شمانیوز
شما نیوز

صدور مجوز صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت

وزیر نفت مهم‌ترین گام‌های وزارت نفت را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تشریح کرد و گفت: مجوز صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت دیروز با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان صادر شد.

صدور مجوز صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از شانا: بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه) در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه با اشاره به اینکه نخستین گام وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص حدود ۱۸ هزار هکتار زمین برای احداث پارک فناوری در شهرری بوده است، اظهار کرد: بخش نخست این پارک چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ بتوانند در آنجا مستقر شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی به ما گفتند آنجا (پارک ری) هوایش خوب نیست و فاصله‌اش با تهران زیاد است، گفت: در تهران جایی که زمین ۱۸ هکتاری برای استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شود، وجود ندارد. از این‌ رو در جنوب تهران چنین زمینی را در نظر گرفته‌ایم و به‌زودی ۱۰۰ استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان در این منطقه مستقر خواهند شد.

وزیر نفت درباره دومین گام هم توضیح داد: خوشبختانه با همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق شکوفایی و نوآوری مجوز صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان صادر شد (البته این سرمایه قابل افزایش خواهد بود) که می‌تواند پشتوانه محکمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

زنگنه گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه را هم سومین گام و ادامه زنجیره حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت نفت عنوان کرد و افزود: کمک اعتباری کوچکی به شرکت‌های دانش‌بنیانی که در ری مستقر می‌شوند، خواهد شد. البته این کمک تنها مختص شرکت‌هایی که در ری مستقر می‌شوند، نیست و به بقیه شرکت‌ها هم کمک خواهد شد.

فعال‌سازی سیستم تضمین خرید کالا و تجیهزات

وی افزود: سیستم تضمین خرید کالا و تجهیزات هم به‌زودی فعال می‌شود که کار بسیار مهمی است.  

وزیر نفت در ادامه توضیحات درباره حمایت وزارت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری به امضای قرارداد در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: به‌تازگی دستورعملی داده شده است تا به استادان و دانشجویانی که مایل به فعالیت در حوزه نفت هستند، کمک هزینه پژوهشی (پژوهانه) پرداخت شود.  

زنگنه باز شدن درهای پژوهشگاه صنعت نفت به روی محققان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را از اقدام‌های حمایتی وزارت نفت عنوان کرد و افزود: تفاهم‌نامه تولید کُک اسفنجی و سوزنی که به‌تازگی امضا شد از جنس شرکت‌های دانش‌بنیان است که بر اساس آن دو محصول راهبردی برای تولید آلومینیوم و فولاد با ارزش سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلار از سوی پالایشگاه‌های بندرعباس و شازند امام خمینی (ره) انجام می‌شود.

دانشگاه‌های نفت از ۷۶ تا امروز

وزیر نفت با بیان اینکه کمتر از یک سال است که بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تمرکز کرده‌ام، گفت: در این مدت متوجه شدم سازوکارهای زیادی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها ایجاد شده است. به‌طور کلی سازوکارهای خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده، اما از آنجا که شرکت‌های متقاضی وجود نداشت، دانش‌بنیان‌ها هم نتوانسته‌اند به‌خوبی از این سازوکارها استفاده کنند.

وی ضمن یادآوری این موضوع که رشته‌های بالادستی صنعت نفت در دانشگاه‌ها با همکاری وزارت علوم در سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شد و دکتر توفیقی هم در این زمینه بسیار تلاش کرد، افزود: تعداد اعضای هیئت ‌علمی رشته‌های بالادستی صنعت نفت در آن سال (۱۳۷۶) کمتر از پنج نفر بود که بیشتر آنها نیز استادیار بودند.

زنگنه با بیان اینکه آزمایشگاه‌های بهترین دانشگاه‌های ایران در آن دوران تجهیز شد، تصریح کرد: همچنین برای تقویت استاد دانشگاه در بخش بالادست نفت تعدادی از آنها را به خارج از کشور اعزام کردیم (خیلی از استادان کنونی ما همان کسانی هستند که در آن مقطع رفتند) و اکنون جریانی زنده و فعال از فارغ‌التحصیلان در رشته‌های بالادستی صنعت نفت داریم.

وزیر نفت به تشکیل انستیتوهای نفت در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد انستیتوهای نفت در دانشگاه‌ها به‌منظور انجام پژوهش و مطالعه در صنعت نفت شکل گرفته و قرارداد پژوهشی مهم‌ترین میدان‌های نفتی با دانشگاه‌ها و با محور افزایش ضریب بازیافت و برداشت نفت امضا شده است.

وی با یادآوری اینکه بیش از ۷۰۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی داریم که ضریب بازیافت آنها کمتر از ۳۰ درصد است، اظهار کرد: با افزایش یک درصدی نرخ ضریب بازیافت در مخازن می‌توان با نفت ۵۰ دلاری ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار به ثروت کشور افزود، بنابراین نباید به‌راحتی از کنار آن گذشت، زیرا این ثروت به مردم اختصاص دارد و نمی‌توانیم آن را رها کنیم.

پیوند نفت و دانشگاه

زنگنه با بیان اینکه همکاری صنعت نفت و دانشگاه‌ها با زحمت و حوصله زیاد در دانشگاه‌ها راه افتاد و سبب برقراری ارتباط و پیوند نفت با دانشگاه شد، گفت: دیگر دوران آن که دانشگاه‌ها بگویند «صنایع نفتی با ما همکاری نمی‌کنند» و عملیاتی‌ها بگویند «اینها تنها استاد دانشگاه هستند و کار عملی نمی‌دانند»، به سر آمده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی به موضوع دانش‌بنیان‌ها متمرکز شدم، به این فکر افتادم که نشست‌های متعددی با آنها و همکاران خود برگزار کنم و هر چه در این باره وجود دارد را بیاموزم، تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که از آنها یاد گرفتم، این بود که باید یک زیست‌بوم مناسب برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد شود؛ همان‌طور که دانشگاه تنها به درس، استاد و دانشجو ختم نمی‌شود و محیطش هویت دارد.

به گفته وزیر نفت، زیست‌بوم به دانش‌بنیان‌ها هویت می‌دهد و آنها را گردهم می‌آورد تا مسائلی افزون بر دانش و فناوری بیاموزند.

وی با بیان اینکه کار با دانش‌بنیان‌ها می‌تواند برای ما در صنعت نفت تحول ایجاد کند، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند که مشکلات ما در صنعت نفت به بخش مهندسی محدود می‌شود، در حالی‌ که ما در حوزه‌های غیرمهندسی بیشتر مشکلات داریم تا حوزه‌های مهندسی؛ استارت‌آپ‌ها می‌توانند در این باره نیز به ما کمک کنند و مشکلات زیادی را از ما حل کنند. برای نمونه قاچاق سوخت یکی از معضلات اصلی ماست که هیچ ارتباطی به مهندسی ندارد، بلکه باید برای آن فکر و اندیشه خاصی داشت؛ یا بهینه‌سازی مصرف انرژی، زمینه‌ای است که انتها ندارد و ما در آن خیلی ضعیف هستیم.

زنگنه در سخنان پایانی هم اظهار کرد: تلاشم این است به‌عنوان یک منتور به شما (شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ) کمک کنم و تجربه‌های خود را در اختیارتان قرار دهم تا نسل آینده سرحال و با امید برای توسعه کشور خود فعالیت کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied