شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

سهم کدام ا‍پراتور در ارسال پیامک های مزاحم بیشتر است؟

همراه اول علی رغم در اختیار داشتن بالاترین درصد بازار تلفن همراه کشور و دارا بودن بیشترین مشترک، سهم بسیار کمی از ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم دارد و بیشترین مزاحم پیامکی براساس گزارش رسمی دولت، ایرانسل است.

سهم کدام ا‍پراتور در ارسال پیامک های مزاحم بیشتر است؟

به گزارش شمانیوز؛ در شرایطی که فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از ارکان اصلی توسعه یافتگی به حساب می آید و بهره گیری از بسترهای تکنولوژیک یک ضرورت زندگی روزمره محسوب می شود، اهمیت «مسوولیت اجتماعی» در روند کاری اپراتورهای ICT بیش از پیش جلوه گری می کند.

به شکل خلاصه «مسوولیت اجتماعی» شرکت‌ها شامل فعالیت‌هایی است که فراتر از منافع سازمانی است و هر شرکت با توجه به گستره فعالیت خود و در کنار کسب درآمد، در قبال جامعه و مردم نیز مسوولیت و ماموریت‌های اخلاقی و فراسازمانی داشته و باید در ارتقای آن بکوشد. 

هریک از اپراتورهای کشور در این باره مباحثی را برای خود تعریف کرده اند اما در این بین اپراتور اول با وجود ماموریت‌های متنوع، پوشش گسترده و داشتن بیشترین مشترک در کشور، نه تنها از آن غافل نیست بلکه پیشتاز و الگویی برای سایر شرکت‌های بزرگ کشور نیز شده است.

در همین رابطه حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد که صیانت از حقوق مشترکان یکی از مهمترین اولویت های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری است.

بر اساس ماده17ـ قانون حمایت از حقوق مصرف گنندگان- اتحادیه های صنفی موظفند شکایات اشخاص را از تخلفات واحدهای صنفی مشمول قانون نظام صنفی بررسی کرده و نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند یا برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کنند و نیز ناظران و بازرسان کمیسیون های نظارت موضوع ماده (52) قانون نظام صنفی شکایات اشخاص را از تخلفات واحدهای صنفی مورد بررسی قرار داده و در صورت احراز تخلف مراتب را برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نمایند.

معضل پیامک‌های تبلیغاتی مشکل جدیدی نیست و چند سالی از شروع مبارزات رگولاتوری با آن می‌گذرد اما همچنان پیامک‌هایی هستند که با توجیه ارائه خدمات اپراتور و حمایت از برخی طرح‌های تبلیغاتی، برای مشترکان ارسال می‌شود و این موضوع اعتراض‌هایی را سبب شده است.

رگولاتوری در طی این چند سال تلاش زیادی برای ریشه کن کردن مزاحمت‌های ناشی از پیامک تبلیغاتی انجام داده است و حتی به اپراتورها تاکید کرد که در صورت تخلف به شدت با آنها برخورد خواهد شد. 

با توجه به اینکه ایرانسل با حدود ۵۰ میلیون مشترک،۴۳ درصد و همراه اول نیز با حدود ۶۲ میلیون مشترک، ۵۳ درصد و رایتل نیز با حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک، چهار درصد از سهم بازار تلفن همراه را در اختیار دارند، باید دید کدامیک از این اپراتورها سهم بیشتری در ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم دارند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره گزارش جدیدی منتشر کرده که بر اساس آن ۱۴ هزار و ۲۸۹ سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم در نیمه اول دی ماه سال جاری قطع شده اند.

پیمان قره‌داغی - مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری گفت: سهم سیم‌کارتهای اپراتورهای تلفن همراه در ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم متفاوت است اما امکان ارسال پیامک برای همه آنها مسدود شده است.

 

*ایرانسل بیشترین سهم  را در ارسال پیامک های مزاحم دارد/ حدود 10 هزار سیم کارت مزاحم ایرانسل مسدود شد

وی با اشاره با اینکه بیشترین تعداد سیم‌کارت‌های مسدود شده مربوط به اپراتور ایرانسل است، افزود: در این بازه زمانی حدود ۹ هزار و ۲۹۵ سیم‌کارت ایرانسل مسدود شده است که این آمار نشان می‌دهد روزانه حدود ۷۱۵ سیم‌کارت ایرانسل توسط سامانه‌های رگولاتوری شناسایی شده و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، تصریح کرد: حدود هزار و ۷۰۲ سیم‌کارت از اپراتور همراه اول نیز شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده، یعنی بطور متوسط روزانه ۱۳۱ سیم‌کارت از این اپراتور مسدود شده است.

قره‌داغی بیان کرد: در زمینه ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی در نیمه اول دی ماه اپراتور رایتل وضعیت خوبی ندارد، چرا که در این دو هفته ۳ هزار و ۱۲۶ سیم‌کارت رایتل یعنی بطور متوسط روزانه ۲۴۰ سیم‌کارت شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است.

وی افزود: برای مشخص کردن سهم هر اپراتور در بخش ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، باید میزان سهم هر اپراتور را در بازار مشخص کنیم. براساس آمار موجود، ایرانسل با حدود ۵۰ میلیون مشترک،۴۳ درصد و همراه اول نیز با حدود ۶۲ میلیون مشترک، ۵۳ درصد از سهم بازار تلفن همراه را در اختیار دارد. رایتل نیز با حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک، سهم چهار درصدی از این بازار را دارد.

نکته قابل توجه در این بین این مساله است که همراه اول علی رغم در اختیار داشتن بالاترین درصد بازار تلفن همراه کشور و دارا بودن بیشترین مشترک، سهم بسیار کمتری نسبت به دیگر اپراتورها در ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم دارد و این عدم تناسب از دیگر نشانه های برتری و موفقیت این اپراتور در عملکرد خود است.

اما مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، درباره اقداماتی که اپراتورها باید برای کاهش ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انبوه انجام دهند، توضیحاتی ارائه داد است که می توان در ادامه خواند:

1 - در گام اول اپراتورها باید هنگام واگذاری و فروش سیم‌کارت، فرایند احراز هویت را به صورت دقیق انجام دهند، آمار بالای تخلفات پیامکی نشان می‌دهد اپراتورها در این زمینه خوب عمل نکرده‌اند.

2- در گام دوم نیز اپراتورها باید قوانینی را در سامانه‌های خود برای شناسایی و غیر فعال کردن سیم‌کارتهای متخلف تعریف کنند.

گفته می شود که قرار است از این پس با اضافه شدن یک بند به قرارداد دریافت سیم‌کارت،  مشترکان این اجازه را به اپراتور بدهند که اگر با سیم‌کارتی تخلف کردند و پیامک تبلیغاتی مزاحم فرستادند، امکان ارسال پیامک از تمامی سیم‌کارت‌های آن‌ها متوقف شود.

در چنین شرایطی شاید سوال بسیاری از مشترکان تلفن های همراه در چنین شرایطی این باشد که چگونه می توانند دریافت پیامک های تبلیغاتی را غیرفعال کنند.

تمامی مشترکان تلفن همراه می‌توانند دریافت پیامک‌های تبلیغاتی برای سیم‌کارت خود را با شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* غیرفعال کنند. اگر بعد از اعمال این کد دستوری دوباره برایشان از سیم‌کارت‌های شخصی پیامک تبلیغاتی ارسال شد، می‌توانند شماره سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند تا این شماره‌ها در شبکه مسدود شوند.

گزارش:معصومه افلاکی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied