شمانیوز
شما نیوز

بانک مسکن در یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد

تخصیص رمز پویا در پایانه های مجازی

بانک مسکن در یک اطلاعیه رسمی، مکانیزم تخصیص رمز پویا به کارت در سامانه های مدیریت پایانه های مجازی شعب(VTMS) را تشریح کرد.

تخصیص رمز پویا در پایانه های مجازی

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن در یک اطلاعیه رسمی درباره «فعالسازی رمز پویا و غیرفعال شدن رمز دوم ثابت» اعلام کرد: تخصیص رمز پویا به کارت در سامانه مدیریت پایانه‌های مجازی شعب (VTMS) از تاریخ 23 دی ماه سال جاری میسر شده است. بر اساس این اطلاعیه، بانک مسکن نکاتی را برای اطلاع رسانی شعب بانکی تشریح کرده است: نخست آن که جهت تخصیص رمز پویا به کارت لازم است از طریق منوی OTP (رمز یک بار مصرف) اقدام شود. همچنین لازم به ذکر است که فعالسازی رمز ایستا از منوی "مدیریت رمز اول و دوم کارت" حذف شده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه عنوان شده که تخصیص دستگاه OTP به کارت غیرفعال شده است و کارت‌هایی که به آنها دستگاه OTP اختصاص داده شده است، از طریق سامانه اینترنت بانک امکان انجام عملیات نخواهند داشت بنابراین در صورت مراجعه مشتریان باید از طریق «منوی OTP /دستگاه OTP /دکمه ویرایش/دکمه انتخاب کارت»، نسبت به حذف دستگاه OTP از شماره کارت اعلامی اقدام شود. این اطلاعیه در پایان تاکید می کند که در صورت غیرفعال بودن رمز دوم کارت، عملیات فعالسازی رمز دوم از طریق منوی "مدیریت رمز اول و دوم کارت" امکان پذیر است.

لازم به ذکر است، رمز دوم یکبار مصرف One Time Password) یا (OTP که به نام رمز دوم پویا نیز شناخته می‌شود، یک کد 7 رقمی است که کارکردی مشابه رمز دوم/اینترنتی کارت‌های بانکی دارد؛ اما با دو تفاوت، یکی این که رمز دوم یکبار مصرف پس از تولید، تنها تا 60 ثانیه معتبر است و دوم این که استفاده از رمز پویا فقط می‌توان یک تراکنش بانکی را انجام داد. رمز OTP یا رمز پویا، با هدف امنیت پرداخت‌های آنلاین افراد و کاهش سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی یا فیشینگ ارایه شده است؛ زیرا با استفاده از رمز یکبار مصرف، سارقان بر فرض به دست آوردن اطلاعات بانکی یک فرد، به سیم‌کارت او نیز نیاز دارند. پس در واقع رمز پویا، فرآیند سوء استفاده از اطلاعات بانکی را برای سارقین دشوارتر می‌سازد.

پویاسازی رمز دوم کارت‌های بانکی توسط بانک صادرکننده کارت انجام می‌شود و مشتریان هر بانک می‌توانند برای اطلاع از روش‌های فعال‌سازی رمز پویای کارت خود به شعب آن بانک مراجعه کنند. همچنین دریافت رمز پویا از طریق پیامک و یا راهکارهای مبتنی بر کدهای دستوری (USSD) از دیگر روش‌های فراهم شده برای ارائه آن به مشتریان توسط بانک‌ها است. بانک مرکزی نیز با هدف نظارت و راهبری این پیامک‌ها، سامانه هریم (هدایت رمزهای یکبار مصرف) را از ابتدای دی‌ماه راه‌اندازی کرده است. بانک مسکن، نیز متناسب با شرایط مشتریان و در راستای افزایش ایمنی مشتریان، شرایط را برای دریافت رمز پویا تسهیل کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied