شمانیوز
شما نیوز

رئیس کل گمرک ایران:

ایران و اتحادیه اوراسیا ظرف یک ماه 200 میلیون دلار کالا مبادله کردند

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مبادله حدود 200 میلیون دلار کالا بین ایران و اتحادیه اوراسیا گفت: طی بیش از یک ماه که از اجرای موافقت‌نامه موقت تجارت با اوراسیا گذشته (5 آبان تا 8 آذر) صادرات ترجیحی به اوراسیا از سمت ایران 28 میلیون و 200 هزار دلار و واردات ترجیحی ۱۶۶ میلیون دلار بوده است که عمده این کالاها را کالا‌های اساسی و مورد نیاز کشور تشکیل می‌دهد.

ایران و اتحادیه اوراسیا ظرف یک ماه 200 میلیون دلار کالا مبادله کردند

به گزارش شمانیوز به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، مهدی میراشرفی افزود: جمع کل صادرات ترجیحی و غیرترجیحی ما به اوراسیا 137 میلیون و 900 هزار دلار و جمع کل واردات از اوراسیا تاکنون ۱۹۳ میلیون دلار بوده است.

 

میراشرفی تأکید کرد: چنانچه طرف ایرانی و ۵ کشور اوراسیا اقدامات لازم را برای بهره‌گیری تجار دو کشور از تعرفه‌های ترجیحی انجام نداده باشند، موافقت‌نامه طوری تنظیم شده تا این مسئله مانع منافع تجار نباشد و بازرگانان می‌توانند تا یک سال بعد از صادرات این اقلام همچنان از مزیت‌های تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور‌های اوراسیا امکان و ظرفیت بسیار خوبی هستند که ما باید از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم تا صادرات و واردات کالا‌های مورد نیاز انجام شود.

 

میراشرفی گفت: با توجه به درخواست و توافق دو طرف، تلاش می‌شود تا طرفین از دلار و دیگر ارز‌های رایج فاصله بگیرند و از ارز‌های منطقه‌ای برای مبادله کالا استفاده کنند.

 

واردات و صادرات 110 میلیون تن کالا از طریق گمرک

طی هشت ماهه سال‌جاری ۲۲ میلیون تن واردات و ۸۸ میلیون تن صادرات از طریق گمرکات انجام گرفته است.

 

رئیس کل گمرک ایران با بیان این مطلب اظهارداشت: آمار تجارت خارجی کشور در مدت مذکور امیدوارکننده است.

 

وی افزود: تاکنون ۱۱۰ میلیون تن واردات و صادرات از طریق گمرک انجام گرفته که از این عدد ۲۲ میلیون تن آن سهم واردات و ۸۸ میلیون تن سهم صادرات است.

 

میراشرفی افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی که کشور را تهدید می‌کند، هنوز دشمنان نتوانسته‌اند راه را بر تجارت خارجی کشور ببندند و این به این دلیل است که ایران بزرگتر از آن است که بتوانند با تحریم ما را زمینگیر کنند.

 

وی با اشاره به افزایش 16 و 4 دهم درصدی وزن صادرات در هشت ماهه سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته (75 میلیون تن) گفت: در واردات هم ۲۲ میلیون تن کالا وارد کشور شده که سال گذشته این عدد 21 میلیون و 700 هزار تن بوده است که یک و نیم درصد افزایش وزنی در واردات کالا داشتیم.

 

رئیس کل گمرک ایران اظهارداشت: ارزش واردات کشور 4 و 7 دهم درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته و در ارزش واردات و صادرات هم 10 و هفت دهم درصد کاهش مشاهده می‌شود، اما باید اشاره کرد که ما در صادرات، برای کاهش آثار تحریم بر صادرکننده‌ها و تولیدکننده‌ها به‌طور میانگین ۳۰ درصد پایه‌های ارزش صادرات را در گمرک کاهش داده‌ایم تا صادرکننده بتواند به راحتی ارز خود را وارد کشور کند.

 

میراشرفی تأکید کرد: اگر این رقم را لحاظ کنیم به نوعی عدد صادرات ۳۰ درصد بیش از آن چیزی است که در آمار وجود دارد. بنابراین می‌توان ادعا کرد اگر در شرایط عادی قرار بود از تجارت خارجی کشور آماری گرفته شود تراز تجاری کشور در حال حاضر مثبت می‌شد.

 

وی در مورد ترکیب کالا‌های وارداتی گفت: از ۲۲ میلیون تن کالای وارد شده، 14 میلیون و 500 هزار تن کالا‌های اساسی بوده که عمدتاً شامل نهاده‌های دامی است و در مجموع ۹۰ درصد کالا‌های وارداتی کالا‌های واسطه‌ای بوده‌اند و کالای مصرفی محسوب نمی‌شوند، یعنی کالا‌هایی که باید در بخش زنجیره تولید قرار گیرند در هشت ماهه امسال بیشتر وارد کشور شده است.

 

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: ترکیب کالا‌های صادراتی در هشت ماهه امسال عمدتاً کالا‌های پتروشیمی بوده که در این فهرست خود پتروشیمی مقام اول را در صادرات داشته و مقام دوم به میعانات گازی اختصاص یافته است و در کنار این دو ۵۲ درصد سهم از این ترکیب را هم سایر کالا‌ها تشکیل می‌دادند.

 

میراشرفی گفت: براساس آمارهای موجود، صادرات کشور چهار برابر به لحاظ وزنی بیشتر از واردات بوده است یعنی گمرک در بحث حمل، فروش و اشتغال توانسته موفق عمل کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied