شمانیوز
شما نیوز

فلاح در کارگاه «آشنایی با روش های سرمایه گذاری در بورس» در دانشگاه گیلان عنوان کرد:

بازدهی ۷۰ درصدی در سال جاری؛ پیام روشن بازار به سرمایه گذاران

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس با حضور در کارگاه آموزشی بورسی با عنوان «آشنایی با روش های سرمایه گذاری در بورس» در شهر رشت، ضمن آموزش مبانی مقدماتی بازارسرمایه، به سوالات خبرنگاران گیلانی در خصوص بورس پاسخ داد.

بازدهی ۷۰ درصدی در سال جاری؛ پیام روشن بازار به سرمایه گذاران

به گزارش شمانیوز و به نقل از  پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یاسر فلاح در  کارگاه آموزشی مبانی بازار سرمایه  که صبح امروز در دانشگاه گیلان و در شهر رشت برگزار شد، با تاکید بر بازار سرمایه به عنوان شفاف ترین بازار گفت: شرکت هایی که وارد بورس و فرابورس می شوند باید اطلاعاتی را برای عموم افشا کنند؛ چراکه این شرکت ها با ورود خود به بازار سرمایه صابون شفافیت را به تن خود زده اند. یعنی باید گزارش های خود و هر گونه تغییرات خود را در سامانه کدال در دید عموم قرار دهند. 

فلاح در تشریح راهکارهای تکیه شرکت ها بر بورس به عنوان پشتوانه تامین مالی خاطرنشان کرد: علاوه بر عرضه سهام در بازار سرمایه، روش های دیگر تامین مالی نیز وجود دارد که یکی از این روش ها بحث افزایش سرمایه است. در حال حاضر در بحث تجدید ارزیابی دارایی ها شرکت ها باید بنا بر مطالبه به حق سهامداران خود را با نرخ ارز و تورم هماهنگ و  ارزش خود را به روز کنند.شرکت ها نیز از این روش و سایر روش های افزایش سرمایه ، اقدام به بزرگ سازی خود کنند. 

وی در ادامه به طیف وسیع ابزارهای مالی برای تامین سرمایه در بورس اشاره کرد و افزود:از مرسوم ترین این ابزارها اوراق مشارکت،اوراق اجاره،انواع صکوک مثل اوراق مرابحه،اوراق استصناع،اوارق منفعت است که به شرکت ها کمک می کند با انتشار این اوراق از روش های دیگر تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیز بهره مند شوند.یعنی از بستر بازار سرمایه برای جمع آوری سرمایه های خرد مردم بهره ببرند و از آنها برای انجام فعالیت های اقتصادی خود کمک بگیرند،سپس از آن سود بسازند و آن سود را به صاحبان سرمایه عودت دهند.ضمن این که روش های تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه ، نسبت به روش های تامین سرمایه از طریق بازار پول کم هزینه تر است.از سوی دیگر ظرفیت بانکی کشور دیگر پاسخگوی تامین مالی بخش های اقتصادی نیست. 

 

چرا بورس؟

یاسر فلاح با ارائه آمار، بازار سرمایه را سودده ترین بازار طی ۱۰ سال اخیر خواند و گفت:تنها در سه سال گذشته بازار سرمایه بیش از ۳۰۰ درصد بازدهی داشته است و اکنون در ماه های گذشته از سال ۹۸ بازدهی بورس به حدود ۷۰ درصد رسیده است که با در نظرگیری بازدهی منفی بازارهای سکه و ارز،این رقم در بین سایر بازارها بی نظیر است.همچنین میزان بازدهی بازار سرمایه بالاتر در ۱۰ سال اخیر بالاتر از نرخ تورم و نرخ بهره بوده است.البته نگرش بلندمدت لازمه بهرمندی از سود هر بازار است و بازار سرمایه نیز از این مساله مستثنی نیست. 

این مقام مسئول در تشریح دلایل میل به سرمایه گذاری اظهار کرد: همواره افراد برای ایجاد سطحی از رفاه در آینده به سرمایه گذاری روی می آورند. همچنین به دلیل وجود تورم و به منظور حفظ ارزش دارایی خود از اثرات این مساله و کاهش ارزش پول به دنبال سرمایه گذاری هستند.در این میان متاسفانه میزان سواد مالی در کشور ما بالا نیست و طبق اعلام نهاد بین المللی نظارت بر بورس های آیسکو زیر ۲۰ درصد است.

 

بازی برد-برد مردم در زمین بورس

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با اشاره به رویارویی اقتصاد ایران با مساله تورم و تکانه های آن در دهه های اخیر افزود: چنانچه بتوانیم مردم را با سرمایه گذاری در بورس آشنا کنیم و این فرهنگسازی را به درستی انجام دهیم، سرمایه های مردم از اثرات منفی تورم مصون خواهند ماند و دیگر شاهد هجوم عامه مردم به صف دلار و سکه برای حفظ ارزش دارایی نخواهیم بود.ضمن این که هدایت نقدینگی به سمت بازار مولدی مانند بازار سرمایه فواید بسیاری برای اقتصاد کشور نیز به همراه دارد.

وی آشنایی اولیه با بازار سرمایه را لازمه حرکت در مسیر سرمایه گذاری بورسی عنوان کرد و افزود:در بورس دو نوع تحلیل چراغ راه هدایت سرمایه گذاران است که تحلیل فاندامنتال شناسایی وضعیت شرکت و تکیه بر اطلاعات بنیادی سهم است و تحلیل تکنیکال که پیش بینی رفتار یک سهم در آینده با بررسی رفتارهای گذشته سهم است که در دنیا و در ایران این تحلیل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بورس؛پایه محکم تامین مالی کسب و کارها

فلاح با اشاره به فعالیت بورسی به عنوان کارشناس یا فعال را یکی از انواع حضور شغلی در بازار سرمایه عنوان کرد و تصریح کرد:چنانچه دانشجویان همه رشته های تحصیلی به ویژه رشته های اقتصادی و صنعتی بتوانند همزمان با سواد مالی بورسی و ابزارهای موجود در بازار سرمایه آشنا شوند می توانند پس از فارغ التحصیلی و حضور در حوزه کسب و کار از بورس به عنوان پایه محکم تامین مالی استفاده کنند و به این ترتیب مساله سرمایه اولیه و سرمایه در گردش بنگاه ها را تامین کنند.

وی با اشاره به عرضه شرکت ها و ایده های کسب و کاری در بورس به منظور تامین مالی گفت: در شرایطی که یک شرکت برای بهره گیری از سرمایه های خرد به بورس می آید، سهامداران را نیز به عنوان مالکان جدید شرکت به مطرح ساختن دغدغه ها و رفع مشکلات شرکت خود هدایت می کند؛چراکه سهامدار نیز نسبت به سرمایه خود حساس است و حرکت درست شرکت را با توجه به نظارت عمومی سهامداران به همراه دارد.بنابراین از این جهت نیز علاوه بر فواید بسیار،سبب مطرح شدن و شناخته شدن فعالیت اقتصادی خود می شود.

 

فرهنگسازی در حال پیگیری است

فلاح با اشاره به برگزاری موفق سومین لیگ ستارگان بورس گفت: این اتفاق یک رقابت مفید دانشجویی برای خرید و فروش سهام بین ۶۰ تیم داخلی و ۵ تیم خارجی بود که توانست امسال نیز با استقبال چشمگیری مواجه شود.ضمن این که از همه دانشجویان و اساتید دانشگاهی برای حضور در چهارمین لیگ ستارگان نیز دعوت می کنند تا از هم اکنون با خرید و فروش در تالار مجازی بورس به نشانی irvex.ir اقدام به انتخاب و غربال تیم ها کنند.

وی با اشاره به برگزاری دومین دوره معاملات الگوریتمی در سال جاری یادآور شد: در این مسابقات از همه علاقمندان و دانشجویان رشته های علوم مالی و حسابداری دعوت می شود تا در کنار دانشجویان علوم رایانه و ریاضی به این رقابت ها بیایند.

 ظهر امروز نیز یاسر فلاح مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس در کارگاه آموزشی مبانی بازار سرمایه حاضر شد و ضمن آموزش مبانی مقدماتی بازار سرمایه کشور به خبرنگاران استان گیلان به سوالات و ابهامات آنها پاسخ داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied