شمانیوز
شما نیوز

مدیر امور استان‌های بانک مهر ایران؛

تسهیلات قرض‌الحسنه خرد، مزیت نسبی بانک مهر ایران

می‌گوید کارکنان شعب بانک حتی برای پرداخت وام یک میلیون تومانی نیز آمادگی دارند! این در حالی است که می‌دانیم بانک‌های دیگر اولویتشان اعطای تسهیلات کلان است و به مشتریان خرد توجه زیادی نمی‌کنند.

تسهیلات قرض‌الحسنه خرد، مزیت نسبی بانک مهر ایران

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران؛ یوسف نجدی، مدیر امور استان‌های این بانک با بیان این جمله، بر تکریم مشتریان خرد در بانک مهر ایران تأکید می‌کند. نجدی که ۲۲ سال در بانک توسعه صادرات فعالیت کرده، سه سال است که به بانک قرض الحسنه مهر ایران آمده و فعالیتش را در این بانک آغاز کرده است. در ادامه مشروح گفت‌وگو با وی را می‌خوانید.

 

در رابطه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آنچه در وهله نخست جلب توجه می‌کند، رشد چشمگیر منابع در طول سه سال گذشته است. از نگاه شما چه سیاست‌ها و اقداماتی منتج به این توفیق شده است؟

 

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مسئولیت اجتماعی ۱۰ بانک بزرگ دولتی را انجام می‌دهد. هر چند در سال‌های نخست در رابطه با این بانک شناخت کافی در بین مردم وجود نداشت، اما مدیران خوبی از چند بانک‌ در سطوح مختلف بانک قرض الحسنه مهر ایران حاضر شده و کارها را پیش بردند. از سه سال و نیم پیش شاهد یک جهش خیلی چشمگیر در این بانک هستیم؛ یعنی از زمانی که دکتر اکبری، مدیرعامل فعلی و اعضای کنونی هیئت مدیره، فعالیت خود را آغاز کردند. این تیم، برنامه‌ریزی مدونی را انجام دادند تا بانک به جایگاهی که باید، برسد و این مهم از طریق افزایش شناخت مردم نسبت به آن محقق می‌شود.

 

کار بزرگی آغاز شد و ابتدا مجوزهای دائمی فعالیت بانک اخذ شد و سپس افزایش سرمایه اتفاق افتاد. همچنین مجوز شعب دریافت شد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این مدت مشتریان بزرگی هم پیدا کرد، مثلاً تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد منعقد شد و در چارچوب آن به افراد تحت پوشش کمیته امداد، تسهیلاتی ارائه شد. این کار باعث شد بانک در دورترین نقاط کشور نیز شناخته شود.

 

اقدام دیگر، وارد شدن بانک به حوزه اشتغال است که در این حوزه، مناطق محروم مد نظر بود و همکاری‌هایی با بهزیستی و بنیاد برکت انجام شد. در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز قشر بازنشسته مد نظر بود و تفاهم‌نامه بزرگی با سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح منعقد کردیم. از همین طریق حدود ۲۰۰ هزار نفر نیز سال جاری به مشتریان بانک مهر ایران افزوده شد که تا اکنون حدود ۱۵۰هزار نفر از این افراد از تسهیلات بانک استفاده کرده‌اند. در واقع مشتریان بزرگ ما تعداد زیادی از افراد را به سمت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران سرازیر کردند که نمود آن رشد منابع بود. شاهدیم که علی‌رغم رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی نقدینگی در هر سال، در دو سال گذشته به‌ترتیب ۸۲ و ۵۴ درصد و در سال جاری تا کنون ۶۵ رصد رشد منابع حاصل شده است.

 

به تبع این افزایش منابع، تسهیلات ما نیز رشد کرده است. در سال ۱۳۹۶، ۷۵۲هزار نفر از بانک مهر ایران تسهیلات گرفتند، سال ۱۳۹۷ این عدد به یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر رسیده و سال جاری تا کنون دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تسهیلات گرفته‌اند. یعنی همان رشد موزون منابع را در مصارف بانک نیز شاهدیم. تمام این توفیقات به لطف همکاران، به دست آمده است.

 

البته این تعداد تسهیلات خطر نکول را نیز در پی دارد؛ با این حال شاهدیم که مطالبات معوق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بسیار اندک است. چه سازوکاری برای پایین نگاه داشتن مطالبات معوق بانک در نظر گرفته شده است؟

فرهنگ مردم ما مبتنی بر سپاس‌گزاری و قدرشناسی است. کسی که از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تسهیلات می‌گیرد، یکی از مشکلات خود را حل می‌کند. هنگامی که مشکلش برطرف می‌شود، در خاطرش می‌ماند و اقساطش را پرداخت می‌کند تا بتواند دوباره از این تسهیلات استفاده کند.

 

نکته دیگر اینکه مردم برای دریافت تسهیلات از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به سختی نمی‌افتند. همکاران ما در شعب بانک حتی برای پرداخت وام یک میلیون تومانی نیز آمادگی دارند. در حالی که بانک‌های دیگر اولویتشان اعطای تسهیلات کلان است و به مشتریان خرد توجه زیادی نمی‌کنند. در حالی که کار ما فقط ارائه خدمت به همین قشر است.

 

موضوع دیگر این است که تفاوت زیادی بین پولی که فرد از بانک دریافت کرده و پولی که باید بازگرداند وجود ندارد و کارمزد تسهیلات اندک است. نتیجه این موارد این شده که مطالبات معوق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۰.۷ درصد است و گمان نمی‌کنم در شبکه بانکی چنین نسبتی، نظیر داشته باشد. این موضوع می‌تواند گواهی بر این باشد که مردم ما به قرض‌الحسنه اعتقاد دارند و قدرشناس کسی هستند که مشکلشان را حل می‌کند.

 

در طرح‌های تسهیلاتی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شاهدیم که رویکردی برای حرکت از معیشت‌محوری به اشتغال‌محوری حاکم است. لطفاً درباره این استراتژی توضیح دهید.

بنیاد برکت و کمیته امداد یک سری از افراد را آموزش داده‌اند تا برای کسی که می‌خواهد شغلی ایجاد کند، چرخه فعالیت‌ها را تشریح کنند. علاوه بر این، در سازوکاری مشخص، افرادی انتخاب می‌شوند که می‌توانند از تسهیلات دریافتی برای راه‌اندازی یک شغل استفاده کنند. افزون بر این، سازمان‌های یاد شده مشاغلی را که با یکدیگر ارتباط دارند را پیدا کرده و صاحبان این‌ها را با یکدیگر مرتبط می‌کنند.

 

برای نمونه، از طریق بنیاد برکت تسهیلاتی را به کسانی اعطا کردیم که خواستار خرید پنل‌های خورشیدی بودند و این کار در سه استان انجام شد. آن‌ها با وزارت نیرو قرارداد دارند و پول برق تولیدی آن‌ها را می‌پردازد. حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در ماه برای افرادی که این پنل‌ها را در اختیار دارند، عایدی در پی دارد، اما تسهیلات را به‌گونه‌ای قسط‌بندی کرده‌ایم که مثلاً ۳۵۰هزار تومان در ماه قسط پرداخت کند. در نتیجه فرد هم می‌تواند اقساط خود را بپردازد و هم راغب می‌شود که این کار را گسترش دهد.

 

ایجاد اشتغال پایدار یکی از رویکردهایی بوده که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مد نظر داشته است. بر همین اساس در سه سال و نیم گذشته، با کمک سازمان‌هایی که اشاره شد، در راستای ایجاد اشتغال پایدار گام برداشته شده است.

 

اشاره کردید بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با سازمان‌های مختلف مردم‌نهاد وارد همکاری شده است. این رویکرد بانک از کجا ناشی می‌شود و چه نتایجی را در پی داشته است؟

تلاشمان معطوف به ایجاد اشتغال برای محرومان بوده است. اما بانک به‌تنهایی نمی‌تواند تمام امور مربوط به اشتغال‌زایی را پیگیری کند. در نتیجه برای هم‌افزایی مالی و همچنین استفاده از افرادی که این سازمان‌ها در حوزه اشتغال‌زایی آموزش داده‌اند، با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

 

در سطح شبکه بانکی و در دوره‌های مختلف تجاربی داشتیم مبنی بر اینکه در حوزه اشتغال‌زایی تسهیلاتی پرداخت شد؛ اما تسهیلات از محل واقعی مصرف انحراف داشت و خیلی از آن‌ها هم نکول شد. ما در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اینکه با چنین مشکلاتی مواجه نشویم، وارد همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد شدیم.

 

در سالروز تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از سامانه‌ میعاد رونمایی شد. این سامانه چه تأثیری در نحوه ارائه خدمات شعب بانک داشته است؟

خدمات این سامانه نخستین بار است که در شبکه بانکی کشور ارائه می‌شود. با توجه به ارتباطات این سامانه با نهادهایی که نیاز به استعلام از آن‌ها وجود دارد، مشتری با مراجعه به شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با ارائه کارت ملی و ثبت اثر انگشت خود، شناسایی می‌شود و دیگری نیازی به کپی مدارک شناسایی نیست. با استفاده از قابلیت‌های این سامانه می‌توان در کمتر از دو دقیقه کار افتتاح حساب را برای مشتریان انجام داد و کارت بانکی را به وی تحویل داد. این سامانه اکنون در شعب بانک مورد بهره‌برداری قرار گرفته و البته خدمات آن نیز در حال تکمیل است.

وزیر اقتصاد نیز در مراسم سالروز بانک تأکید داشتند که به دنبال هوشمند کردن اقتصاد هستیم و کاری که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران انجام داده در راستای هوشمندسازی اقتصاد است.

 

بحث احراز هویت بیومتریک سامانه میعاد اکنون در چند شعبه اجرایی شده است؟

بخشی که مربوط به کارت ملی و اثر انگشت است، هم‌اکنون در تمام شعب انجام می‌شود. تنها دستگاهی که اسکن و دریافت امضای مشتری را انجام می‌دهد، در حال آزمایش حساسیت‌های مد نظر ماست. این بخش را به‌صورت آزمایشی در یکی دو شعبه انجام داده‌ایم و از آن جواب گرفته‌ایم و به‌زودی نهایی می‌شود. اکنون سخت‌افزار آن نهایی شده و تنها در بخش نرم‌افزاری در حال ایجاد تغییرات اندکی هستیم تا فرآیندها دقیق‌تر صورت پذیرد.

 

روند طی شده بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را در سالی که گذشت چطور ارزیابی می‌کنید؟

در رابطه با سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی رشد ۴۵ درصدی را در بخش منابع داشتیم، به‌علاوه اینکه نسبت مصارف به منابع بانک نیز حدود ۹۰ درصد و نسبت مطالبات معوق نیز زیر یک درصد باشد. خوشبختانه نسبت رشد منابع اکنون ۶۵ درصد است و قطعاً تا پایان سال به بالاتر از این عدد می‌رسیم. نسبت مصارف به منابع بانک نیز ۹۱ درصد است. نسبت مطالبات معوق بانک نیز ۰.۷ درصد است که بهتر از هدفی است که برای آن برنامه‌ریزی شده بود. سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۲۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۲ میلیون نفر پرداخت شد.

 

برای سال آتی پیش‌بینی می‌کنید بانک در این شاخص‌ها چه عملکردی داشته باشد؟

پیش‌بینی می‌کنیم که در سال آتی رشد منابع بانک حداقل ۵۰ درصد باشد. به‌علاوه اینکه نسبت مصارف به منابع ما نیز همان ۹۰ درصد باشد. برنامه‌ریزی برای نسبت مطالبات معوق بانک نیز زیر یک درصد است. پیش‌بینی ما این است که تعداد تسهیلات‌گیرندگان از بانک ما نیز به سه میلیون نفر برسد.

 

یکی از مهم‌ترین اهداف ما در سال آتی همراه کردن مشتریان خود برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک است. بیشتر مراجعه‌کنندگان ما از اقشاری مانند کارگران و کارمندان هستند و برایشان سخت است که در ساعت کاری خود به شعبه بانک بیایند، در نتیجه هدف ما این است که این افراد از محل کار خود، امور بانکی‌شان را نیز پیش ببرند.

 

اکنون افتتاح حساب از طریق موبایل بانک نیز در دسترس است. اخیراً خدمتی را ارائه کردیم که به‌واسطه آن فرد می‌تواند از طریق موبایل‌بانک خود برای هر کسی که می‌خواهد یک کارت هدیه خریداری کند. این خدمات در سال آتی گسترش می‌یابد و نیاز به همراهی مردم داریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied