شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست خبری:

بیمه سلامت سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان برای خدمات آزمایشگاهی هزینه کرد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های سازمان بیمه سلامت در سال گذشته مربوط به خدمات آزمایشگاهی است. بیشترین هزینه در سال گذشته مربوط به آزمایش‌های تیروئید بود که مقام اول را از نظر هزینه داشت و بعد از آن، آزمایش چربی خون و آزمایش‌های اندازه گیری سلول‌های خونی قرار داشت.

بیمه سلامت سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان برای خدمات آزمایشگاهی هزینه کرد

به گزارش شمانیوز به نقل از آی هینا، طاهر موهبتی در نشست خبری با حضور خبرنگاران افزود: در خدمات آزمایشگاهی از هزار و ۱۴۳ خدمتی که تعریف شده، ۸۰۰ خدمت تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر است. این خدمات در سه سرفصل پاتولوژی، ژنتیک و آزمایش‌های بالینی قرار دارد.

وی بیان کرد: از نظر بار مراجعه نیز FBS )قند خون ناشتا) دومین مقام را دارد و CBS رتبه اول هزینه را دارد. اندازه گیری کمی کراتنین هم رتبه سوم بار مراجعه را در کشور به خود اختصاص داده است.

رییس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: سال گذشته سازمان بیمه سلامت برای آزمایش ویتامین D که به صورت معمول در جامعه ایرانی کم است، ۱۸ میلیارد تومان هزینه کرد.  به نظر می‌رسد می‌توان به جای برخی آزمایش‌ها که کمتر مورد نیاز مردم است، آزمایش‌های غربالگری که می‌تواند از ایجاد بیماری ژنتیکی در افراد پیشگیری کند را جایگزین کرد. به تازگی درخواست کردیم ۳ یا ۴ خدمت در زمینه غربالگری تحت پوشش بیمه باشد. در واقع باید رویکرد سازمان‌های بیمه گر به سمت پیشگیری برود تا بتوان از بروز بیماری‌ها جلوگیری کرد.

موهبتی افزود: وزارت بهداشت راهنماهای بالینی تعریف و تدوین کرده است تا از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کند. البته هنوز این موارد در بخش آزمایشگاه‌ها به صورت صد در صد پیاده سازی نشده است. راهنماهای بالینی منجر به کاهش خدمات نمی‌شود، بلکه خدمات را منطقی می‌کند. یعنی با اجرای راهنماهای بالینی، سلامت بیمار به خطر نمی‌افتد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: وضعیت بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت به شکلی است که نمی‌توانیم پوشش‌های جدیدی ایجاد کنیم و از لحاظ قانونی باید منابع هر پوشش جدید را در نظر بگیریم، اما اگر غربالگری‌ها راه اندازی شود، در زمینه برخی بیماری‌ها با کاهش هزینه مواجه می‌شویم. / ۱۱

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied