شمانیوز
شما نیوز

رئیس سازمان شیلات:

مگر من در رابطه با سیاست خارجی اظهار نظر میکنم؟

رئیس سازمان شیلات ایران اظهارات وزیر امور خارجه درباره دادن اجازه صید به شناورهای خارجی را نادرست دانست و گفت: هر فردی در زمینه فعالیت خود می‌تواند اطلاعات متقنی ارائه کند، مگر من درباره سیاست خارجی اظهار نظر می‌کنم؟

مگر من در رابطه با سیاست خارجی اظهار نظر میکنم؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم: نبی‌الله خون‌میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران امروز در نشست خبری به‌مناسبت گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: خاویار صادراتی ایران اکنون پرورشی است زیرا بر اساس تعهدی که کشورهای حوزه خلیج فارس داده‌اند، صید ماهیان خاوریاری ممنوع است.

وی افزود: در بسیاری از زیرشاخه‌های شیلاتی کشور چین رتبه اول تولید را در اختیار دارد که در بخش ماهیان خاوریاری نیز اول است و ایران بعد از این کشور و ارمنستان رتبه سوم بزرگترین تولیدکننده ماهیان خاویاری در جهان را دارا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال 97، 6 تن خاوریار و 2 هزار و 800 تن گوشت ماهی خاویاری در کشور تولید شده است که این میزان در سال 1398 بیشتر خواهد بود.

13 پروژه شیلات دهه فجر در استان گیلان افتتاح می‌شود

خون‌میرزایی تصریح کرد: تمام استان‌های کشور مستعد پرورش ماهیان خاویاری هستند به‌طوری که اکنون در 22 استان و 33 مرکز ماهیان خاویاری و خاویار تولید می‌شود.

ارز واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا قطع شد

وی در ارتباط با ضریب خودکفایی در تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا گفت: سال گذشته ضریب خودکفایی در تولید این محصول 25 درصد بود که در سال جاری به 34 درصد ارتقا یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ارز اختصاصی به واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا برداشته شده و فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی و رقابت با همتایان خارجی خود ایجاد شده است.

خون‌میرزایی در ارتباط با میزان تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در کشور گفت: ادعای مراکز تکثیر این محصول معادل 50 درصد نیاز کشور است اما بر اساس برآوردی که سازمان شیلات از ظرفیت‌های مزارع، پروانه‌ها، سوابق و شرایط بهداشتی داشته این بخش می‌تواند در سال جاری به‌اندازه 34 درصد نیاز کشور را تأمین کند.

وی در ارتباط با صید فانوس‌ماهیان و فعالیت شناورهای چینی در آب‌های ایران گفت: مجور صید فانوس‌ماهیان به متقاضیان ایرانی واگذار شده است اما با توجه به آنکه شرکت‌های داخلی تکنولوژی لازم برای صید این ماهی را به‌صورت بومی نداشتند از کشتی‌ها و تجهیزات خارجی استفاده کردند و از آنها این تجهیزات را به‌صورت اجاره یا اجاره به‌شرط تملیک دریافت می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد که با توجه به اینکه ملوانان و صیادان ایرانی آموزش لازم برای صیادی از این دست ماهیان و استفاده از این تجهیزات را نداشتند و همچنین شرکت‌های اجاره‌دهنده کشتی‌های خود را با ملوانان اجاره می‌دهند تعدادی از ملوانان و صیادان این کشتی‌ها خارجی هستند که امیدواریم به‌تدریج از تعداد آنها کاسته شود.

خون‌میرزایی با اذعان به اینکه این کشتی‌های صید فانوس‌ماهی نیز ممکن است تخلفاتی داشته باشند و این امر قابل انکار نیست گفت: محدوده صید شناورهای فانوس‌ماهی خارج از آب‌های نزدیک به سواحل است اما این واقعیت نیز وجود دارد که آنها تخلفاتی دارند و ممکن است در خارج از محدوده صید کنند که با این کشتی‌ها برخورد صورت می‌گیرد.

مجوز 16 کشتی خارجی برای صید فانوس‌ماهی در خلیج فارس لغو شد

وی افزود: بر این اساس مجوز صید 16 کشتی که پرچم آنها متعلق به دیگر کشورها بود لغو شد و در صورتی که در آینده نیز تخلفی صورت بگیرد برخورد لازم انجام می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: بر اساس برآورد انجام‌شده توسط سازمان شیلات، ذخایر صید فانوس‌ماهیان 400 هزار تن در سال است که ایران در سال گذشته تنها 21 هزار تن از این موجودات ریز را صید کرده است و در صورتی که تقاضا وجود داشته باشد مشکلی برای مجوزدهی به سایر متقاضیان برای صید این محصول در محدوده مشترک میان ایران و عمان در آب‌های آزاد وجود ندارد.

خون‌میرزایی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر برخورد نیروهای نظامی با متخلفان صید فانوس‌ماهیان در خلیج فارس و استفاده از تور ترال و صید بیش از اندازه ماهیان استخوانی و درشت‌اندازه کنار صید ضمنی گفت: هدف ما برای صدور مجوز صید فانوس‌ماهیان تأمین خوراک مورد نیاز پرورش ماهی در کشور است اما کنار صید این ماهی، صید ضمنی نیز صورت می‌گیرد زیرا توری که برای صید این محصولات استفاده می‌شود ریزدانه است و ماهی‌های استخوانی را نیز صید می‌کند.

وی افزود: برای صید فانوس‌ماهیان از روش صید ترال میانی استفاده می‌شود اما استفاده از ترال کف‌زی ممنوع است زیرا موجوداتی را که کف دریا زندگی می‌کنند نیز صید می‌کند.

وی یادآور شد: آمادگی همکاری با نیروهای انتظامی، نظامی برای برخورد با هرگونه تخلف احتمالی صیادان متخلف را داریم که امیدواریم این کار با هماهنگی سازمان شیلات ایران صورت گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با میزان تولید آبزی به‌روش پرورش ماهی در قفس گفت: در سال 1400 تکلیف شده که 200 هزار تن به‌روش پرورش در قفس آبزیان در کشورمان تولید شود که باید امسال به 100 هزار تن برسیم.

وی افزود: در بخش تولید ماهی در قفس وابستگی در بخش تجهیزات به دیگر کشورها داریم که در صدد بومی‌سازی آن هستیم؛ اما ارز تخصیصی به این بخش برای واردات به تجهیزات مورد نیاز متناسب نیست. همچنین سرمایه‌گذاری در این بخش سنگین است و برخی از متقاضیان نتوانستند وثیقه‌های بانکی را تأمین کنند.

اظهارات ظریف درباره اجازه صید به کشتی‌های خارجی اشتباه است؛ مگر من درباره سیاست خارجی اظهار نظر می‌کنم؟

خون‌میرزایی در پاسخ به این مطلب که وزیر امور خارجه ایران در برنامه تلویزیونی به‌صراحت، دادن اجازه صید به کشتی‌های چینی را در آب‌های ایران تأیید کرده است گفت: اگر این امر مطرح شده باشد اطلاعات ناقصی به دست ایشان رسیده است و مرجع اعلام اطلاعات در این زمینه سازمان شیلات است که مجوزی نیز نداده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: دادن هرگونه مجوز صید به کشتی‌های چینی و مطالبی که در این خصوص گفته می‌شود باید دقیق و متقن باشد که مرجع اعلام آن سازمان شیلات ایران است.

وی اظهار داشت: در این ارتباط با وزیر امور خارجه ایران مکاتبه خواهیم کرد و روشنگری لازم را انجام می‌دهیم. در ارتباط با ابراز این اظهارنظر اشتباه حتماً کم‌کاری از سوی سازمان شیلات ایران بوده که اطلاعات لازم در اختیار او قرار نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه مجوزی برای صید به ناوگان کشتی‌های چینی داده نشده است تأکید کرد: آیا دیده‌اید که بنده درباره سیاست خارجی اظهارنظر کنم؟ ایشان در این ارتباط به خطا افتاده است.

افزایش قیمت قزل‌آلا ربطی به برداشته‌شدن ارز تخم ماهی ندارد؛ تأثیر حذف ارز بعداً مشخص می‌شود

خون‌میرزایی در پاسخ به دلایل افزایش قیمت ماهی قزل‌آلا در بازار مصرف و تأثیر قطع اختصاص ارز 4200تومانی به تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا گفت: افزایش قیمت این محصول از 20 به 27 هزار تومان ناشی از قطع اختصاص ارز 4200تومانی به واردات این محصول نیست بلکه دلیل این امر افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان است و تأثیر تغییر نرخ ارز در واردات تخم این ماهی در آینده مشاهده خواهد شد.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت پرورش ماهی تیلاپیا در داخل کشور و رفع تناقضات موجود میان سازمان شیلات ایران و سازمان حفظ محیط زیست گفت: پرورش تیلاپیا بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده میان دو سازمان شیلات و محیط زیست در حال انجام است و نظر این سازمان جلب شده است.

وی گفت: در حال حاضر در استان‌های یزد، سمنان، قم و خراسان جنوبی برای پرورش ماهی تیلاپیا دستورالعمل و مجوز صادر شده است.

وی تأکید کرد: با رفع دغدغه‌های محیط زیست به‌دنبال توسعه این محصول در مناطق دیگری از جمله شمال کرمان، شرق اصفهان، خراسان رضوی و نیشابور هستیم که این مناطق دسترسی به آب‌های آزاد ندارند و باعث برهم خوردن تعادل محیط زیست نمی‌شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سرانه مصرف آبزیان و تولید برخی آبزیان در کشور گفت: سرانه مصرف سال گذشته 12 کیلو و 70 گرم بوده که این رقم در سال جاری به 12 کیلو و 100 گرم خواهد رسید. همچنین میزان تولید ماهی کیلکا در 10ماهه سال جاری 20 هزار تن، ماهیان استخوانی 30 هزار تن و صید فانوس‌ماهیان 23 هزار تن بوده است.

زمان اختصاص سهمیه بنزین صیادان توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلان می‌شود.

خون‌میرزایی در ارتباط با سهمیه سوخت شناورهای صیادی گفت: بعد از اعمال سهمیه‌بندی سوخت، سهمیه سوخت صیادان مغفول ماند اما بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده 1200 لیتر سوخت مطابق کارکردی که سازمان شیلات ارائه می‌دهد به صیادان اختصاص می‌یابد.

وی درباره زمان اختصاص این سهمیه سوخت گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باید زمان دقیق اختصاص بنزین یارانه‌ای به صیادان را اعلام کند که هنوز اعلام نکرده است اما با این شرکت در حال مذاکره هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied