شمانیوز
شما نیوز

اقدامات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۹۸

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بعنوان بازوی اجرایی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) عهده دار بخشی از فعالیت های آن سازمان در حوزه های اکتشاف، توسعه و تجهیز، استخراج و فرآوری معادن با رعایت اصل ۴۴ می باشد. بر این اساس نظارت و مدیریت تعدادی از مجتمع ها و طرح های معدنی تحت مالکیت ایمیدرو نیز به این شرکت تفویض شده است. این شرکت در سال ۱۳۹۲ و هم راستا با سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و با هدف توسعه اکتشاف و استخراج مواد معدنی در کشور برنامه استراتژی خود را تدوین نمود. پس از تدوین استراتژی اهداف شرکت مشخص و اقدامات زیر انجام گردید.

اقدامات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۹۸

به گزارش شمانیوز به نقل از  روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران :

برون سپاری مدیریت و راهبری مجتمع ها و معادن تابعه:

در سال ۱۳۹۳ شرکت اقدام به تدوین و پیاده سازی استراتژی ها و سیاست های اجرایی جدید کرد و با هدف تهیه و تولید انواع مواد معدنی مورد نیاز کشور و توسعه پایدار بخش معدن در مناطق کمتر توسعه یافته و جهت استفاده از توان بخش خصوصی، برون سپاری مدیریت و راهبری مجتمع های تابعه خود را به فعالان و سرمایه گذاران بخش، هدف گذاری کرد و در همین راستا مجتمع های فروکروم جغتای، نفلین سینیت کلیبر، سرب نخلک، فسفات اسفوردی، سنگ آهن جلال آباد، سنگ آهن گل گهر، کک سازی زرند و سنگ آهن سیرجان در قالب قراردادهای بلند مدت به فعالان و سرمایه گذاران واگذار نمود.

در سال جاری نیز راهبری مجتمع پتاس خور و بیابانک به بخش خصوصی واگذار شده است.

اجرای سیاست واگذاری و برون سپاری مدیریت و راهبری مجتمع ها به بخش خصوصی منجربه افزایش تولید شده و این رشد تولید از انجام سرمایه گذاری های جدید، اصلاح خطوط و … محقق شده است.

افزایش اشتغال یکی از نتایج مثبت در واگذاری مجتمع های تابعه ایمپاسکو می باشد، به طور مثال قبل از واگذاری مجتمع سرب نخلک به بخش خصوصی ۱۵۰ نفر در مجتمع سرب نخلک مشغول به کار بود، در حالیکه بعد از واگذاری شاهد جهشی بیش از ۲ برابر در تعداد نیروی شاغل در این مجتمع هستیم.

 

توسعه عملیات اکتشافی در پهنه های کشور:

با واگذاری مجتمع های تابعه به بخش خصوصی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بر اکتشاف پهنه های اکتشافی کشور متمرکز شد.

این شرکت طی سال های ۹۷ تا ۹۸ موفق به دریافت ۳۳ پروانه اکتشاف در استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، همدان و آذربایجان شرقی شده که در دست اقدام و تکمیل مطالعات اکتشافی است.

تا پایان دی ماه سال جاری، ۱۳ پهنه اکتشافی به مساحت ۲۷ هزار کیلومتر مربع خاتمه یافته است. این پهنه ها در استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، سیستان و بلوچستان، کرمان و زنجان واقع شده اند.

در حال حاضر، ۱۱ پهنه به مساحت ۳۶ هزار کیلومتر مربع، در مراحل پایانی تنظیم گزارش نهایی و ارسال به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان است.

در سال ۹۸، ۱۰ پهنه اکتشافی به مساحت ۵۳ هزار کیلومتر مربع از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استان های کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قزوین، گیلان، فارس، خراسان رضوی و جنوبی و چهارمحال و بختیاری دریافت شده که با برگزاری مناقصه های مربوطه، مشاوران این پهنه ها مستقر و مشغول فعالیت هستند.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تا پایان آبان ماه سال جاری، ۳۰ هزار متر حفاری در بخش های زغال سنگ، سنگ آهن و پلی متال انجام داده است. لازم به ذکر است در بخش زغال سنگ، برنامه حفاری ۱۰۰ درصد محقق شده است.

 

طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس:

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به نمایندگی از ایمیدرو برای اجرای طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸، فعالیت خود را در ۴ حوزه بسیج کمک های دولت برای راه اندازی طرح، شناسایی سرمایه گذاران، شناسایی سرمایه پذیران و دارندگان مجوزهای محدوده های معدنی و همکاری انجمن ها و تشکل ها متمرکز کرده است.

در بخش معادن کوچک مقیاس تاکنون ۱۳۳ معدن در مسیر فعال سازی قرار گرفته، ۳۲ معدن فعال شده، همچنین در ۴۷۳ معدن بررسی های کلینیکی از قبیل شناخت مشکلات موجود در معدن و عارضه یابی صورت گرفته است.

 

دستاوردهای طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس شامل موارد زیر می باشد:

• آمایش به روز، دقیق و جامع از معادن کوچک مقیاس کشور به تفکیک استانی

• ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی مانند ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان صمت استان ها، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، سازمان نظام مهندسی معدن، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، خانه معدن، انجمن ها و تشکل های ملی و استانی و …

• همکاری گسترده با انجمن ها و بنگاه های بخش خصوصی در تصمیم سازی و عملیات طرح

• همکاری و حمایت در ایجاد و توسعه بیش از ۸ استارتاپ تخصصی معدن و صنایع وابسته

• ایجاد شفافیت و اطلاع رسانی گسترده تمامی فعالیت ها به منظور ایجاد فرصت برابر برای تمامی بنگاه های تولیدی بخش معدن

• حمایت از تولیدات دانش بنیان با انجام پروژه های پژوهشی و هم چنین برگزاری کارگاه های آموزشی در این زمینه

 

فعالیت های پژوهشی:

واحد پژوهش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۹۸ موفق به انعقاد ۶ قرارداد جدید پژوهشی در زمینه فناوری های جدید در بخش معدن و ۱۲ تفاهمنامه پژوهشی و آموزشی با دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی شده است. همچنین در سال جاری ۵ طرح پژوهشی با اثربخشی بالا با موفقیت به پایان رسیده که ۲ مورد آن با موفقیت اجرایی و مابقی در حال برنامه ریزی برای اجرای صنعتی می باشد.

با توجه به سیاست حمایت از پایان نامه های دانشجویی در زمینه های فناوری های بخش معدن، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۵پایان نامه دانشجویی در موضوعات مورد نیاز شرکت مورد حمایت قرار گرفته است.

 

چشم انداز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران:

براساس چشم انداز تعریف شده، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تا سال ۱۴۰۴ از طریق هم افزایی با بخش خصوصی توانمند، به یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف، یک شرکت کارآمد در استخراج و فرآوری و یک شرکت نوآور در توسعه مواد معدنی در کشور تبدیل خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied