شمانیوز
شما نیوز

ارتقاء رفاه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با تسهیلات طرح اساتید بانک رفاه

توجه به ارتقاء رفاه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها یکی از ضرورت‌های افزایش کیفیت آموزش در دانشگاه‌های کشور است و طرح‌هایی همچون طرح اساتید بانک رفاه، در صدد تحقق این هدف هستند.

ارتقاء رفاه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با تسهیلات طرح اساتید بانک رفاه

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، توسعه ‌ایران اسلامی متکی به تلاش‌های اقشار و گروه‌های مختلف جامعه به‌ویژه اقشار علمی و دانشگاهی است که با پرورش نسل جوانان دانشمند، محقق و کارشناس، پشتوانه رشد و شکوفایی بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... را در کشور فراهم می‌کنند. وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز همواره حمایت از جامعه دانشگاهی کشور به‌ویژه اساتید دانشگاه‌ها را مورد تأکید قرار داده و معتقد است باید تسهیلاتی برای اعضای هیأت علمی جوان و نخبه دانشگاه در راستای ماندگاری آن‌ها در کشور، ایجاد کرد.

بر این اساس، ارتقاء رفاه و حل مشکلات مالی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه‌ها یکی از برنامه‌هایی است که توسط نظام بانکی کشور مورد پیگیری قرارگرفته و تسهیلات گوناگونی توسط بانک‌ها به این منظور طراحی و اجرا شده است. یکی از طرح‌های تسهیلاتی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که در سال‌های اخیر مورد استقبال جامعه دانشگاهی قرارگرفته و تا پایان مهرماه سال ۹۹ نیز تمدید شده، طرح اساتید بانک رفاه است.

ذکر این نکته ضروری است، اساتید دانشگاه به‌عنوان ارکان اساسی جامعه علمی طی دو سال اخیر تحت نوسانات و التهابات بازارها و افزایش تورم از شرایط رفاهی مناسب فاصله گرفته و تحت فشارهای اقتصادی قرارگرفته‌اند و طرح اساتید بانک رفاه گامی مؤثر در بهبود شرایط رفاهی و تکریم آن‌ها به شمار می‌رود.

در تشریح جزئیات طرح اساتید بانک رفاه باید گفت، اساتید عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی که دارای مجوز از وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند مشمول این طرح هستند و این تسهیلات از سال ۹۶ در حال پرداخت است.

ضمناً تسهیلات طرح اساتید در قالب عقد مرابحه و بابت امور علمی و پژوهشی، تعمیرات اساسی و بازسازی کامل واحد مسکونی، تأمین اموال و خدمات موردنیاز به اساتید و اعضای درجه یک خانواده (تحت تکفل) اساتید پرداخت می‌شود.

نرخ سود تعیین‌شده در این تسهیلات ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت تسهیلات نیز ۶۰ ماه تعیین‌شده و همچنین امکان دریافت این تسهیلات با ارائه تمامی تضامین و وثایق مورد قبول بانک فراهم شده است.

آنچه در این میان حائز اهمیت محسوب می‌شود، میزان رضایت و بازتاب این تسهیلات در تغییر شرایط رفاهی جامعه دانشگاهی و نقش نظام بانکی در بهبود فرآیند اعطای این تسهیلات به اعضای هیات علمی است.

تسهیلات بانک رفاه فرصتی برای ماندگاری اساتید جوان

در همین رابطه کمیل طیبی استاد اقتصاد دانشگاه با تأکید بر اینکه مدت طولانی بازپرداخت تسهیلات بانک رفاه فرصتی برای ماندگاری اساتید جوان است و به بهبود وضعیت مالی آن‌ها کمک می کند، گفت: تسهیلاتی که طی چند سال اخیر از جانب نظام بانکی به منظور کمک به اقشار مختلف جامعه پرداخت شده، گره از مسائل برخی از طبقات گشوده است و اساتید دانشگاه نیز از مشکلات اقتصادی برکنار نیستند و به تسهیلات بانکی نیاز دارند. وی با اشاره به طرح اساتید بانک رفاه افزود: یکی از طرح‌های کمکی بانک رفاه برای جامعه علمی کشور، پرداخت تسهیلات به اساتید است. اساتید محور علمی جامعه به شمار می‌آیند و نباید دغدغه‌های مالی مانع از فعالیت‌های علمی آن‌ها شود.

مزیت پرداخت تسهیلات با اقساط طولانی مدت

طیبی با اشاره به اقساط طولانی مدت تسهیلات بانک رفاه و نقش کمکی آن در بهبود رفاه اساتید، خاطرنشان کرد: یک نکته مهم این است که اساتید سابقه خوبی در بازپرداخت تسهیلات دارند و این گونه تسهیلات با مشکل معوقات بانکی مواجه نمی‌شود و اگر نظام بانکی پرداخت این تسهیلات را با هدف توسعه‌ای در نظر بگیرد، بانک حتی می‌تواند حلقه و واسطه محکمی بین اعضای هیات علمی و سرمایه گذاران و به عبارتی پیوند صنعت و دانشگاه باشد. به این صورت که به واسطه بانک، تسهیلاتی به اساتید دانشگاه و سرمایه گذار پرداخت شود و با مشارکت این دو بخش، اهداف جامعه علمی و صنعتی محقق شود. به عبارتی نظام بانکی پلی می‌شود برای سرمایه گذار و اساتید دانشگاه و این موضوع یکی از مهم‌ترین اهداف اقتصاد کلان کشور یعنی تأمین مالی تولید را محقق خواهد کرد.

طیبی در ادامه می‌گوید: پرداخت تسهیلات به اساتید دانشگاه که نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی کشور دارند نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در منابع انسانی است و حرکت بانک رفاه که با اجرای طرح اساتید در این مسیر گام برداشته، شایسته تقدیر است.

تسهیلات اساتید دانشگاه ریسک بازپرداخت کمتری دارد

کامران ندری عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق نیز در این خصوص با تأکید بر اینکه ریسک پرداخت وام به اساتید دانشگاه را کم می‌داند و معتقد است: بانک رفاه از جمله بانک‌هایی است که با طرح اساتید به جامعه علمی و دانشگاهی کشور، خدمت کرده است و انتظار می‌رود سایر بانک‌ها نیز در این مسیر از بانک رفاه الگوبرداری کرده و در این مسیر گام بردارند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied