شمانیوز
شما نیوز

بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با شمانیوز:

بانک‌ها دیگر رغبتی به بنگاه‌داری ندارند/ بانک مرکزی جو روانی بازار را آرام کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: : اگر میان بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی همکاری خوبی که وجود دارد، ادامه یابد؛ بانک‌ها به‌جای اینکه بنگاه‌داری کنند به سراغ مشتری خواهند رفت.

بانک‌ها دیگر رغبتی به بنگاه‌داری ندارند/ بانک مرکزی جو روانی بازار را آرام کرد

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیل شمانیوز، اظهار کرد: از زمانی که آقای همتی در رأس بانک مرکزی قرار گرفت بر خلاف بسیاری از مدیران، کمتر حرف زدند و بیشتر عمل کردند و تصمیمات به‌موقع و به‌جا گرفتند.

وی افزود: همچنین در دوران ریاست او در بانک مرکزی جو روانی حاکم بر بازار آرام شد؛ هرچند تحریم‌ها و تهدیدها تشدید شد، اما قیمت ارز در بازار به یک ثبات منطقی رسیده بود.

 

*سیاست‌های مثبت بانک مرکزی در شرایط تحریم

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال شده، تحریم‌های شورای امنیت نیست، بلکه تحریم‌های یکجانبه آمریکاست، خاطرنشان کرد: در شرایط تحریمی، ایستادگی و سیاست‌های اقتصادی و پولی بانک مرکزی به کشور کمک کرد تا در برابر این تحریم‌ها به خوبی بایستد.

 

*بانک مرکزی نباید از آرامش روانی بازار غافل شود

بائوج لاهوتی ادامه داد: اما در مجموع بانک مرکزی نباید از گسترش آرامش روانی در بازار غافل شود و باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که مردم احساس آرامش و تجار راحت‌تر به ارز مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اصلاح نظام بانکداری کشور گفت: نمایندگان مجلس در قالب طرحی، اصلاح ساختار نظام بانکداری را در دستور کار قرار داده‌اند و اگر بتوانیم این طرح را به سرانجام برسانیم یکی از افتخارات مجلس دهم محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قانون نظام بانکداری استقلال بانک مرکزی یکی از ضرورت‌های اساسی محسوب می‌شود، اما متأسفانه بانک مرکزی ما آن استقلال لازم را ندارد و همیشه بانک مرکز زیر چتر دولت‌ها قرار داشته است.

بائوج لاهوتی با ذکر مثالی یادآور شد: برای مثال شورای پول و اعتبار آن استقلال لازم را ندارد و با تغییر دولت‌ها، سیاست‌های حاکم بر شورای پول و اعتبار تغییر می‌کند و با این تغییر تمام سیاست‌‎های پولی کشور دچار تحول و شلختگی می‌شود. 

وی با بیان اینکه بانک‌های کشور به طرف بنگاه‌داری پیش رفته‌اند، گفت: بر اساس قانون بانک‌ها می‌توانند 40 درصد از اموالشان را نزد خود حفظ کنند و باید مازاد دارایی‌ها را در اختیار مردم قرار دهند، نه اینکه برای خود بنگاه‌داری به راه بیندازند.

 

*عدم رغبت بانک‌ها به بنگاه‌داری

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما براساس قانون رفع موانع، بانک‌ها موظف شدند تا در ظرف سه سال، یعنی سالی 33.33 درصد اموال خود را واگذار کنند و از 25 درصد تا 50 درصد هم مشمول مالیات می‌شوند، که با بانک‌ها به خاطر این قانون درصدد این هستند اموال مازاد خود را به 

مردم عرضه کنند تا مشمول این قانون نشوند.

بائوج لاهوتی گفت: اگر میان بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی همکاری خوبی که وجود دارد، ادامه یابد؛ بانک‌ها به‌جای اینکه بنگاه‌داری کنند به سراغ مشتری خواهند رفت. 

به گفته او؛ آقای همتی یک سر و سامانی به وضعیت بانکی داده است، اما کافی نیست و باید بیشتر وضعیت بانک‌ها مدنظر بانک مرکزی قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied