شمانیوز
شما نیوز

قدرت خرید پایین است، قیمت مسکن در سال۹۹ بالا نمی رود

Facebook logoGoogle logotelegram logoTwitter logo۱۱:۰۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۸کد خبر: ۹۸۱۱۰۳۷۸۷ مسکن، راه، عمران اقتصاد > مسکن، راه، عمران قدرت خرید پایین است، قیمت مسکن در سال۹۹ بالا نمی رود بازار مسکن,اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,مسکن و عمران برای تحلیل شرایط بازار مسکن و ارزیابی از آینده احتمالی آن، باید تمام عوامل موجود در اقتصاد کشور را تحلیل کرد برای این که مسکن هم مثل دیگر حوزه ها، از وضعیت کلان اقتصادی تأثیر می پذیرد.

قدرت خرید پایین است، قیمت مسکن در سال۹۹ بالا نمی رود

به گزارش خبرنگار شما نیوز به نقل از اعتماد ؛  یکی از اصلی ترین مسائلی که امروز اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می کند، تورم و افزایش نقدینگی است، ؛ مساله ای که از سویی به معیشت مردم فشار وارد می کند و از طرف دیگر نظم بازارها را بر هم می ریزد.

 

هنگامی که میزان نقدینگی سرگردان در اقتصاد افزایش پیدا می کند، صاحبان این نقدینگی به دنبال تزریق منابع خود به بازارهایی هستند که بیشترین سود را در اختیارشان قرار دهد و نمونه این اتفاق را سال گذشته در بازارهایی مثل ارز، طلا، مسکن و خودرو مشاهده کردیم. با تداوم روند رو به رشد نقدینگی احتمالا همین شرایط در سال آینده نیز قابل تصور خواهد بود. در ماه های گذشته بازار بورس با بازدهی بالایی که از خود نشان داده، توانسته قسمتی از این نقدینگی موجود در جامعه را جذب خود کند و به همین دلیل میزان نوسانات قیمتی در دیگر بازارها کم شده یا متوقف شده است.

 

در چنین بستری بازار مسکن با وضعیت خاص خود نیز مواجه است. در ماه های گذشته با افزایش قیمت مصالح و افزایش هزینه خدمات مثل دستمزد نیروی انسانی، قیمت تمام شده خانه برای فعالان این حوزه افزایش یافته است اما در کنار آن با توجه به افزایش جدی قیمت ها از سال ۹۷ تا به حال بازار عملا فضای جدیدی برای افزایش قیمت جدی تر ندارد.

 

اگر متقاضیان خانه را به دو دسته عمده تقسیم کنیم این تحلیل شرایط ساده تر خواهد شد. متقاضیان مسکن یا تقاضای واقعی دارند یا سفته بازانی هستند که به دنبال سود هستند.

 

با افزایش قیمت رخ داده در ماه های گذشته قدرت خرید متقاضیان واقعی خانه کاهش یافته و از این رو نمی توان انتظار داشت در سال آینده تفاوت جدی در عملکرد آن ها بوجود آید.

 

از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت رخ داده در سال قبل ، انتظار افزایش قیمت هم راستا با تورم دور از انتظار است و این رو نمی توان توقع داشت که دلال ها فعلا به این بازار بازگردند.

 

با این تفسیرها در شرایطی که قیمت ساخت مسکن افزایش یافته اما شرایط برای بالا بردن قیمت ها مناسب نیست احتمال کاهش تقاضا برای ساخت و سازهای جدید وجود دارد و از طرف دیگر هم دلالان علاقه چندانی برای ورود به بازاری جا مانده از نرخ تورم دارند و نه متقاضیان واقعی قدرت خریدی بهبودیافته ای خواهند داشت؛ از این جهت احیانا بازار مسکن در سال ۹۹، افزایش قیمتی محدود و نه به اندازه تورم و البته کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش معاملات را تجربه خواهد کرد، موضوعی که شاید به تداوم رکود در این بازار منجر شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied