شمانیوز
شما نیوز

دکتر غفوری، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان مطرح کرد:

بومی سازی با مهندسی معکوس اشتباه گرفته نشود

نقش مهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد بدون نفت و پایداری این حوزه موجب شده تا توجه به بومی سازی در این بخش، بیش از پیش احساس شود...

بومی سازی با مهندسی معکوس اشتباه گرفته نشود

به گزارش شمانیوز به نقل از معدن نامه، نقش مهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد بدون نفت و پایداری این حوزه موجب شده تا توجه به بومی سازی در این بخش، بیش از پیش احساس شود. قطعاً رویکرد بومی سازی و اتکا به توان داخلی موجب تاب آوری بیشتر اقتصادی، رشد متوازن و توسعه پایدار و جلوگیری از خروج ارز و مهمتر از همه کاهش ریسک توقف تولید ناشی از نبود قطعات خواهد شد، موضوعی که این روزها بازار داغی دارد اما مدیران با نگاهی سنتی تنها به دستیابی نحوه ساخت قطعات موجود در حیطه فعالیت خود بسنده کرده اند. در این خصوص اینبار با مدیری جوان در حوزه فولاد گفتگو داشتیم، دکتر کسری غفوری، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان که از بدو‌ ورود به فولاد خراسان از ثبت رکوردهای تازه در زمینه فروش داخلی و صادرات محصولات تولیدی این مجتمع بزرگ صنعتی خبر داد، نگاهی فراتر در بحث بومی سازی دارد. 

غفوری مطرح کرد: در حال حاضر مجموعه های فولادی به صورت جدی وارد بحث مهندسی معکوس شده اند. هرچند که پیشتر باید به این موضوع نگاه جدی میشد ولی از این غافله عقب ماندیم. در با شروع این مسیر دغدغه جدی من این است که بومی سازی با مهندسی معکوس اشتباه گرفته نشود که متاسفانه در چنین شرایطی هستیم و تنها مهندسی معکوس قطعات انجام می شود این کار عموماً با هدف تولید مجدد آن محصول یا تحلیل آن محصول انجام می‌شود، این درحالی است که خودمان مبدع تکنولوژی نیستیم، با این روش نیازهایمان در کوتاه مدت پاسخ داده خواهد شد اما در سالهای آتی قطعا به مشکل خواهیم خورد، در شرایطی که به واسطه تحریم امکان ورود تکنولوژی های به روز ، در کشور وجود ندارد، بهتر است یک کمیته نوآور راه اندازی شود تا داده های فعلی را بهینه سازیم چراکه بومی سازی نه به معنای صرف مهندسی معکوس تجهیزات خارجی و استخراج دانش نهفته در آن بلکه در معنای گسترده­تر، بهینه و به روزرسانی اقلام مورد نیاز، منطبق با نیازها و شرایط داخلی است. 

وی افزود: نیازها رو به تغییر است شاید در سالهای نه چندان دور در ساختمان سازی به محصولاتی همچون میلگرد نیاز نباشد و یا در صنعت کشتی سازی و هواپیماسازی به این شکل از فولاد نیاز نباشد، پس برای چنین روزهایی باید فراتر از مهندسی معکوس و در راستای تولید تکنولوژی گام برداریم. 

غفوری تصریح کرد: فولاد خراسان در گذشته ورود جدی در حوزه بومی سازی نداشته و این امر حلقه مفقوده ما محسوب می شد، اما سعی من بر این است که توجه ویژه تری به این موضوع داشته باشیم، کمیته ای تحت عنوان بومی سازی راه اندازی کرده ایم که با ریاست خودم برگزار می شود بناست مدیری در هفته اخیر برای این کمیته انتخاب کنیم تا جلسات به صورت هفتگی پیگیری شود.

در دو‌ روز ابتدایی جشنواره فولاد نیز با شرکتهای دانش بنیان حاضر ارتباط موثری داشتیم و پتانسیل، دانش و توانایی آنها را با همراهی معاونان و مدیران مجموعه بررسی کردیم بعلاوه اینکه بنیه مالی شرکتهای دانش بنیان قوی نیست و باید از جانب مجموعه های بزرگ حمایت شوند. من نیز طبق بررسی چند شرکت را برای همکاری دوسویه مناسب دیدم که هم آنها را  تقویت کند و هم نیازهای ما مرتفع شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied