شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

فشار ایرانسل برای فعالسازی سیم‌کارت‌های غیرفعال/تهدید راه به جایی می‌برد؟

شاید شما هم جز مشترکان ایرانسل باشید که این روزها پیامک های تهدیدآمیز این اپراتور را مبنی بر سلب امتیاز سیم کارت تلفن همراه خود دریافت کرده اید.

فشار ایرانسل برای فعالسازی سیم‌کارت‌های غیرفعال/تهدید راه به جایی می‌برد؟

 

به گزارش خبرنگار شمانیوز، با رقابتی شدن فضای حوزه ارتباطات کشور، هریک از اپراتورهای تلفن همراه تلاش کردند با بهره گیری از روش ها و مکانیزم های خاصی در جلب رضایت مشتری (مشترک) موفق ظاهر شوند.

پیشرفت فضای مورد بحث، این توقع و انتظار را در مردم ایجاد کرده که اپراتورها با زبان نرم نسبت به بیان مطالبات به حق خود، اقدام کنند.

 

مساله سلب امتیاز شماره های تلفن همراه که طبق مصوبه 217 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این اختیار را به اپراتورها داده است که در صورت عدم هرگونه تراکنش مشترکان تلفن همراه به مدت سه ماه می توانند نسبت به سلب امتیاز شماره مشترک اقدام کنند، امری بدیهی بوده و به عنوان قانون محسوب می شود.

 

اما استفاده از این از قانون در حوزه اختیارات اپراتورها بوده و آنچه که این روزها در این باره مورد توجه قرار گرفته است نوع و طرز بیان این حق از سوی برخی از اپراتورهاست که به نوعی با زبان تهدید با مشترکان خود به سخن درآمده اند.

مساله این است که چه چیزی باعث شده که در شرایط رقابتی بازار ارتباطات کشور، اپراتور دوم با ارسال پیامک های اطلاع رسانی انبوه به مشترکانش می گوید که در صورت عدم هرگونه تراکنش (فعالیت) طی سه ماه، اقدام به سلب امتیاز خط شما خواهیم کرد.

 

البته مساله سلب امتیاز سیم کارت‌های غیرفعال موضوع جدیدی نیست. ایرانسل این هشدار را اولین بار در اطلاعیه این شرکت سال ها پیش توجه مشترکا ن خود کرد به طوری که طی اطلاعیه ای اعلام کرده بوده که «کلیه سیم‌کارت‌های اعتباری شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل که پس از فعال‌سازی، حداقل به مدت ۹۰ روز متوالی منتهی به ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ خاموش بوده و یا از آنها هیچ استفاده‌ای نشده باشد، در صورت عدم فعالیت تا پایان روز ۲۰ آبان ۱۳۹۴، به حال تعلیق دائم درآمده و به مالکیت شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل بازگردانده می‌شود.»

 

براساس آنچه در اطلاعیه ایرانسل اشاره شده بود منظور از فعالیت، «برقراری تماس، ارسال MMS و SMS  غیر تبلیغاتی، شارژ مجدد و یا استفاده از اینترنت همراه است.»

این روزها نیز اپراتور دوم تلفن‌همراه در پیامی به مشترکان خود یادآوری کرده است که در صورت عدم استفاده از سیم‌کارت به مدت 3 ماه، سیم‌کارت از مالکیت مشترک خارج می‌شود.

 

ایرانسل در این پیام گفته: « به اطلاع میرساند طبق مصوبه 217 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سیم کارت های اعتباری که بیش از 90 روز غیرفعال بوده اند و مانده حساب آنها طبق مصوبه فوق به اتمام رسیده است به حالت تعلیق دائم خواهد آمد.»

فارغ از آنکه مصوبه مذکور در راستای سلب امتیاز خطوط غیرفعال اقدامی صحیح است یا خیر، اما باید در نظر داشت که گاهی اوقات این موضوع موجب ایجاد مشکلات متعددی برای مشترکین می‌شود.

 

به عنوان مثال یکی از چالش‌ها می‌تواند این باشد زمانیکه سیم کارت‌های غیرفعال یکی پس از دیگری سلب مالکیت شده و به مشترکان جدید با عنوان سیم کارت "بدون کارکرد" یا همان "صفر" فروخته می‌شود، پدیده مزاحمت های تلفنی همچنان ادامه دار خواهد بود.

هرچند این اقدام براساس دستورالعمل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام می‌شود اما نکته مهم زبان گویای ایرانسل به عنوان اپراتور دوم بوده که به زبان تهدید و ارسال پیامک‌های پیاپی به مشترکان خود باز شده است؛ این در حالی است که در شرایط رقابتی انتظار می‌رود این اپراتور در جهت حفظ مشترکان خود گام بردارد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied