نسبتا مهمی قرار گرفت و سهام قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشت.

 

ملل

 

* اما در نهایت مورد دهم،موسسه مالی ملل است که با نماد وملل فعالیت می کند.موسسه اعتباری ملل در عملکرد ۵ ماهه منتهی به مرداد ١٣٩٨، حدود ١٣۴٧ میلیارد تومان درآمد از تسهیلات اعطایی خود کسب کرد و همچنین جمع سود اعطا شده به سپرده های سرمایه گذاری شده در این بانک به ٨١٢ میلیارد تومان رسید.

 

سپرده های سرمایه گذاری مدت‌دار با ۲۹ درصد رشد و سپرده‌های پس‌انداز موسسه اعتباری ملل با ۷۱ درصد رشد روبه‌رو بوده است. براساس صورت‌های مالی موسسه اعتباری ملل برای ۱۲ ماه منتهی به ۲۹ اسفند گذشته، سپرده های دیداری این موسسه ۲۰ درصد کاهش داشته است. سود هر سهم این موسسه در دوره مالی یاد شده به ازای هر سهم ۲۱۶ ریال اعلام شده که در سال مالی (۱۳۹۶) ، ۱۲ ریال بوده است.

 

این رقم نشان دهنده رشد ۱۷۳۶ درصدی سود هر سهم سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ است. درآمد کارمزدی این موسسه نیز از رقم ۸۵ میلیارد ریال در سال مالی ۱۳۹۶ به ۳۱۵ میلیارد ریال در سال مالی ۱۳۹۷ افزایش یافته که رشد ۲۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. سود انباشته موسسه نیز از رقم ۱۰۵ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال به یک‌هزار و ۲۱۰ میلیارد و ۱۳۶ میلیون ریال در سال ۹۷ رسیده است.

 

اندوخته قانونی موسسه اعتباری ملل نیز با ۳۱ درصد رشد از رقم ۶۲۴ میلیارد و ۱۷۹ میلیون ریال به ۸۲۰ میلیارد و ۱۵۱ میلیون ریال در سال ۱۳۹۷ رسیده است. موجودی نقد موسسه نیز ۱۵۷ درصد در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد داشته است. سرمایه‌گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار موسسه اعتباری ملل نیز ۳۴درصد در مدت یاد شده رشد داشته است.

 

نکته جالب توجه در خصوص این سهم رشد ۷۰ درصدی در ۷۰ روز کاری بازار بورس و اوراق بهادار است.

 

موسسه اعتباری ملل در سه ماهه نخست سال جاری ۷۹ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است.

 

بر اساس گزارش توجیهی هیات مدیره موسسه ملل، پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۶۰۶ میلیارد تومان به مبلغ هزار میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته در دستور کار قرار دارد.

 

حال باید به جایگاه این بانک ها در بازار سرمایه براساس‌ ارزش در بازار اشاره داشت؛

 

۱- وبملت ؛ 216,800.0B

۲- وپاسار ؛ 107,352.0B

۳- وتجارت ؛ 105,469.2B

۴- وبصادر ؛ 90,833.4B

۵- وپارس ؛ 82,090.8B

۶- ونوین ؛ 56,463.0B

۷- وخاور ؛ 35,460.0B

۸- ودی ؛ 29,478.4B

۹- وسینا ؛ 26,920.0B

۱۰- وملل ؛ 15,507.54B

 

با‌ این تفاسیر، بازار سرمایه ایران نشان می دهد که روند بسیار خوبی را طی می کند و می توان‌ شاهد جهش های بیشتری نیز بود‌ و از تحریم ایران توسط ایالات متحده آمریکا یک فرصت برای  اقتصاد ساخت تا زیر چتر اقتصاد مقاومتی در آستانه خیزش اقتصادی قرار بگیریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied