شمانیوز
شما نیوز

معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

ایجاد 197 هزار شغل جدید با اعتبار اشتغال روستایی و عشایر

از پایان سال 96 تاکنون 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مناطق روستایی و عشایر در نظر گرفته شده که از این طریق 197 هزار اشتغال جدید ایجاد شده است.

ایجاد 197 هزار شغل جدید با اعتبار اشتغال روستایی و عشایر

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرگزاری فارس: تعدادی از خبرنگاران برای راستی‌آزمایی اشتغال ایجادشده از محل تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغال در مناطق روستایی و عشایری که از منابع ارزان‌قیمت صندوق توسعه ملی به میزان 1.5 میلیارد دلار و همین مقدار معادل ریالی آن از منابع شبکه بانکی توسط 4 بانک عامل اختصاص پیدا کرده است از بنگاه‌های ایجادشده از محل این منابع بازدید و در جریان اشتغال و تولید این بنگاه‌ها قرار می‌گیرند.

 عیسی منصوری در بازدید از یکی از بنگاه‌های اشتغال روستایی واقع در روستای فرخ‌آباد در حاشیه شهر مشهد در جمع خبرنگاران اعلام کرد: از دو سال قبل که برنامه اشتغال روستایی و عشایری از محل تسهیلات ارزان‌قیمت صندوق توسعه ملی و تلفیق با منابع بانکی اجرا شده تاکنون 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مناطق روستایی و عشایری به 120 هزار واحد کسب و کار اختصاص داده شده است که این واحدها به طور میانگین بین 3 تا 4 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. گرچه تعهد این واحدها برای ایجاد اشتغال 230 هزار نفر بود، اما در عمل آنچه ثبت شده است 197 هزار فرصت شغلی جدید طی دو سال 97 و 98 ایجاد شده است.

* 475 هزار شغل جدید ظرف یک سال ایجاد شد

معاون وزیر تعاون و کار گفت: در سال منتهی به پاییز 98 طبق آمار مرکز آمار ایران 427 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده اما بر اساس داده‌های وزارت کار که داده‌های ثبتی است، 475 هزار شغل جدید ایجاد شده است.

منصوری این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: در برنامه ایجاد اشتغال روستایی و عشایری جهت‌گیری این گونه است که برای هر استان اولویت در نظر گرفته می‌شود که در چه رشته‌ای مانند صنایع دستی، فرآوری محصولات کشاورزی، گلخانه، اصلاح نژاد دام، فرآوری مواد معدنی، فرآوری اطلاعات و گردشگری در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین قبل از ایجاد واحدهای کسب و کار ابتدا به فکر اتصال به بازار عرضه و بازار جهانی هستیم و سپس وام‌های اشتغال روستایی پرداخت می‌شود. در این زمینه 31 رسته در کشور در اولویت قرار دارد.

* 70 درصد افراد شاغل شده اما بیمه نشده‌اند

معاون وزیر کار تصریح کرد: به کارآفرینان اجبار کرده‌ایم که کارگران به کارگرفته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت پوشش بیمه قرار دهند و در مناطق روستایی هم بیمه روستایی و عشایری انجام دهند، اما در پیگیری مشخص شد 70 درصد افراد شاغل شده‌اند اما بیمه نبوده‌اند. اما ما می‌خواهیم افرادی هم که از قبل شاغل بوده‌اند بیمه شوند.

منصوری گفت: اگر کارگران بیمه نشوند، کارفرما مشمول جریمه می‌شود و به جای سود 6 درصد وام دریافت‌شده تبدیل به وام عادی شده و با سود 18 درصد باید پرداخت کند.

وی گفت: همچنین از کارآفرینان تعهد می‌گیریم در مورد هزینه‌های خود تعهد کنند که چقدر برای نیروی انسانی و چقدر برای بیمه افراد هزینه می‌کنند و قرار است امسال 100 هزار نفر اشتغال جدید همراه با بیمه ایجاد شود.

معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: برخی از طرح‌ها به نتیجه نرسیده و برخی هم به خاطر افزایش هزینه ناشی از نوسان ارزی با مشکل مواجه شده است.

در این بازدید امیر یزدی مقدم مدیرعامل کارگاه تولید نبات و شکرپنیر در روستای فرخ‌آباد، گفت: ظرفیت این واحد 1300 تن است که با دریافت 950 میلیون تن وام از بانک کشاورزی این واحد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سال 97 راه‌اندازی کرده و از اردیبهشت امسال تولید آزمایشی و از مهرماه 98 تولید رسمی آغاز شده و در حال حاضر 15 نفر از اهالی روستای فرخ‌آباد و کریم‌آباد در این واحد مشغول کار شده‌اند.

وی گفت: مشکل اصلی در حال حاضر این است که نمی‌توانیم شکر از وزارت صنعت دریافت کنیم و تا رسیدن به ظرفیت کامل که روزانه 10 تن و یک تن شکر پنیر است با مشکل مواجه هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied