شمانیوز
شما نیوز

افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت‌خام شرکت نفت فلات قاره ایران

مجری پروژه بازسازی و تعمیرات اساسی مخزن یک میلیون بشکه‌ای شماره دو منطقه سیری گفت: با بهره‌برداری از این مخزن، ظرفیت ذخیره‌سازی نفت‌خام در شرکت نفت فلات قاره ایران به میزان یک میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت‌خام شرکت نفت فلات قاره ایران

 به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران: مهندس ابراهیم عالی‌پور افزود: مخزن شماره 2 از مخازن قدیمی موجود در منطقه سیری است که در سال 1355 توسط شرکت ژاپنی TKK ساخته شده و 110 متر قطر و 18 متر ارتفاع دارد. پروژه بازسازی و تعمیرات اساسی صورت گرفته بر روی آن شامل تعویض کلیه ورق‌های کف و سقف و سایر متعلقات سقف به میزان 1940 تن، تعویض Wind Girder ها به میزان 44 تن، تعویض Stair Case به میزان 25 تن، تعویض رینگ و رایزرهای مربوط به سیستم آتش‌نشانی و فوم به میزان 19 تن، تعویض سیستمOily Water  به میزان 11 تن، سندبلاست و رنگ‌آمیزی کامل مخزن به میزان تقریبی 30 هزار مترمربع، تعویض سیستم ارت و حفاظت کاتدیک، تعویض خط لوله 48 اینچ بارگیری و تخلیه مخزن حدفاصل مخزن تا منیفولد منطقه به طول 330 متر، محوطه‌سازی، همچنین تامین و نصب تجهیزات مخزن از قبیل Mechanical Seal – Roof Drain -  Breather Valve – Gauge Hatch – Tank Gauging  و ... است که به طور کامل توسط پیمانکاران داخلی انجام شده و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد با توجه به شناور بودن، همچنین ابعاد، وزن و حساسیت بالای آن از نظر حفظ تعادل و کیفیت ساخت اجزای تشکیل‌دهنده، کلیه مراحل ساخت، تست و تامین متریال مخزن به‌ویژه سقف مطابق با استانداردهای مربوطه صورت گرفته و تحت نظارت و بازرسی‌های مستمر عوامل اجرایی پروژه قرار داشته است. 

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت ذخیره‌سازی نفت‌خام منطقه سیری 3 میلیون و 360 هزار بشکه است که با بهره‌برداری از این مخزن به بیش از 4 میلیون و 300 هزار بشکه خواهد رسید که این امر باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های شرکت نفت فلات قاره ایران خواهد شد به طوری که در حال حاضر هزینه ذخیره‌سازی یک میلیون بشکه نفت‌خام روی آب روزانه 40 تا 50 هزار دلار است و با ورود این مخزن به مدار بهره‌برداری از هزینه‌کرد ‌این میزان جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی در ادامه افزود: اجرا و به ثمر نشستن این پروژه بزرگ در منطقه سیری که به لحاظ جغرافیایی و بُعد مسافت، دورترین منطقه از سرزمین مادری است، جز با تلاش و همکاری تنگاتنگ تیم‌های مهندسی اجرایی، نظارت و به‌‌ویژه رییس و همکاران منطقه سیری که با اشراف کامل به شرایط و سختی‌های کار همواره یار و همراه عوامل اجرایی پروژه بوده‌اند، میسر نمی‌شد.

مهندس عالی‌پور در پایان از همکارانی که در اجرای این پروژه بزرگ همکاری داشتند از جمله تیم پروژه، پیمانکار اجرایی، مدیریت منطقه سیری، بازرسی و حفاظت فنی و خدمات منطقه سیری، همچنین تیم مهندسی ستاد تهران تشکر و قدردانی کرد.

 

19904_orig

 

19904_orig - Copy

19904_orig - Copy (2)

 

19904_orig - Copy (2) - Copy

19916_orig

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied