شمانیوز
شما نیوز

جزئیات کشف یک میدان نفتی جدید

این میدان یکی از عظیم ترین میادین نفتی است که در تاریخ ایران کشف شده است

جزئیات کشف یک میدان نفتی جدید

به گزارش خبرنگارشمانیوزو به نقل از فارس: امروز بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری درباره جزئیات کشف میدان بزرگ نفتی جدید در استان خوزستان گفت: این میدان یکی از عظیم ترین میادین نفتی است که در تاریخ ایران کشف شده است. ما قبلا در این مناطق میادینی مانند منصوری، سوسنگرد و ... داشتیم و حالا زیر این میادین یک لایه نفتی جدید کشف کردیم.

وزیر نفت افزود: در فاصله بین این میادین نفتی در وسعتی به اندازه ۲۴۰۰ کیلومتر مربع و در عمق ۳۱۰۰ متری یک لایه نفت دار به اندازه ۸۰ متر کشف کردیم که به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه حجم دارد و البته امکان گسترش این میدان به جنوب غربی و شرقی هم وجود دارد. اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، «نام آوران» گذاشته‌ایم. این نام‌آوران، همان گمنامان نام‌آور افتخارآفرین کشور هستند. 

زنگنه با تاکید بر اینکه این اکتشاف با پیشرفته ترین روش‌های اکتشافی انجام شده و آغاز کشف آن با ۳ حلقه چاه از سال ۹۵ شروع شده است، اظهار داشت: حجم لایه قدیمی این میدان حدود ۳۱.۳ میلیارد بشکه بوده و حجم نفت جدید کشف شده حدود ۲۲ میلیارد بشکه است. ضریب بازیافت این لایه ۱۰ درصداست و حدود ۲.۲ میلیارد بشکه قابل استحصال است

وزیر نفت اضافه کرد: ما تمام اهتمام خود را برای افزایش ضریب بازیافت این لایه نفتی صرف میکنیم. این لایه نفتی که زیر میدان‌های مختلف است، دومین مخزن بزرگ کشف شده در ایران بوده که مقدار برداشت از آن تابع تکنولوژی و فناوری است.

زنگنه با تاکید بر اینکه در کشف این لایه نفتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نقش ویژه‌ای داشت، گفت: برای توسعه این لایه ما فعلا برنامه جداگانه‌ای نداریم و توسعه این میدان در قالب توسعه میادین جفیر و منصوری پیگیری می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied