شمانیوز
شما نیوز

یک مقام مسئول اعلام کرد

آغاز پرداخت های بانکی بدون کارت در شبکه بانکی

یک مقام مسئول در نظام بانکی از آغاز پرداخت های بانکی بدون کارت خبر داد و گفت: در این روش با استفاده از QR کد می توان بدون وجود کارت بانکی مبلغ خرید را پرداخت کرد.

آغاز پرداخت های بانکی بدون کارت در شبکه بانکی

به گزارش شمانیوز و به نقل از مهر، محمدمهدی صادق امروز یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸ در نشست خبری خود با خبرنگاران از آغاز پرداخت های بانکی بدون حضور کارت در شبکه بانکی کشور خبر داد و گفت: از این پس مشتریان نظام بانکی می توانند بدون همراه داشتن کارت بانکی خود تنها با استفاده از یک کد دوبعدی یا همان QR کد خرید خود را انجام دهند.

این مقام مسئول در نظام بانکی گفت: بر این اساس مشتریان نظام بانکی با نصب یک اپلیکیشن مشخص که مشابه آن نیز در دستگاه کارتخوان پذیرنده به ثبت رسیده بدون حضور کارت بانکی خود می توانند خرید را انجام دهند به نحوی که خریدار با همراه داشتن موبایل و از طریق اپلیکیشن در بخش خرید QR ،کد تولید شده توسط کارتخوان را اسکن و با انتخاب کارت بانکی مورد نظر و لمس گزینه پرداخت فرآیند خرید خود را تکمیل نماید.

وی گفت: در این روش، پرداخت با یک بارکد دوبعدی در فروشگاه انجام می گیرد و در قالب آن اطلاعات کارت بانکی وارد شده و پرداخت عملیاتی خواهد شد.

صادق افزود: اگر کارمزد تراکنش ها از سوی بانک مرکزی اصلاح شود به نظر می رسد پذیرنده ها و مردم تمایل بالایی نسبت به استفاده از روش های نوین پرداخت خواهند داشت اما تاکنون بانک مرکزی در خصوص تغییر کارمزدها به نتیجه ای نرسیده است.

وی ادامه داد: پیش بینی ها مبنی بر این است چنانچه کارمزدها اصلاح شود، ۲۰ تا ۳۰ درصد تراکنش ها به ابزارهای نوین تغییر خواهد یافت؛ ولی چنانچه بانک مرکزی در این زمینه به جمع بندی نرسد و نظام کارمزدها را تغییر ندهد، ممکن است شرایط به شکل دیگری پیش برود  و پذیرنده ها و مردم از طریق فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به سمت استفاده از روش هایی مانند QR کد سوق داده شوند.

صادق خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ۵ درصد از پذیرندگان یکی از بانک های بزرگ کشور از روش QR کد استفاده می کند که سیاستگذاری های بانک مرکزی می تواند تعداد آنها را بیشتر نماید اما باید توجه داشت که هنوز جمع بندی تغییر کارمزدها از سمت بانک مرکزی صورت نگرفته ولی شرکت های پرداخت پیگیر این موضوع هستند و امید می رود بتوان با عملیاتی کردن این موضوع روش های بیشتری را در شبکه بانکی به کار گرفت که منجر به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری نظام بانکی شود.

وی در خصوص تسویه با پذیرندگان مبتنی بر روش QR کد خاطرنشان کرد: تسویه برای پذیرندگان دستگاه های کارتخوان مبتنی بر روش QR کد خوان مشابه شاپرک است که البته در حال مذاکره برای تسویه آنلاین مبتنی بر کیف پول هستیم به نحوی که بعد از انجام تراکنش کیف پول پذیرنده نیز به صورت انلاین شارژ شود. اما باید توجه د اشت اجرای این روش ملاحظات قانونی خود را دارد که در صورت برطرف کردن مسائل به لحاظ فنی این امکان به وجود خواهد آمد.

این مقام مسئول در نظام بانکی خاطرنشان کرد: استفاده از روش مبتنی بر QR کد برای کسب و کارهایی که تعداد مشترکان بالایی دارند می تواند بسیار موثر باشد چرا که به صورت همزمان این امکان وجود دارد که تعداد زیادی از افراد از یک دستگاه کارتخوان به صورت همزمان استفاده نمایند.

صادق گفت: در مرحله کنونی پیش بینی ما آن است تعداد تراکنش های بانکی موجود با روش QR کد جایگزین شود و به مرور میزان استفاده از این روش افزایش یابد اما به هر حال پذیرنده ها و مردم باید به صورت توامان این اطمینان را حاصل کنند که این روش برای آنها بهره وری بالاتری دارد.

وی در ادامه گفت: یکسان سازی QR کدها از طریق نهادهای مختلفی در حال پیگیری است که امیدواریم به سرانجام برسد. اما در حال حاضر امکان اتصال بین کیف پول مجموعه های مختلف پرداخت الکترونیک وجود دارد و عملا تجمیعی رخ داده اما یکسان سازی کدها وصدور QR کدها به شکل استاندارد از سوی نهادهای مختلفی از جمله شاپرک در حال پیگیری است که امیدواریم در آینده رخ دهد.

کد خبر

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied