شمانیوز
شما نیوز

جزئیات تک رقمی شدن تورم ترکیه

پس از مدت‌ها، نرخ تورم ترکیه در ماه سپتامبر به محدوده تک رقمی بازگشت.

جزئیات تک رقمی شدن تورم ترکیه
به گزارش شمانیوز به نقل از ایسنا: به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم ترکیه در 12 ماه منتهی به سپتامبر به۹.۲۶ درصد رسید تا برای نخستین بار پس از ۳۳ ماه، نرخ تورم ترکیه مجددا تک رقمی شود. این نرخ تورم که از ژانویه سال ۲۰۱۷ تاکنون یک رکورد محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر کاهش نرخ تورم در بخش مواد غذایی و نوشیدنی ( از ۱۷.۲۲ درصد در ماه اوت به ۹.۵۲ درصد در ماه سپتامبر) و لوازم منزل ( از ۲۰.۱۳ درصد به ۸.۶۶ درصد) قرار گرفته است.

در بین بخش‌های دیگر، تورم هتلداری و رستوران ۱۴.۸۷ درصد، لباس و پوشاک ۲.۸۵ درصد و خدمات ۱۴.۹۸ درصد اندازه‌گیری شده است. طی این مدت، هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در ماه سپتامبر به ۷.۵۴ درصد کاهش پیدا کرده که پایین ترین سطح ثبت شده از دسامبر ۲۰۱۶ تاکنون بوده است.

 

بر مبنای ماهانه، نرخ تورم ترکیه در سپتامبر ۰.۹۹ درصد اندازه گیری شده است که ۰.۱۳ درصد بیش تر از تورم ثبت شده ماه اوت بوده است. لازم به ذکر است که متوسط نرخ تورم ترکیه در بازه زمانی ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۹ معادل ۳۴.۷۸ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به می ۱۹۸۰ با ۱۳۸.۷۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به ژوئن ۱۹۶۸ با منفی ۴.۰۱ درصد بوده است.

بانک مرکزی ترکیه تورم این کشور را تا پایان سال جاری ۱۴.۶ درصد پیش‌بینی کرده است که این تورم در سناریو خوش‌بینانه ۱۲.۱ درصد و در سناریو بدبینانه ۱۷.۱ درصد خواهد بود. برنامه اقتصادی جدید ترکیه دستیابی به تورم ۱۵.۹ درصدی را برای سال ۲۰۱۹ و تورم ۹.۸ درصدی برای سال ۲۰۲۰ هدف گذاری کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied