شمانیوز
شما نیوز

بهره‌برداری از فاز اول پروژه مهدی‌آباد در 99

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران گفت: سهم ایران از ذخایر روی جهان 5.3 درصد و از استخراج روی جهان 1.9 درصد است همچنین ایران سهم 1.5 درصدی از تولید شمش روی جهان دارد.

بهره‌برداری از فاز اول پروژه مهدی‌آباد در 99

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از معدن نیوز: شکوری، در این همایش گفت: یک درصد از ذخایر دنیا را در بخش سرب و روی داریم و 25 درصد هزینه های اکتشاف متعلق به فلزات پایه است.

وی افزود: هر فرد در طول عمر استاندارد 1490 تن مواد معدنی نیاز دارد.

شکوری اظهار داشت: 45 درصد شمش روی ایران صادر می شود یعنی هم نیاز داخل تامین می شود و هم مازاد داریم که نیازمند حمایت از بخش صادرات در این حوزه هستیم.

وی تاکید کرد: براساس مطالعات 2019 هم مس و هم روی در کوتاه مدت و بلندمدت دارای مطلوبیت سرمایه گذاری هستند.

پس با تاکید بر اینکه سهم ما در استخراج سرب و روی پایین است عنوان کرد: سرانه مصرف سرب در ایران 1.1 کیلوگرم است و 26.7 درصد سرب نیز صادر می شود.

وی مهدی آباد را دومین ذخیره بزرگ دنیا در سرب و روی خواند و گفت: این معدن به مدت 24 سال طی قراردادی به کنسرسیوم مبین داده شد. 65 میلیون تن باطله برداری تاکنون در مهدی آباد انجام شده است و مطالعات زیرساخت هم انجام گرفته و تجهیزات سنگ شکن نیز قبل از تحریم ها تهیه شده است.

شکوری گفت: اگر تولید روی در معدن مهدی آباد محقق شود 3 درصد روی جهان را ما تولید خواهیم نمود. البته سال آینده فاز اول کنسانتره‌سازی معدن سرب و روی مهدی آباد با ظرفیت تولید 200 هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: ما مازاد تولید سولفور روی در کشور داریم که مازاد باید صادر شود. اینکه باید در کشور ارزش افزود ایجاد شود و این موضوع که باید نیاز صنایع پایین دستی تامین شود قطعا درست است اما عدم ایجاد توازن در این زنجیره باید توسط دولت ایجاد شود و بخش خصوصی نباید در این میان زیان ببیند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران دلایل عدم رغبت بخش خصوصی در سرمایه گذاری را دخالت دولت در قیمت گذاری و عدم پرداخت معوقات خواند و گفت: تحریم‌های آمریکا را می‌توانیم دور بزنیم اما تحریم‌های داخلی را نمی‌توانیم. وضع عوارض روی صادرات مواد معدنی فقط ایجاد رانت برای بخش خاصی از زنجیره تولید است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied