شمانیوز
شما نیوز

ماهیار: تسویه آنی معاملات بورس ها در بستر بلاکچین امکان پذیر می شود

مشاور فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: بازارهای مالی با بکارگیری فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین) می توانند تسویه معاملات خود را به صورت آنی انجام دهند.

ماهیار: تسویه آنی معاملات بورس ها در بستر بلاکچین امکان پذیر می شود

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی سمات،به نقل از سنا، دکتر علیرضا ماهیار در نشست تخصصی انقلاب بلاکچین در بازارهای سرمایه با رویکرد توسعه ای که در حاشیه ششمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی کیش برگزار شد، به تشریح مزیت های بکارگیری بلاکچین در بازار های مالی با تمرکز بر شرکت های سپرده گذاری مرکزی پرداخت.

وی اظهار داشت : بلاکچین ظرفیت و ساختار متفاوتی بر بستر اینترنت و با ماهیت دیجیتال و معاملات الگوریتمی به وجود آورده و امکان ارتباط و تراکنشی امن، غیر متمرکز، بی‌واسطه، قابل رمزگذاری یک‌بار مصرف، مشارکت و تأمین‌کننده منافع اطمینان ‌بخش را برای همه ذی‌نفعان فراهم آورده است.

ماهیار در ادامه به ویژگی های بهره گیری بلاکچین برای شرکت های سپرده گذاری مرکزی نظیر متمرکز کردن ثبت دارایی ها و ارایه راه حل یکپارچه برای تسویه و پایاپای اشاره کرد.

وی بحت real time بودن را یکی از مهمترین مزیت های بلاکچین معرفی کرد و افزود: بحث تسویه در بازارهای مالی و بورس اهمیت دو چندانی می یابد چراکه که زمان تسویه در بازار سرمایه ایران در حال حاضر T+2 وT+3  است و این در حالی است که  در یک شبکه بلاکچین می تواند بصورت آنی انجام شود.

به گفته وی، یکی از موضوعاتی که در حوزهای مالی به آن توجه می شود و به عنوان نیازمندی های بازارهای مالی مطرح می شود بحث قانون و مقررات است. وقتی از بلاکچین صحبت می کنیم، قانون گذاری و تطبیق آن در بسترهای مالی خیلی مهم است چرا که بحث دسترسی از همه جا با تعداد تراکنش های بالا و با کمترین هزینه و در همه زمان مطرح می شود.

ماهیار با تاکید بر این مطلب که پتانسیل بسیار بالایی در فناوری زنجیره بلوکی برای بورس ها در قالب کاهش هزینه ها، پیچیدگی و افزایش سرعت معاملات و فرایند تسویه با استفاده از روشی امن وجود دارد، گفت: مسیر سازگاری و پذیرش این سیستم نیاز به حل مشکلاتی نظیر مقیاس پذیری، استانداردسازی، قوانین و مقررات و مصوبات قانونی است اما به طور حتم بکارگیری این فناوری کارایی و شفافیت بازارهای مالی را ارتقاء خواهد داد.

اسماعیل عراقی کارشناس امنیت اطلاعات در ادامه این نشست تخصصی امنیت و حفظ اطلاعات در بلاکچین را از دغدغه ههای مهم بکارگیری این سیستم مطرح کرد.

وی افزود : در فضای بازار سرمایه سازگاری و ثبات دفتر کل، یکی از الزامات بکارگیری این سیستم است چراکه موسسات مختلف تراکنش های مختلف مالی دارند و این تراکنش ها باید در دفتر کل ثبت شود و این دفتر  قاعدتا باید با تمام تراکنش ها سازگاری داشته باشد.

این کارشناس امنیت اطلاعات، یکپارچه بودن تراکنش ها و دسترسی سیستم ها و داده ها از دیگر دغدغه های مربوط با استفاده از بلاکچین در بازار سرمایه است.

در ادامه این نشست تخصصی، دکتر حمیدرضا احمدیان مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: فناوری زنجیره بلوکی خدمات مبتنی بر تراکنش را دگرگون خواهد کرد و در زمینه‌های پول دیجیتال، قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) ، اوراق بهادار (Securities) ، ثبت و نگهداری سوابق (Record Keeping) ، اینترنت اشیا(Internet of things) بکار گرفته خواهد شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied