شمانیوز
شما نیوز

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان خبر داد:

افزایش توان تولید صنعت سیمان به 88 میلیون تن

هر کیسه 50 کیلوگرمی سیمان 12 تا 13 هزار تومان معامله می‌شود که با توجه به حجم بالای این کالا، قیمت اندکی دارد.

افزایش توان تولید صنعت سیمان به 88 میلیون تن

به گزاش خبرنگار شمانیوز و به نقل از معدن نیوز: عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: از ابتدای سال 90 نیاز کشور در زمینه سیمان، از 29 به 88 میلیون تن رسیده که نشان دهنده افزایش توان تولید در این صنعت است.

وی ادامه داد: هم اکنون 77 کارخانه سیمان فعال در کشور وجود دارد که در تمام نقاط کشور و بیشتر مراکز محروم مشغول به فعالیت هستند. کارخانه های تولید سیمان اشتغال زیادی را در مناطق محروم ایجاد کرده است، در نظر داریم در جهت توسعه رونق اقتصادی تا سال 1400 این صنعت را تقویت کنیم.

شیخان بیان کرد: صنعت سیمان نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد اقتصادی داشته که در این جهت ذخایر ارزی نیز کمک کننده بوده است. صنعت سیمان به دلیل تحریم و رکود اقتصادی دچار مشکلاتی شده چرا که مدتی است در کشور ساخت و ساز مانند گذشته نیست.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: زمانی که پروژه‌های ساختمانی کاهش پیدا کند تولید سیمان نیز دچار وقفه‌هایی می‌شود. طبق برنامه ریزی این صنعت در آینده 65 تا 75 درصد ارتقا خواهد یافت.

وی گفت: مدتی است بخش صادرات صنعت سیمان فعال شده اما هم اکنون با مشکلاتی مواجه است. به دلیل حجم سنگین سیمان، کرایه حمل این کالا افزایش داشته از این رو صادرات این کالا، آن طور که پیش بینی کرده بودیم پیش نرفت.

شیخان تشریح کرد: بحث نقدینگی یکی از اصلی ترین مشکلات صنعت سیمان است و باعث کاهش تولید و فروش این محصول می شود. قیمت سیمان از ابتدای تأسیس این صنعت که هم اکنون 86 ساله شده افزایش چشمگیری نداشته است. افراد فعال در این صنعت درآمد لازم را نداشته‌اند، از این رو نتوانستیم کارخانه‌ها را بازسازی و تعمیر کنیم، اما خوشبختانه تا این لحظه به طور مداوم در این صنعت فعال بوده‌ایم و نه کارگری بیکار و نه کارخانه‌ای تعطیل شده است.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان درباره قیمت سیمان پس از تحریم ها، گفت: قیمت سیمان تقریبا در بازار مختلف است. هر کیسه 50 کیلوگرمی سیمان 12 تا 13 هزار تومان معامله می‌شود که با توجه به حجم بالای این کالا قیمت کمی دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید در صنعت سیمان هزینه شود، اظهار کرد: برای رشد صنعت سیمان باید در آن سرمایه گذاری کرد. در بحث حمل و افزایش میزان مصرف و جاده سازی باید از آسفالت به سمت جاده‌های بتنی پیش رفت.

شیخان درباره میزان آسفالت مصرف شده و کاربردهای آن، گفت: در بحث احداث جاده‌های بتنی نیاز به تولید سیمان و در بحث احداث جاده‌های آسفالتی نیاز به تولید قیر است. در کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر از کشورهای در حال توسعه از بتن استفاده می کنند چرا که کشورهای صنعتی به لحاظ شهرنشینی اشباع شده اند و از این مصالح برای ترمیم ساختمان‌ها و مصارف دیگر استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: برای افزایش رونق اقتصادی کشور باید از جاده‌های آسفالتی استفاده کرد و قیر را در آن کاهش داد چراکه قیر را می‌توان صادر کرد و به ارزآوری رسید.

وی با تاکید بر اینکه جاده‌ها به جای آسفالت باید رویه بتنی را پیش ببرند، بیان کرد: در صورتی که از رویه بتنی استفاده شود مصرف سیمان افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه قیمت تولید قیر در کشور نسبت به سیمان زیاد است، توصیه می شود از این روکش استفاده کنیم.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: استفاده از روکش بتنی در جاده ها، ضمن کاهش مصرف قیر موجب رونق تولید سیمان در کشور می‌شود و امیدواریم روکش بتن غلتکی در آینده در بحث نوسازی جاده‌ها مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

شیخان با اشاره به مزایای استفاده از تولید سیمان در جاده ها، گفت: از مزایای این روش می‌توان به فشردگی بالا، صرفه جویی در هزینه نگهداری از جاده‌ها، تحمل بارهای سنگین، طول عمر بیشتر و مقاومت در برابر چین خوردگی در شرایط اقلیمی مختلف اشاره کرد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: افزایش ساختمان های بتنی به جای سازه های فلزی ترمیم رویه های کانال های بتنی آب رسان و استفاده از رویه های بتنی ترکیبی در جاده ها از جمله راهکارهای افزایش مصرف سیمان در کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied