شمانیوز
شما نیوز

وضعیت قیمت بلیت هواپیما در اربعین

قیمت بلیت پروازهای اربعین این روزها سرخط خبرها شده است. اگرچه پیش از این قیمت‌های مصوب شده پروازهای اربعین اعلام شده بود و حتی فروش آنلاین هم ممنوع شد اما گویا همچنان مشکلاتی درخصوص قیمت بلیت‌ها وجود دارد.

وضعیت قیمت بلیت هواپیما در اربعین

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از دنیای اقتصاد: قیمت بلیت پروازهای اربعین این روزها سرخط خبرها شده است. اگرچه پیش از این قیمت‌های مصوب شده پروازهای اربعین اعلام شده بود و حتی فروش آنلاین هم ممنوع شد اما گویا همچنان مشکلاتی درخصوص قیمت بلیت‌ها وجود دارد. از یکسو سازمان هواپیمایی زیر‌بار گران‌فروشی بلیت‌ها نمی‌رود و مسوولان این سازمان، گران‌فروشی بلیت را در این ایام تکذیب می‌کنند. اما از سوی دیگر مجلس به‌دنبال گزارش‌های مردمی مبنی بر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها وارد گود شده و می‌خواهد کمیته‌ای ویژه برای پیگیری قیمت بلیت هواپیما در اربعین در خانه ملت تشکیل دهد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی گران‌فروشی بلیت پروازهای اربعین را تکذیب کرده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با تاکید بر اینکه مورد تخلفی از سوی ایرلاین‌ها درخصوص این قیمت‌ها نداشته‌ایم و حتی برخی شرکت‌های هواپیمایی تخفیف‌هایی را برای زائران درنظر گرفتند، تصریح کرد: تنها یک مورد تخلف از سوی آژانس هواپیمایی طی روزهای گذشته گزارش شد که مجوز این آژانس را لغو کردیم. وی گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر گران‌فروشی ایرلاین‌های داخلی درخصوص پروازهای اربعین امسال (۲۰ تا ۳۰ مهر) به ما ارائه نشده است، هر کس که مستنداتی در این زمینه دارد آن را به سازمان هواپیمایی ارائه کند تا به‌صورت ویژه با آن برخورد کنیم. ممکن است عده‌ای در مراجعه به سایتی این تصور را داشته باشند که نرخ بلیت پرواز شرکت‌های خارجی به نجف و بغداد مربوط به ایرلاین‌های داخلی است. اما باید به این نکته توجه شود که ایرلاین‌های خارجی مشمول قیمت‌گذاری پروازها برای ایرلاین‌ها داخلی نمی‌شوند.

همچنین به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، این مقام مسوول از صدور ۱۳۸۵ مجوز پرواز اربعین برای ۱۲ شرکت هواپیمایی خبر داده و گفته است: نرخ بلیت‌ هواپیما در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ مهر ماه تهران-نجف-تهران و بغداد (رفت و برگشت) ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مشهد-نجف و بغداد و برعکس ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ایلام و کرمانشاه به نجف (رفت و برگشت) یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. جعفرزاده گفت: متقاضیان سفر به نجف و بغداد بلیت خود را از مراکز معتبر که روی پرتال سازمان هواپیمایی کشوری قابل دسترسی است تهیه کنند. برای اطمینان بیشتر امکان اصالت‌سنجی بلیت هم روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری و هم روی سایت انجمن و شرکت‌های هواپیمایی فراهم است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: شرکت‌های هواپیمایی چون هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ماهان، آسمان، قشم ایر، زاگرس، کیش ایر، تابان، کاسپین، وارش، آتا و العراقیه پروازهای خود را از فرودگاه‌های تهران، مشهد مقدس، کرمان، اصفهان، تبریز، یزد، ساری، ایلام، کرمانشاه، کیش و شیراز انجام خواهند داد. هماهنگی لازم با عوامل فرودگاهی، نیروهای امنیتی و انتظامی، گمرک، حراست و سایر عوامل دخیل در انجام پروازها صورت گرفته است.

اگرچه سازمان هواپیمایی اعلام کرده هیچ تخلفی در مورد بلیت‌فروشی اربعین به جز یک مورد گزارش نشده است، اما یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس گفته است گزارش‌هایی از سوی مردم و برخی نهادها درباره افزایش بی‌سابقه قیمت بلیت هواپیما به کمیسیون عمران ارسال شده که در دست بررسی ست. افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با انتقاد از نبود نظارت از سوی و دولت و وزارت راه‌وشهرسازی بر شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین نرخ بلیت هواپیما در ایام خاص، به‌ویژه اربعین اظهار کرد: نبود نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی موجب شده تا این شرکت‌ها خودسرانه اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایام اربعین کنند که باید با آنها برخورد شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: باید نرخ بلیت و هزینه سفر برای زائران پیاده‌روی اربعین طوری باشد که همه اقشار بتوانند از این سفر استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم دولت اقداماتی در جهت تسهیل سفر زائران اربعین حسینی انجام دهد که یکی از این راهکارها، تخصیص یارانه یا اعتبار مشخصی به این منظور است. وی با تاکید بر اینکه باید بازنگری اساسی در نحوه قیمت‌گذاری بلیت اربعین صورت گیرد، افزود: رسیدگی به تخلفات و بازار سیاه بلیت سفر زیارتی اربعین باید با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بازرسان سازمان هواپیمایی کشور و نیروی انتظامی نظارت انجام شود. عضو کمیسیون عمران مجلس از تشکیل کمیته ویژه‌ای در این کمیسیون برای نظارت بر قیمت بلیت هواپیما در ایام خاص، به‌ویژه اربعین خبر داد و گفت: هر ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی(ع) بازار سیاه بلیت هواپیما ایجاد می‌شود که مسوولان باید یک بار برای همیشه به این وضعیت نابسامان پایان دهند.

با وجود این محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم گفته است که مردم نگران افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایام اربعین نباشند. امسال از حدود یک ماه مانده به آغاز ایام اربعین، وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد که بلیت هواپیما در ایام اربعین نباید گران شود. برای تردد با هواپیما از شهرهای مختلف به منظور سفر به مناطق مرزی و حضور در راهپیمایی اربعین یک سقف برای نرخ بلیت پروازها در نظر گرفته شده و امکان افزایش قیمت بلیت‌ها از سقف در نظر گرفته‌شده، وجود ندارد. با توجه به اینکه ممکن است یک پرواز در برخی از مسیرها دارای صندلی خالی باشد، قیمت بلیت هواپیما می‌تواند پایین‌تر از سقف در نظر گرفته باشد و مساله‌ای در این زمینه نیست؛ اما نباید قیمت‌ها بالاتر از سقف اعلام‌شده عرضه شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied