شمانیوز
شما نیوز

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در دفاع از مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار

تسهیلات جدید خرید مسکن به پویایی بازار منجر می شود

مرادی«توجه همزمان به دو سمت عرضه و تقاضا» در بازار مسکن را راه خروج غیرتورمی این بخش ازرکودمعرفی کردوگفت:حلقه آخردر زنجیره رونق بخش مسکن وساختمان به دلیل جهش قیمت مسکن از فعالیت افتاده بودامابا تسهیلات جدیدپویاخواهد شد.

تسهیلات جدید خرید مسکن به پویایی بازار منجر می شود

به گزارش شمانیوز به نقل از هیبنا، محمدحسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به ضرورت افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی در بازار مسکن، گفت: تجربه دوره های گذشته و همچنین بررسی های انجام شده از وضعیت بازار مسکن نشان می دهد تقویت قدرت خرید تقاضای مصرفی به عنوان حلقه نهایی زنجیره مسکن، یک اهرم موثر در تغییر وضعیت بازار از «رکود» به «رونق غیرتورمی» است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش قدرت خرید تقاضا از طریق تسهیلات مسکن پس از افزایش قیمت رخ داده طی یکسال گذشته، توضیح داد: از نیمه دوم سال 1396 و همزمان با کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت مسکن، از کارایی تسهیلات بانکی در بخش مسکن کاسته شده به گونه‌ای که تسهیلات مسکن به ویژه تسهیلات از محل اوراق ممتاز، عملاَ نقش خود در تامین مالی مسکن خانوارها را از دست داده است. بررسی وضعیت LTV شهرهای منتخب (نسبت تسهیلات پرداختی به ارزش ملک) نیز بیانگر عدم تکافوی تسهیلات ناشی از اوراق ممتاز برای متقاضیان خرید واحدهای مسکونی بود. از این رو افزایش قدرت خرید از مسیر افزایش تسهیلات بانکی طی چندین نوبت به بانک مرکزی از سوی بانک مسکن پیشنهاد شد. در این راستا نیز افزایش سقف تسهیلات اوراق حق تقدم برای بخشی از تقاضای مصرفی که خواهان اخذ تسهیلات به فوریت و بدون نیاز به سپرده گذاری هستند، در دستور کار قرار گرفت و نهایتا پس از تصویب نهایی به شعب بانک مسکن سراسر کشور ابلاغ شد.

وی با تاکید بر آنکه برای ایجاد تعادل در بازار مسکن، توجه همزمان به دو بخش عرضه و تقاضا ضروری است، اظهار کرد: اگرچه تقویت سمت عرضه برای ایجاد رونق تولید مسکن ضروری و دارای اهمیت زیادی است اما بررسی های انجام شده نشان می دهد تقویت سمت تقاضای بازار مسکن برای خروج بازار از رکود و قرار گرفتن در یک وضعیت رونق غیرتورمی نیز ضروری است.

مرادی ادامه داد: مطابق با تجربه دوره های گذشته، هر قدر حلقه نهایی زنجیره مسکن، یعنی متقاضی مسکن قدرت خرید مناسب و موثرتری داشته باشد، این زنجیره با تحرک و پویایی بیشتری در مسیر رونق قرار خواهد گرفت. در حالی که اگر تمرکز صرفاً معطوف به تقویت سمت عرضه باشد و سازنده با اخذ تسهیلات بانکی، خانه سازی کند، اما خریدار توان مالی کافی نداشته باشد، بازار مسکن پس از مدتی با کاهش میزان ساخت و عرضه روبرو خواهد شد.

وی همچنین به پیشنهاد ارائه شده از سوی برخی کارشناسان در مورد نحوه تخصیص تسهیلات در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهادهای ارائه شده برای جلوگیری از ایجاد تورم در بخش مسکن، افزایش سقف تسهیلات در سمت عرضه با ایجاد امکان انتقال تسهیلات به خریدار است این در حالی است که بررسی های انجام شده نشان می دهد این ادعا در خصوص غیرتورمی بودن مدل پیشنهادی صحیح نیست و فاقد پایه علمی است.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن همچنین با اشاره به درخواست بخشی از انبوه سازان مسکن در خصوص افزایش سقف تسهیلات بدون سپرده، گفت: درشرایط اقتصادی فعلی و نرخ بالای تامین منابع برای بانک‌ها، پاسخ دهی به این درخواست‌ ها قطعاً با دشوارهایی همراه است و گاهاً ناممکن است. از طرفی افزایش صرف سقف تسهیلات ساخت مسکن قابل پرداخت به سازندگان و انبوه سازان با وجود اثر بسزای آن در احداث مسکن در کوتاه‌مدت و افزایش نیافتن سقف تسهیلات خرید مسکن، با توجه به ذهنیت اقشار جامعه از عملکرد گذشته برخی سازندگان در تحمیل سود دوره ساخت تسهیلات به عهده خریداران واحدهای احداثی، می‌تواند به اقدامی در راستای تقویت صرف سمت عرضه بدون توجه به نیاز مالی سمت تقاضا قلمداد شود و رکود در بخش مسکن را در پی داشته باشد.

این مقام مسوول بانک مسکن در پایان تصریح کرد: با لحاظ تمامی شرایط موجود در بازار و ضرورت توجه همزمان به دو به سمت عرضه و تقاضا، بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل در بخش، همواره و در راستای مأموریت خود، به منظور رفاه حال متقاضیان با رصد بازار و توجه به مؤلفه‌هایی نظیر عرضه و تقاضا، قیمت مسکن، نسبت LTV و ... سعی دارد سیاست‌های متناسب با شرایط را اتخاذ کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied