شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفت‌وگو با شمانیوز:

کاندیدایی که نتواند به مطالبات اقتصادی و معیشتی پاسخ دهد، مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: اگر یک گروهی علی‌رغم مطالبات مردم با شعارهای غیراقتصادی وارد کارزار انتخابات مجلس یازدهم شود و به مسائل حاشیه‌ای و سیاسی بپردازد قطعاً مورد استقبال مردم واقع نمی‌شود.

کاندیدایی که نتواند به مطالبات اقتصادی و معیشتی پاسخ دهد، مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت جام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، احزاب را یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در افزایش مشارکت مردمی عنوان و اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما خلأ وجود احزاب قدرتمند کاملاً احساس می‌شود و خود افراد، عمده کارهای مربوط به فضای سیاسی کشور را شکل می‌دهند و نیز به تبع آن اثرگذار هستند.

 

وی با بیان اینکه انتخابات از دو مرحله تبیینی – تحلیلی و تهییجی تشکیل شده است، گفت: در مرحله تبیینی – تحلیلی، گروه‌های سیاسی به مقوله انتخابات ورود پیدا می‌کنند و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌سازند و کاندیداهای خود را معرفی و تنوع فکری و سیاسی حاکم بر فضای انتخابات را ارزیابی می‌کنند، اما در مرحله تهییجی خود ستاد انتخابات و کاندیداها باید این توانایی را داشته باشند که در عرصه انتخابات دیدگاه‌هایشان را بیان کنند و بتواند با مردم و گروه‌های مرجع و اثرگذار ارتباط برقرار و آنها را مجاب کنند که به عرصه انتخابات ورود داشته باشند تا به یک جهت و فکر خاص رأی دهند.

 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فضای فعلی حاکم بر انتخابات از نوع اول؛ یعنی تبیینی - تحلیلی است و الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده چه فضایی شکل خواهد گرفت؛ لذا به افرادی بستگی دارد که وارد عرصه انتخابات می‌شوند؛ یعنی نوع توانایی‌ها، شخصیت، نوع تعاملاتشان با مردم، تسلط آنها بر فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه و نیز نوع شناخت آنها از گفتمان حاکم در میان مردم در این فضا تأثیگذار هستند.

 

رحیمی جهان‌آبادی ضمن اشاره به این مطلب که کاندیداها باید به مطالبات و دغدغه اقتصادی و معیشتی مردم پاسخ دهند، تأکید کرد که اگر یک گروهی علی‌رغم مطالبات مردم با شعارهای غیراقتصادی وارد کارزار انتخابات مجلس یازدهم شود و به مسائل حاشیه‌ای و سیاسی بپردازد قطعاً مورد استقبال مردم واقع نمی‌شود.

 

وی یکی دیگر از مؤلفه‌های تأثیرگذار در افزایش مشارکت سیاسی مردم در آستانه انتخابات را تنوع کاندیداها از جناح‌ها و تفکرات سیاسی مختلف عنوان کرد که اگر در انتخابات آینده نادیده گرفته شود، میزان مشارکت مردمی کاهش می‌یابد.

نماینده مردم تربت در مجلس به کاندیداها توصیه کرد که باید آنها از دادن شعارهای خارج از اختیاراتشان پرهیز کنند؛ چون سر دادن چنین شعارهایی به اعتماد عمومی ضربه وارد می‌کند.

 

رحیمی جهان‌آبادی افزود: باید کاندیداها بدانند که مردم امروز با مردم دیروز متفاوتند و آگاهی بالایی دارند و کاملاً از وضعیت بودجه، دولت و مجلس اطلاع دارند؛ لذا نباید یک کاندیدا شعارهایی را سر دهند که خارج از عرف و صداقت باشد، بلکه یک نماینده باید شناخت دقیقی از مشکلات کشور و دردهای مردم داشته باشد نه اینکه رویاپردازی و عوام‌فریبی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

 

وی هم‌دلی و انسجام ملی را از عوامل مهم در افزایش مشارکت سیاسی عنوان کرد و گفت: کاندیداها و جناح‌های سیاسی باید تلاش کنند اخلاق انتخاباتی را مدنظر قرار دهند و به جای اینکه تخریب را در دستور کار داشته باشند، برنامه‌محور عمل کنند و با برنامه پا به عرصه انتخابات و نمایندگی مجلس بگذارند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied