شمانیوز
شما نیوز

اولویت های پژوهشی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی عنوان شد:

افزایش بهره وری واحدهای در حال بهره برداری و ورود به تکنولوژی های جدید

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: افزایش بهره وری واحدهای در حال بهره برداری و ورود به تکنولوژی هایی که تاکنون امکان دستیابی به آن میسر نشده است باید در اولویت فعالیت های پژوهشی این شرکت قرار گیرد.

افزایش بهره وری واحدهای در حال بهره برداری و ورود به تکنولوژی های جدید

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران: محمد رضایی دیروز (دوشنبه 28 بهمن ماه 98) در گردهمایی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در حوزه صنعت نفت، افزود: پس از بررسی فرآیندها، تجهیزات، مواد و ... در صنعت پالایش و پخش، نیارهای فناورانه ای که از گردش مالی بالاتری برخوردار بودند، انتخاب و پس از آن با توجه به توان داخلی رتبه بندی و اعلام شدند.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات مثبتی بعد از انقلاب در زمینه پژوهش و فناوری رخ داده است، گفت: خرید و واردات تکنولوژی و تجهیزات لازم صنعت نفت یا سایر صنایع در قبل از انقلاب یکی از دلایل بی توجهی به مقوله پژوهش در آن دوران است اما پس از آن رویه واردات تغییر کرد و بسیاری از واحدهای صنعتی دچار مشکل شدند.

رضایی ادامه داد: هر چند در ابتدا روند بسیاری از فعالیت های صنعتی با کندی انجام شد اما اگر با رویکرد مثبت به این موضوع نگاه کنیم این اتفاق، آغازی برای فعالیت های پژوهشی در واحدهای صنعتی محسوب می شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش افزود: شاید توقف فعالیت ها در سایر صنایع، کشور را دچار مشکل نمی کرد اما در صنعت نفت به دلیل ماهیت آن اجازه توقف فعالیت ها وجود نداشت، زیرا این صنعت با رفاه مردم در ارتباط است و طی حداقل 60 الی 70 سال گذشته بخش بزرگی از درآمد کشور از طریق این صنعت تامین می شود و از طرفی سوخت تولید که یکی از مایحتاج اساسی مردم است را تولید می کند.

رضایی گفت: در ابتدا با توجه به اینکه دانشگاه یا شرکت دانش بنیانی نبود که متولی کارهای پژوهشی باشد، صنعت نفت خود به انجام این نوع فعالیت ها پرداخت و به تدریج و با گذشت زمان در این بخش به پیشرفت هایی دست یافت.

وی تصریح کرد: نیازهای فناورانه شرکت ملی پالایش و پخش به گونه ای طراحی شده است که اگر پروژه ای به نتیجه رسید بتواند علاوه بر آورده مالی و اقتصادی، زمینه رشد شرکت هایی که در این بخش فعالیت کرده و موفقیت کسب کرده اند را نیز فراهم کند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش گفت: اگر می خواهیم از پژوهش و فناوری نتیجه بگیریم باید از آغاز فعالیت و شروع حرکت به سمت تولید تکنولوژی، نتایج خوشبینانه و بدبینانه آن را بررسی کنیم.

وی افزود: اگر شرکت های دانش بنیان اهداف بزرگ (از جمله مالی و ...) نداشته باشند، نمی توان انتظار کارهای بزرگی از آنها داشت.

رضایی نگاه بلند پروازانه در مباحث پژوهش و فناوری را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: مقایسه باید به نسبت توان و سطح علمی انجام شود نه فناوری که وارد می شود. به طور مثال ممکن است پالایشگاهی در منطقه از پالایشگاه های ما پیشرفته تر باشد اما باید دید که چه میزان از فناوری مورد استفاده آنها بومی و چه میزان از طریق واردات انجام شده است.

در ادامه این همایش مدیران پژوهش و فناوری شرکت های ملی پخش، خطوط لوله و مخابرات نفت، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، شرکت های پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند، تبریز و تهران نیز به ارائه نیازهای فناورانه خود پرداختند.

 

_ - Copy

 

_-

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied