شمانیوز
شما نیوز

فعال‌سازی رمز دوم پویا غیرحضوری است

مدیرکل اداره بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت گفت: فرآیند فعالسازی رمز دوم پویا به صورت کامل غیرحضوری بوده و شهروندان برای فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف کارت بانکی به شعب بانکی مراجعه نکنند. 

فعال‌سازی رمز دوم پویا غیرحضوری است

به گزارش شمانیوز به نقل از ایرنا، حسین محمودی در اینباره، گفت: فرآیند فعال‌سازی رمز دوم پویا به صورت کامل غیر حضوریاست و شهروندان برای فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف کارت بانکی از طریق اپلیکیشن و پیامک به هیچ عنوان نیاز نیست تا به شعب بانکی مراجعه کنند و تنها با مراجعه به اینترنت بانک، همراه بانک یا خودپرداز می‌توانند رمز دوم پویای کارت خود را فعال کنند.

 

وی ادامه داد: میزان استفاده از دستگاه‌های خودپرداز پس از اجرای طرح رمز پویا با مدت زمان قبل از اجرای طرح تفاوت چندانی نداشته است؛ مشتریان لازم است تا با رعایت نکات بهداشتی از دستگاه‌های خودپرداز استفاده و توصیه می‌شود تا برای انتقال وجه از درگاه‌‎های غیر حضوری از جمله نرم افزارها، اینترنت بانک و همراه بانک استفاده شود.

 

مدیرکل اداره بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت تاکید کرد: افزایش ترافیک شعب هیچ ارتباطی با بحث رمز دوم پویا ندارد چرا که ساعت کاری شعب در بازده زمانی پایان سال کاهش یافته و قاعدتا درخواست برای برخی امور از جمله انتقال وجه بالاتر از سقف مبالغ درگاه‌های غیر حضوری، وصول چک و واریز پول نقد است.

 

حضور مشتریان در شعب در روزهای آتی کاهش خواهد یافت

محمودی خاطر نشان کرد: بحث تمدید کارت و مسدودی کارت به دلیل خطای بیش از حد نیز در افزایش ترافیک شعب نقش داشته که با تدابیر بانک مرکزی هم اکنون کاهش یافته و تمدید کارت‌ها و افزایش تعداد خطای مجاز اثر خوبی خواهد گذاشت و  در نهایت انتظار می‌رود تا ترافیک شعب در روزهای آتی کاهش خواهد داشت.

 

بانک مرکزی در راستای مقابله با ویروس کرونا و لزوم کاهش حضور شهروندان در شعب بانکی به منظور رعایت نکات بهداشتی اقداماتیرا از جمله کاهش ساعت کاری بانک‌ها، تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه اززمان انقضاء، افزایش تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم به پنج مرتبه، افزایش سقف برداشت روزانه از خودپردازها به ۵۰۰ هزارتومان و افزایش سقف عملیات کارت به کارت در خودپرداز و همراه بانک‌ها به پنج ملیون تومان و افزایش سقف کارت به کارت در نرمافزارهای پرداخت ساز تا سه میلیون تومان به صورت روزانه انجام داد.

 

طرح رمز دوم پویا

بانک مرکزی در راستای افزایش امنیت تراکنش‌های بدون حضور کارت و کاهش فیشینگ از اواسط بهمن ماه طرح رمز دوم پویا را درشبکه بانکی عملیاتی کرد. اما در عین حال به منظور تسهیل انجام تراکنش‌های اینترنتی روزمره با مبالغ خرد اعلام شد تا تراکنش‌های بدون حضور کارت تا سقف صد هزار تومان به صورت روزانه با رمز دوم ایستا قابل انجام است و نیازی به استفاده از رمز پویا ندارد.

 

رمز دوم یکبار مصرف در بانک‌ها از روش‌‎های مختلفی از جمله نرم افزار رمز ساز، کد دستوری و پیامک به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار گرفته و فرآیند فعالسازی آن غیر حضوری و بدون نیاز به حضور در شعب بانکی، صرفا با مراجعه به همراه بانک، اینترنت بانک یا خودپرداز بانک عامل است.

 

بر اساس گزارش‌های بانک‌ها، با توجه به اطلاع رسانی گسترده در خصوص رمز دوم پویا، بیش از یک سوم مشتریان شبکه بانکی پیش ازاجباری شدن استفاده از رمز دوم یکبار مصرف در تراکنش‌های بدون حضور کارت با مبلغ بیش از یکصد هزار تومان، نسبت به فعالسازی نرم افزار یا پیامک رمزساز اقدام کرده بودند و در ادامه با اجرایی شدن طرح، تمامی بانک‌ها رمز دوم پویای پیامکی بر بسترسامانه هریم بانک مرکزی را برای مشتریانی که رمز دوم ایستا داشتد را فعال کردند تا مشتریان با فشردن دکمه درخواست رمز پویا درصفحات پرداخت اینترنتی به صورت رایگان، سریع و آسان رمز یکبار مصرف برای انجام تراکنش از طریق پیام کوتاه دریافت کنند.

 

شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شده تا شهروندان برای دریافت خدمات بانکی از خدمات غیر حضوری استفاده کنند و بر همین اساس نیز تعداد تراکنش‌ها در سامانه‌های بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک افزایش چشمگیری داشته است.

 

اما این در حالی است که همچنان وضعیت سامانه‌ها پایدار گزارش شده است؛ از سویی دیگر آمار نشان می‌دهد که درخواست برای رمزپویای پیامکی در روزهای اخیر رشد داشته و با اقدامات زیرساختی انجام شده از جمله اتصال مستقیم بانک‌ها به اپراتورهای تلفن همراه فرآیند ارسال پیامک با کمترین تاخیر در ۳ تا ۵۰ ثانیه انجام می‌شود و مشتریان برای خدماتی از جمله کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبوض و خرید اینترنتی می‌توانند بدون مشکلی در درگاه‌های غیر حضوی رمز پویای پیامکی دریافت و عملیات خود را انجام دهد.

 

با توجه به کاهش ساعت کار بانک‌ها در کشور و فعالیت از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه و قرار گرفتن درروزهای پایانی سال، مقداری ترافیک برخی شعب افزایش داشته که نیاز است تا شهروندان تا جایی که می‌توانند ازخدمات بانکداری الکترونیک استفاده و از حضور در شعب خودداری کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied