شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت:

گروه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان است

گروه فولاد مبارکه با بیش از 11 میلیون تن آهن اسفنجی در سال بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان است.

گروه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان است
به گزارش شمانیوز به نقل از ایرنا، حمیدرضا عظیمیان روز یکشنبه اظهار داشت : فولاد مبارکه با سهم بیش از ۵۰ درصدی در بین شرکت‌های بزرگ فولادسازی کشور و سهم ۲۲ درصدی در MENA (خاورمیانه و شمال افریقا) بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقاست.
 

عظیمیان بیان کرد : ارزش کنونی گروه فولاد مبارکه معادل ۸۴۰ هزار میلیارد ریال است و این شرکت در تولید ناخالص داخلی (GDP) سهم یک‌ درصدی و در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت سهم پنج‌ درصدی دارد.

وی با اشاره به اینکه در زنجیره تامین گسترده فولاد مبارکه نیز ۲ هزار و ۸۰۰ تامین‌کننده خدمات و کالا با حدود ۸۰ درصد ساخت داخل حضور دارند بیان کرد: شبکه گسترده مشتریان شرکت به‌طور مستقیم شامل یکهزار کارخانه و کارگاه و به‌طور غیرمستقیم شامل سه کارخانه و کارگاه است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به حجم فروش داخلی و صادراتی این مجموعه صنعتی در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۵ میلیون تن از محصولات این شرکت از ابتدا تاکنون در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسیده و حدود ۲۰ میلیون تن محصولات فولادی تخت به مقاصد موردنظر صادر شده و بیش از هشت میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

وی با اشاره به بازار مصرف محصولات فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۸ افزود: ۳۳ درصد محصولات این مجموعه عظیم صنعتی به صنعت لوله و پروفیل، ۹ درصد به خرده‌فروشی، پنج درصد به صنعت حمل‌ونقل، هفت درصد به شرکت‌های تجاری، چهار درصد به صنایع لوله‌های اتصال سیالات، سه درصد به صنایع لوازم‌خانگی و ۲ و ۱۰ درصد به صنایع بسته‌بندی و سایر صنایع اختصاص یافته است.

عظیمیان با اشاره به میزان برداشت آب فولاد مبارکه از رودخانه زاینده‌رود تصریح کرد: این شرکت از ابتدای بهره‌برداری تا کنون مصرف بهینه آب را در تمامی خطوط تولید خود در دستور کار قرار داد تا جایی‌که توانست مصرف ویژه آب را از ۴.۲ مترمکعب بر تن تولید سال ۱۳۹۱ به ۲.۷ در سال جاری کاهش دهد.

به گفته وی در نتیجه این تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، فولاد مبارکه در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان قهرمان کاهش مصرف آب در بین فولادسازان جهان معرفی شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان این‌که این شرکت تنها دارنده چرخه کامل تولید فولاد در کشور است اضافه کرد: معادن سنگ‌آهن، فراوری سنگ‌آهن، گندله‌سازی با ظرفیت ۱۲.۵ میلیون تن، احیا مستقیم با ظرفیت ۱۲ میلیون تن، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با ظرفیت ۱۰.۳ میلیون تن، خط نورد گرم با ظرفیت ۶.۵ میلیون تن و خطوط نورد سرد با ظرفیت ۲ میلیون تن، واحد گالوانیزه به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن و خطوط تولید رنگی و قلع‌اندود هریک به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن از مهم‌ترین حلقه‌های این زنجیره هستند.

وی با اشاره به آثار اشتغال‌زایی گروه فولاد مبارکه تصریح کرد: جمع کل اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در گروه فولاد مبارکه ۳۵۰ هزار فرصت شغلی است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به نقشه راه توسعه ظرفیت گروه فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در سال ۱۳۷۲ کار خود را با تولید ۲.۴ میلیون تن آغاز کرد و در ادامه این راه موفقیت‌آمیز، با ایجاد واحدهای جدید در جنوب کشور، حفظ سهم ۵۰ درصدی خود در تولید فولاد کشور و دست‌یابی به ۲۵ میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرده است.

عظیمیان با اشاره به اقدامات شرکت برای بومی‌سازی قطعات موردنیاز صنعت فولاد خاطرنشان کرد: براساس رویکرد مدیریت شرکت و با همت و تلاش کارشناسان فولاد مبارکه، شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان و دانشگاه‌های کشور تاکنون ۸۰ درصد قطعات موردنیاز این صنعت بومی‌سازی شده و در زمان حاضر ماشین‌ساز شدن را در دستور کار خود قرار داده و با قوت هرچه بیشتر در این مسیر در حال حرکت است.

وی بیان کرد: فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در ۱۰ ماه نخست سال جاری نیز اقدامات مؤثری انجام داده است که انجام مساعدت‌های مختلف مالی در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، عمرانی، ورزشی، بهداشتی، درمانی و مذهبی به مبلغ بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال،  مشارکت در جشن گلریزان (آزادی زندانیان دیه) با مساعدت مالی حدود ۲۵ میلیارد ریال؛ تشکیل ۹۲ جلسه تعاملی با مسئولان منطقه، استانی و کشوری؛ خرید تجهیزات و آنالیز، دستگاه‌های بیوشیمی و هورمونی برای بیمارستان محمد رسول‌الله (ص) شهر مبارکه؛ مشارکت در تکمیل مرکز آموزشی و فرهنگی خانه معلم مبارکه و مساعدت مالی به سیل‌زدگان شمال، جنوب و شرق کشور از مهمترین این اقدامات محسوب می‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به ارتقای دستاوردهای ایمنی شرکت در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تصریح کرد: با تلاش جمعی کارکنان و در سایه رعایت دستورالعمل‌های ایمنی در همه خطوط، ضریب‌های شدت و تکرار حوادث شرکت در ماه‌های اخیر به بهترین شرایط خود در سال های آینده رسیده است.

وی در ادامه به لزوم احداث نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه اشاره و اضافه کرد: خط نورد گرم کنونی فولاد مبارکه با توجه به افزایش نیاز بازار داخلی و خارجی به ورق‌های فولادی، جوابگوی نیاز صنایع پایین‌دستی نیست، چراکه ظرفیت تولید کوره‌ها در فولاد مبارکه هفت میلیون تن و ظرفیت نورد گرم با تمام ظرفیت‌های بهبودیافته در سال‌های اخیر حداکثر پنج میلیون تن در سال است که نسبت‌ به ظرفیت نهایی فولادسازی، ۲ میلیون تن کسری دارد و برای نورد این ۲ میلیون تن شمش فولادیِ اضافه باید راه کاری اندیشیده شود.

عظیمیان با بیان اینکه بدون شک احداث این خط مزایای زیادی برای کشور خواهد داشت تاکید کرد: خودکفایی کشور از واردات ورق موردنیاز و امکان تولیدِ رول ورق جهت ساخت لوله‌های با اقطار بزرگ و ضخامت زیاد به‌منظور انتقال ذخایر نفت و گازِ API X۷۰ (ضخامت تولیدی نورد فعلی از ۱.۵ تا ۱۶ میلی‌متر است که پاسخگوی نیاز کشور به کلافِ ورق، جهت استفاده در حوزه نفت، گاز و آب نیست و خط جدید، کلافِ فولادیِ با ضخامت ۱.۵ تا ۲۵.۴ میلی‌متر و عرض تا ۲۰۰۰ میلی‌متر را تولید می‌کند و این نیاز را پوشش خواهد داد.

وی افزود:  تولید ورق‌ های خاصِ استحکام بالایِ سبک DP۱۱۸۰ (فولادهای دوفازی) برای استفاده در بدنه خودروها که موجب سبک‌سازی و استحکام بخشیدن به بدنه خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی، ایمنی بالا و صرفه‌جویی هزینه‌های سوخت آن می‌شود، تولید ورق‌های عریض موردنیاز برای بدنه خودروهای SUV  (شاسی‌بلند)؛ تولید گرید پراستحکام QSD۷۰۰ برای تولید شاسی خودروهای سنگین؛ امکان تولید فولاد با کربن متوسط برای ماشین‌کاری در ایران وجود ندارد و خط نورد گرم ۲ این نیاز را برطرف خواهد کرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: حدود ۲ میلیون تن تختال مازاد بر مصرف نورد گرم کنونی، در سال موجود است و ارزش‌افزوده‌ای که پس از راه‌اندازی خط نورد گرم ۲ حاصل خواهد شد نقش مهمی در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی ایفا خواهد کرد، همچنین از خام‌فروشی تختال نیز جلوگیری خواهد شد.

به گفته عظیمیان با توجه به تکنولوژی پیشرفته در خط جدید، نیاز به قطعات یدکی، تعمیرات و توقف تولید بسیار کمتر از خط موجود است.

وی تأمین سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله باکیفیت موردنیاز توازن در چرخه تولید فولاد و پیگیری اجرای نورد گرم شماره ۲، کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی، تولید محصولات با ارزش‌ افزوده بالاتر و مدیریت بازار را از مهمترین چالش‌های پیش روی فولاد مبارکه برشمرد.

عظیمیان ادامه داد: در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی و با مجوزهایی که از هیات مدیره دریافت شده به‌زودی با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه، اصفهان صاحب خط هوایی خواهد شد.

وی از مجتمـع فـولاد هرمزگـان جنوب، صنـایع معـدنی فـولاد سنـگان، شرکت‌های ورق خودرو و سفیددشت چهارمحال بختیاری، فـولاد امیرکبیر کـاشان، شرکت تأمین و توسعۀ زیرساخت‌های شرق ایران، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکـه، شرکت بین‌المللی اتوماسیون و سیستم‌ها ایریسـا، شرکـت فلـز تـدارک، تـارا استیـل، شرکت تـامکو، باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، هلدینگ فولاد متیل، هلدینگ سرمایه‌گذاری توکافولادو هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به‌عنوان شرکت‌های گروه فولاد مبارکه نام برد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به عملکرد این شرکت و مجتمع فولاد سبا در ۱۰ ماه نخست سال ۹۸ گفت: به رغم همه مشکلات موجود و همکاری با سازمان‌های برق و گاز در فصل سرد سال و همچنین با توجه به کمبودهایی که در حوزه سنگ‌آهن داشته‌ایم،  با تلاش جمعی کارکنان نتایج ارزشمندی به دست آمده است که برخی از آن‌ها در حوزه‌های مختلف  شامل تولید گندله و آهن اسفنجی به‌ترتیب ۸۹ درصد و ۹۵ درصد برنامه شرکت تحقق یافته است.

وی بیان کرد: این مجموعه صنعتی در تولید تختال با رشد یک‌درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۲ درصد برنامه، و در تولید کلاف گرم با رشد سه درصدی ۱۰۱ درصد برنامه خود را محقق کرده است، همچنین در تولید کلاف سرد سخت با سه درصد رشد نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد برنامه، در تولید محصول قلع‌اندود با ۹ درصد رشد ۱۰۵ درصد برنامه، در تولید محصول گالوانیزه و رنگی به‌ترتیب ۹۸ و ۹۶ درصد برنامه، و در حمل محصول به مقصد مشتریان با رشد ۱۷ درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۱۰۹ درصد برنامه سالانه شرکت در این حوزه تحقق یافته است.

مدیر عامل گروه فولاد مبارکه، تولید انبوه تختال APS X۶۰ (گرید جدید ورق گرم مخصوص گازترش)؛ طراحی و تولید ۶ محصول جدید (تختال گازترش، کلاف گرم ۱۸HMN۵ (کلاچ خودرو)، کلاف سرد (کورتن) مخصوص کانتینرهای حمل دریایی، فول‌هارد تسمه‌های بسته‌بندی، کلاف اسیدشویی SPFH۵۹۰ (رینگ خودرو)، کلاف گرم(لوله آب)؛ تولید دو تیپ ورق مخصوص بدنۀ لوازم‌خانگی با تأیید مصرف‌کننده؛ رشد ۲۵ درصدی تولید ورق با ضخامت ۲ میلی‌متر در فولاد سبا را از مهمترین فعالیت‌های معاونت بهره‌برداری شرکت در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ برشمرد.

وی با اشاره به مهمترین فعالیت‌های معاونت فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ۱۰ ماه سال ۱۳۹۸ افزود: تحویل ۶۴۵۴ هزار تن محصولات فولادی از ابتدای سال با رشد ۱۵ درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، تحویل ۱.۲ میلیون تن محصولات فولادی در بازارهای صادراتی از اول سال با رشد ۵۹ درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، و ثبت ۱۵۰۰ هزار تن سفارش محصولات ویژه و با ارزش‌افزودۀ بالاتر در انواع محصولات تولیدی شرکت (۵۲ درصد رشد نسبت به سال قبل) از عمده‌ترین فعالیت‌ها در این حوزه بوده است.

عظیمیان از راه‌اندازی پروژه‌های بازیافت حرارت از نیروگاه گازی با افزودن ریکاوری بویلر (HRSG)، احداث 2 دستگاه غبارگیر واحد احیا مستقیم در ناحیۀ آهن‌سازی، احداث پست‌های ۶۳ kv و ۴۰۰ kv سایت شهید خرازی، افزایش مسیر ریلی در سالن‌های D۲ و D۳ خطوط نهایی نورد سرد و مسیر ریلی نقطۀ بارگیری سالن E نورد گرم به‌عنوان عمده‌ترین اقدامات معاونت اجرای پروژه‌های فولاد مبارکه نام برد.

وی بومی‌سازی حدود ۸۰ درصد قطعات و تجهیزات موردنیاز خطوط تولید؛ بومی‌سازی ۹۹۷ قطعه و تجهیزات راهبردی(جلوگیری از خروج حدود ۱۰ میلیون یورو)؛ ساخت دستگاه پیچش گرم با نرخ کرنش بالا جهت طراحی محصولات جدید؛ تأسیس مرکز نوآوری گروه فولاد مبارکه مبتنی بر تحول دیجیتال؛ اتمام ۳۱ پروژۀ تحقیقاتی با اعتباری معادل ۵۷ میلیارد ریال؛ مشارکت ۴۲ درصدی در نظام پیشنهادات (عملکرد مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد) و راه‌اندازی سیستم تولید تختال برای محیط گازترش را بعنوان اهم فعالیت‌های معاونت تکنولوژی فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸  برشمرد.

 عظیمیان در ادامه تأمین کالاهای اساسی و اولیه فولاد مبارکه شامل سنگ‌آهن، گندله، آهن اسفنجی، الکترود، فروآلیاژها و...؛ شناسایی منابع تأمین جدید اقلام استراتژیک و گلوگاهی وارداتی با رویکرد پرداخت ریالی؛ امکان‌سنجی و طراحی سامانۀ ارتباط با معادن؛ مدیریت اقلام مازاد و راکد (مصرفی، یدکی و اموالی) موجود در انبارها و استفاده از سیستم‌های مکانیزۀ نگهداری صحیح کالا در انبار را بعنوان مهمترین فعالیت‌های معاونت خرید فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ عنوان کرد.

وی افزایش سرمایه از مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به ۲۱۰ هزار میلیارد ریال؛ کاهش مالیات‌های تشخیصی سال‌های گذشته و مطالبه‌شده حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان؛ پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات سود سهامداران در موعد قانونی؛ وصول وجوه حاصل از فروش‌های داخلی به میزان ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و صادراتی به میزان ۴۸۵ میلیون یورو؛ پرداخت مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان و ۱۰ میلیون یورو بابت طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری‌ها را از اهم فعالیت‌های معاونت اقتصادی و مالی در ۱۰ ماه نخست سال جاری دانست.

مدیر عامل گروه فولاد مبارکه، افزایش سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها به میزان حداقل ۲ هزار میلیارد تومان؛ حضور در افزایش سرمایه‌های شرکت‌های سرمایه‌پذیر (فولاد هرمزگان، گل‌گهر، چادرملو، معدن و فلزات و...)؛ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فولاد زاگرس اندیمشک، اروند کک ایرانیان و...)؛ انجام ارزیابی مالی و عملیاتی شرکت‌های گروه و پیاده‌سازی نظام بودجه‌ریزی در شرکت‌های گروه را بعنوان مهمترین فعالیت‌های معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ ذکر کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied