شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز گزارش می‌دهد؛

کرونا چگونه به اقتصاد ایران آسیب وارد کرد؟

با شیوع کرونا در بیشتر نقاط کشور بسیاری از بخش‌های اقتصادی و صنعتی با آسیب مواجه شده و اکثر این آسیب‌ها از سمت رکود حاکم بر بازار است.

کرونا چگونه به اقتصاد ایران آسیب وارد کرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، ویروس کرونا خواب را از چشمان همه ما ایرانی‌ها گرفته و روزی نیست که بدون فکر به این ویروس واگیردار به زندگی عادی خود بپردازیم؛ ویروسی که گویا حالاحالاها مهمان ما ایرانی‌هاست.

این ویروس، علاوه بر اینکه امنیت روانی و اجتماعی را به خطر انداخته، اقتصاد کشور را هم تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است. این روزها دولت به جای اینکه هزینه‌ها و درآمدهایش را در آستانه عید نوروز صرف بهبود وضعیت اقتصادی و بسته‌های معیشتی کند، این هزینه‌ها را در بخش مقابله با کرونا صرف کرده است.

 

**آیا کسبه همچنان به بازار شب عید امیدوار باشند؟

همانطور که گفته شد، در آستانه شب عید، کرونا به اقتصاد کشور آسیب وارد کرده و بخش خصوصی، صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان را که نیم‌گاهی به بازار شب عید داشته‌اند را به طور کل ناامید ساخته و زیان‌هایی را متوجه آنها کرده است، البته هر چند یحی آل‌اسحاق، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران به کسبه وعده داده که که نگران نباشند و  بازار شب عیدشان از دو هفته آینده حتماً فعالیت‌های اقتصادی دوباره خود را آغاز خواهد کرد و یا طبق اظهاراتش روی غلطک خواهد افتاد و کاسبی‌ها داغ می‌شود، اما تا به امروز نشانه‌های مثبتی از شکوفایی بازار شب عید به چشم نمی‌خورد.

 

عمده نگرانی‌های کسبه، صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان به این دلیل است که به خاطر رکود بازار شب عید شاید نتوانند سررسیدهای اقساط بانکی را به موقع پرداخت کنند؛ هر چند دولت و بانک مرکزی با پی بردن به مهم‌ترین نگرانی کسبه، صاحبان مشاغل و تولیدکندگان، امتیازاتی را از قبیل تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط بانکی به آنها اعطا کرده است، اما این کمک زمانی می‌تواند کارساز باشد که هر چه سریع‌تر سایه سنگین ویروس کرونا از کشور رفع شود و زندگی مردم به حالت عادی بازگردد.

 

همچنین علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز درباره ادامه حمایت‌های دولت و بانک مرکزی از صاحبان مشاغل و کسبه برای برون‌رفت از مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا اظهار می‌کند: دولت و بانک مرکزی باید علاوه بر مبارزه با ویروس کرونا، تمام هم و غمشان حمایت از تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل که از این ویروس خسارت دیده‌اند، باشد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: وقتی تقاضا در بازار کاهش یافته و نیز صادرات هم به تبع آن تأثیرات منفی پذیرفته است؛ تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار بدون حمایت دولت و بانک مرکزی زمین خواهند خورد و در اینجاست  که دولت باید ورود جدی داشته باشد.

 

**تأثیرات منفی کرونا بر بازار مسکن

ویروس کرونا نه تنها بازار شب عید تولیدکنندگان و کسبه را با اخلال و سردی روبه‌رو ساخته، بلکه سایر بخش‌های مهم اقتصادی کشور را نیز در دو حوزه مسکن و صادرات تحت تأثیر قرار داده و این دو بخش را با مشکل مواجه کرده است.

 

هرچند حجت‌الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، آثار شیوع ویروس کرونا را بر بازار مسکن ناچیز می‌داند، اما علیم یارمحمدی، عضو کمیسیون عمران مجلس به خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز می‌گوید: عملاً با شیوع این بیماری، معاملات املاک کاهش یافته و فعالیت بنگاه‌های مسکن در این روزها از تب و تاب افتاده و به تبع این کاهش معاملات، از قیمت‌ها هم تا حدودی کاسته شده است.

 

البته برخی کارشناسان هم با علیم یارمحمدی هم‌عقیده هستند و اظهار می‌کنند با شیوع بیماری کرونا، انجماد قیمت بر بازار ملک حاکم است و حتی معتقدند تعداد بازدیدها، تعداد قراردادها و بازخوردهای آگهی‌ها در فضای مجازی به یک چهارم کاهش یافته است.

 

 **بخش صادرات قربانی شیوع کرونا شده است؟

همچنین کرونا به بخش صادرات کشور و مراودات اقتصادی با همسایگان رحم نکرده و امروز براساس شنیده‌ها و اخباری که منتشر می‌شود، گویا کشورهای همسایه در راستای اقداماتی پیشگیرانه و مقابله با شیوع کرونا، مرزهایشان را با ایران به طور موقت تا مهار کامل این ویروس مسدود کرده‌اند.

 

یحیی آل‌اسحاق، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز موارد مطرح‌شده در خصوص مسدودسازی مرزهای کشورمان را رد می‌کند و می‌افزاید: عراق به عنوان مهمترین شریک تجاری ایران پس از شیوع ویروس کرونا در کشورمان، تنها مرز مهران را به طور موقت مسدود کرده و مابقی مرزهای کشورمان با عراق همچنان باز هستند.

 

 اما وقتی خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز برای بررسی صحت موضوع به سراغ دو نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی رفته، با پاسخ‌های متفاوت روبه‌رو شده است.

 

جواد کاظم‌نسب، عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز می‌گوید: تا پیش از اینکه مشخص شود، ویروس کرونا در ایران شیوع یافته است، تمامی محصولات کشاورزی خوزستان به کشورهای همسایه صادر می‌شد، اما امروز عراق، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس مرزهای خود را بسته‌اند و فعلاً به طور موقت صادراتی به این کشورها انجام می‌شود.

 

همچنین احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با جواد کاظم‌نسب هم‌عقیده است و در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز با بیان اینکه کرونا به تجارت کشورمان با سایر کشورها آسیب وارده کرده است، گفت: به همین دلیل بیشتر کشورهای همسایه سخت‌گیری‌های بسیاری را در تجارت با ایران اعمال کرده‌اند و در همین راستا، مرزهایشان را مسدود یا نظارت را بیشتر کرده‌اند.

 

**کلام آخر...

اینکه کرونا به اقتصاد داخلی و خارجی آسیب وارده کرده، بر کسی پنهان نیست و با یک گردش ساده و نصف روز در بازار و میادین اصلی می‌توان به این نتیجه رسید که رکود سنگین بر بازار داخلی سایه افکنده و زیان‌های بسیاری را متوجه تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل کرده است؛ لذا دولت باید فکری به حال دوره پساکرونا داشته باشد؛ یعنی برای جان گرفتن بازار داخلی و نیز رونق‌بخشی به تجارت با کشورهای همسایه به عنوان منابع اصلی تأمین‌کننده ارز مورد نیاز کشور و کورسوی امید در شرایط تحریم، چاره‌ای بیندیشد.

 

بهتر است دولت، بانک مرکزی و نهادهای اجرایی دخیل در اقتصاد کشور همچنان به حمایت‌های خود از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و نیز صاحبان مشاغل در قالب ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت یا افزایش یارانه مواد اولیه و اقلام مورد نیاز تولید در دوره پساکرونا ادامه دهند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied