شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز در گفت‌وگو با یک عضو کمیسیون صنایع مجلس بررسی کرد ؛

عوامل 7 گانه اثرگذار در افزایش قیمت خودرو/ حذف شورای رقابت کار اشتباهی بود

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی 7 عامل را در افزایش قیمت خودرو نام برد و گفت که حذف شورای رقابت اشتباهی بود که نباید صورت می‌گرفت.

عوامل 7 گانه اثرگذار در افزایش قیمت خودرو/ حذف شورای رقابت کار اشتباهی بود

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، درباره افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو، عوامل مختلفی دارد که افزایش قیمت ارز به عنوان یکی از عوامل مهم و اثرگذار مطرح است؛ چون افزایش قیمت ارز بر روی تأمین قطعات و مواد اولیه تأثیر می‌گذارد.

وی بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان را دومین عامل مهم در افزایش قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: هنوز رابطه مالی میان خودروساز و قطعه‌ساز حل نشده و نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان تأمین نشده است تا بتوانند خودروسازان را پشتیبانی قطعاتی کنند.

نماینده مردم تربت حیدریه در تشریح سومین عامل اثرگذار در افزایش قیمت خودرو تأکید کرد: دشواری ثبت نام در سامانه فروش سایپا و ایران خودرو سبب شده تا مردم به سمت بازار آزاد روی آورند و وفتی به بازار آزاد مراجعه می‌کنند، دلالان تا می‌توانند قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؛ لذا تفاوت چشم‌گیر میان قیمت کارخانه با بازار آزاد، به التهاب در بازار خودرو دامن زده است. پس نحوه ثبت نام خودرو، اصلاً صحیح نیست و باید اصلاح شود که در این خصوص پیشنهاداتی را هم به خودروسازان داده‌ایم، اما فعلاً اجرایی نکرده‌اند.

باستانی چهارمین عامل در افزایش قیمت خودرو را در نحوه تأمین مالی خودروساز دانست و گفت: خودروسازان به کسانی که به عنوان خریدار، سرمایه‌گذاری می‌کنند، سود خوبی پرداخت می‌کنند و نیز نرخ سپرده‌ای را تعریف می‌کنند که ما بر روی آن نرخ سپرده حرف داشتیم و می‌گفتیم چرا خودروساز باید چنین نرخ سپرده‌ای را برای کسی که ثبت نام انجام می‌دهد، تعریف کند.

وی عامل پنجم در افزایش قیمت خودرو را این‌گونه تبین کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و این مسئله به آفت اقتصاد کشور تبدیل شده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا زمانی که خودرو و مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد توجه قرار گیرند، هرگز مردم رغبتی به این نخواهند داشت که به سمت بورس و بخش تولیدی گرایش پیدا کنند.

نماینده مردم تربت حیدریه ششمین عامل در افزایش قیمت خودرو را عدم توازن میان عرضه و تقاضا عنوان کرد و گفت: وقتی مردم به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند، برای خرید به سمت بازار هجوم می‌آورند،؛ لذا چون تولید جوابگوی تقاضا نیست، توازن عرضه و تقاضا بر هم می‌ریزد.

وی بیان کرد: از آنجا که بیشتر مردمی که سرمایه 50 میلیون تا 150 میلیون تومانی در اختیار دارند و نمی‌دانند که چگونه باید وارد بازار سرمایه شوند یا توان ورود به بخش مسکن را با این میزان سرمایه ندارند و از طرف دیگر سپرده‌گذاری در بانک را به صرفه نمی‌دانند، حوزه خودرو را بهترین و سودآورترین بخش برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند؛ بنابراین مجریان عرصه اقتصادی کشور تا زمانی که طبقات متوسط پولی را درست هدایت نکنند، همچنان این معضل وجود خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی حذف شورای رقابت را هفتمین عامل در افزایش قیمت خودرو عنوان کرد و گفت: حذف شورای رقابت در شرایطی که بازار خودرو در انحصار سایپا و ایران خودرو است، کار معقولانه‌ای نبود؛ چون شورای رقابت مشخص می‌کرد قیمت پرداید باید چقدر باشد، نه اینکه دلال قیمت بازار را مشخص کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied