شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی/ مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خبر داد

ورود ویژه شرکت توسعه معادن و فلزات به پروژه سرب و روی استارت خورد

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از ورود ویژه این شرکت به پروژه سرب و روی خبر داد و گفت: در این باره مذاکرات به نتیجه رسیده و قرار است از ذخایر سرب و روی کشور بهره برداری کنیم.

ورود ویژه شرکت توسعه معادن و فلزات به پروژه سرب و روی استارت خورد

به گزارش پایگاه خبری شمانیوز، عزیزاله عصاری در نشست خبری مدیران هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت صنعتی و معدنی زرین با اصحاب رسانه گفت: به دنبال تنوع پرتفو شرکت سرمایه گذاری هستیم. همچنین قرار است در پروژه سرب و روی هم ورود ویژه داشته باشیم و با تکنولوژی جدید از تمامی ذخایر سرب و روی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با شرکت صنعتی و معدنی زرین به دلیل تجربه بالایی که در سرب و روی دارد، مذاکراتی را از طریق صبانور انجام دادیم که به نتیجه رسیده است.

 

عصاری اظهار کرد: از نظر ساختار حقوقی هلدینگ توسعه معادن و فلزات خصوصی است اما نظرات فراتر از قانون پیش رفته که در این‌ زمینه به دنبال یک شرکت خالص خصوصی بورسی رفتیم که شرکت زرین بود تا با همکاری و مشارکت آن از ذخایر سرب و روی کشور بهره برداری کنیم.

 عصاری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز درباره بومی سازی در مجتمع جدید سرب و روی این مجموعه گفت: بومی‌سازی گستره بالایی دارد و باید فرهنگ تولید و مصرف را بشناسیم.

وی افزود: ما در زمینه ساخت داخل فعال هستیم و اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند کارشناسان و دانشجویان ما می‌توانند طرح‌ها و تکنولوژی ها را بومی‌سازی کرده و یا کپی‌برداری خوبی انجام دهند.

 

محمد کلانتری مدیرعامل شرکت صبانور درادامه این نشست خبری گفت: شرکت صبانور بزرگترین کارخانه در غرب کشور است و در سال 96 پهنه بزرگی در راور کرمان را در اختیار گرفت.

کلانتری ادامه داد: بعد از یکسال کار اکتشافی از 1200کیلومتر به محدوده 250 کیلومتر برای سرب و روی در 12 آنومالی با ذخایر قطعی رسیدیم.

وی اظهار کرد: همزمان با این کار به دنبال گرفتن مجوز کارخانه سرب و روی رفتیم و بعد از آن به دنبال جذب سرمایه گذار بخش خصوصی رفتیم و ظرف 3 ماه یک کنسرسیوم تشکیل شد و با حمایت هلدینگ سرمایه گذاری این کار را آغاز کردیم.

در ادامه ، ابراهیم جمیلی مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین گفت:سرمایه گذاری خوبی در حال انجام است و بالای ۹۰درصد در صنعت سرب و روی بومی سازی صورت گرفته و در این طرح نیز بومی‌سازی انجام شده است.

 

ابراهیم جمیلی در نشست خبری هلدینگ صنعتی و معدنی زرین و هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان این مطلب گفت: معدن و صنایع معدنی کمترین آسیب را در تحریم‌ها دیده و در این طرح نیز کمترین خام فروشی انجام می‌شود و تولیدات این مجتمع هم خریدار داخلی و خارجی خواهد داشت.

 

وی درباره صادرات محصولات این مجتمع نیز گفت: برای صادرات محصولات نیز با وجود تحریم‌ها برنامه ریزی انجام خواهد شد. یکی از نکات مهم این است که قیمت تمام شده محصولات ما با بازار جهانی رقابت می کند و اگر بتوانیم فاز اول را تا 18‌ماه آینده راه اندازی کنیم، توانستیم در صنعت سرب و روی تولید را از مرحله صفر تا پایان انجام دهیم.

وی افزود: در دانشگاه امیرکبیر شتابدهنده ماین تک را راه اندازی کردیم و شرکت وی سی آنها را هدایت می کند. همچنین بنا بر این امر گذاشته شده که تفکر بومی سازی در کشور شکل گیرد.

به گفته وی، تمامی افراد فعال در این طرح جوانان 25 تا 35 سال هستند و این طرح برای فرزندان سرزمین است.

 

جمیلی اظهار کرد: در کنار هلدینگ معادن و فلزات فرصت مناسبی به وجود آمد و قراراست با همکاری شرکت صبا نور یک شرکت در منطقه محروم ایجاد شود و اکنون شرکت زرین در کنار معادن و فلزات و صبانور بزرگترین مجتمع سرب و روی را طراحی کرده است.

جمیلی گفت: سال آینده در بهمن ماه در همین روز درخصوص طرح صحبت می کنیم وگزارش پیشرفت کار  خود را ارائه خواهیم کرد.

وی گفت: در این مجتمع هم از نیروهای بومی استفاده می کنیم و دانشجویان منطقه نیز تحت حمایت قرار خواهند گرفت و دوره های آموزشی در یزد و زنجان برای آنها برگزار می‌کنیم.

 

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین گفت: در این مجتمع 300هزار تن کنسانتره سرب و روی در 3 فاز تولید می شود که در فاز اول 50تن در فاز دوم 150 تن و در فاز سوم 300هزار تن تولید خواهیم داشت. همچنین کارخانه تولید 30 هزار تن شمش روی در 3 فاز تولید خواهد شد.

جمیلی ادامه داد: همچنین کارخانه شمش سرب نیز در این مجتمع ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، برای این مجتمع سرمایه گذاری 2هزارمیلیارد تومان نزدیک به هزار نفر مشغول به کار می شوند که در صورت سرمایه گذاری خارجی 3برابرخواهد بود.

 

وی اظهار کرد: تمامی قطعات اصلی بومی سازی می‌شود و مهندسی معکوس صورت گرفته تا به جای اینکه ارز از کشور خارج شود باعث گردش ریالی در ایران شود؛ این شرکت در 3 ماه تشکیل شده و برنامه کاری آن مشخص است.

احد علیخانی مشاور عالی مدیرعامل صبانور و مجری طرح زرین صبا نیز در این نشست خبری اظهار داشت : ایده اصلی احداث این کارخانه سرب و روی از دکتر عزیزاله عصاری است که این ماموریت را به شرکت صبانور در راستای توسعه سرمایه گذاری اکتشافی محول شده است.

وی بیان کرد: بررسی های مختلفی در خصوص نوع ماده معدنی و ظرفیت مناسب آن در کشور انجام شد که چکیده و نتایج مطالعات منجر به سرمایه گذاری در حوزه سرب و روی شده است.

علیخانی گفت: رشد خودروهای الکتریکی در جهان در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در فلات مرکزی کارهای استخراجی و فلزکاری انجام می شده است نشان دهنده آن بود که فلز سرب و روی در آن زمان تولید می شده است. از طرفی دیگر این کم لطفی به صنعت و معدن در کشور باعث می شود اکثر معادن کشور متروک شوند.

 

علیخانی اظهار کرد: تیم زمین شناسی مجموعه حدود 2 هزار کیلومتر پیمایش زمینی در این منطقه انجام داده و کار شناسایی مواد معدنی در این منطقه انجام شده است.

مشاور عالی مدیرعامل صبانور گفت: 12 آنومالی در این محدوده شناسایی شده و پیگیر اخذ پروانه های اکتشاف هستیم و  پروانه ها به شرکت جدید منتقل خواهد شد.

وی گفت: این مجتمع اولین مجتمع فرآوری سرب و روی در مناطق مستعد سرب و روی در کشور خواهد بود‌.

 

به گفته علیخانی ، این کارخانه و فرآوری اولین مجتمع سرب و روی در یکی از اصلی ترین مناطق مستعد کشور در حوزه مواد معدنی است. 

ایرج تاج الدین مدیرعامل شرکت دانش بنیان‌ آیرما نیز در خلال این نشست گفت: طراحی این مجتمع ایده بسیار خوبی بوده و تمرکز روی سرب و روی است و این پهنه ها منتج به کشف ذخیره سرب و روی می شود.

وی گفت: کسانی که نمی‌توانند از معادن خود در منطقه کوهبنان و راور بهره برداری کنند ما از آنها حمایت می کنیم تا خاک مورد نیاز ما را تامین کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied