شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران:

صادرات باید تولید محور باشد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: نگاه ها در کشور باید تولید محور و صادرات محور باشد و به یک معنا تغییر و تحول در نگاه بسیار مهم است.

صادرات باید تولید محور باشد

به گزارش شمانیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، دکتر علی صالح آبادی درباره پیش نیازهای جهش تولید در سال 99، اظهار داشت: همه باید به امر تولید به عنوان یک وظیفه مقدس نگاه کنند چراکه اساس هر اقتصادی تولید است.

 

وی با تأکید بر اینکه تولید باید رقابت پذیر باشد و به بازارهای جهانی صادر شود، افزود: به‌طور تولید باید به نحوی باشد که علاوه بر تأمین نیازهای داخلی قابلیت صادراتی به اقصی نقاط جهان را داشته باشد.

 

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: با توجه به اعمال تحریم های حداکثری و فشارهای بین المللی صادرات نفت در کشور به شدت کاهش یافته است از این رو ارز مورد نیاز مملکت باید از محل صادرات غیر نفتی تأمین شود.

 

صالح آبادی ضمن اشاره به اینکه توسعه صادرات غیر نفتی در این شرایط سخت تحریمی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: برای توسعه صادرات و جهش تولید هریک از دستگاه ها از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و غیره وظایف و رسالتی برعهده دارند.

 

وی با بیان اینکه سیستم بانکی از اواخر سال گذشته اوراقی تحت عنوان «اوراق گام» تعریف کرده است،‌ گفت: «اوراق گام» اوراق جدیدی برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی است. متأسفانه این موضوع خیلی در کشور تبیین نشده در حالی که می‌تواند نقش مؤثری در رونق بخش تولید داشته باشد.

 

صالح آبادی ضمن اشاره به اینکه بنگاه های اقتصادی می گویند یکی از نقاط ضعف سیستم بانکی اینکه نقدینگی مورد نیاز بخش های تولید را تأمین نمی کند، اضافه کرد: بنگاه های اقتصادی نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش دارند و در عین حال ممکن است بانک ها با کمبود سرمایه مواجه باشند حال چه باید کرد؟

 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: طرح گام یکی از برنامه‌ های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی است که در چارچوب مدیریت نقدینگی تلاش می کند امکان تأمین غیرتورمی سرمایه در گردش زنجیره تولید را به ویژه برای واحدهای کوچک و متوسط فراهم کند.

 

وی افزود: گواهی اعتبار مولد گام به عنوان یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار بنگاه ‌های تولیدی فراهم می‌کند که بر اساس آن تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند.

 

صالح آبادی اظهار داشت: دارنده می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید آن نزد خود نگه دارد یا می‌تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد یا اینکه در بازار سرمایه تنزیل کند.

 

وی ادامه داد: اوراق گام به یک معنا ابزار مالی جدید و کارآمدی برای تأمین مالی واحدهای تولیدی بوده و سازوکار آن در عمل امکان تأمین مالی زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌ های بازار سرمایه جهت تأمین مالی واحدهاست.

 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با تأکید بر اینکه انتشار اوراق گام می‌تواند نقش مؤثری در رونق بخش تولید داشته باشد، تصریح کرد: رونق بخش تولید با ایجاد ابزارهای متنوع از سوی بازار سرمایه تحقق پیدا می‌کند به علاوه مشکلات تأمین نقدینگی مواد اولیه تولید کنندگان رفع و در نهایت تولید داخل رونق می گیرد.

 

صالح آبادی افزود: تأمین نقدینگی تولید کنندگان در بخش‌های تأمین مواد اولیه و ساخت کالا موجب می‌ شود تا علاوه بر فراهم شدن شرایط رونق تولید داخل تولیدات به حداکثر برسد و شرایط برای صادرات کالای ایرانی در بازارهای جهانی فراهم شود.

 

وی اضافه کرد: به‌طور کلی با این اقدام دیگر مشکلی به نام کمبود سرمایه در گردش نخواهیم داشت چون بانک به میزان زیادی از این اوراق را می تواند در اختیار فروشندگان مواد اولیه قرار دهد و فروشندگان هم می توانند این اوراق را در بازار سرمایه تنزیل و پول تأمین کنند.

 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران یادآور شد: برای نخستین بار بازار پول و بازار سرمایه در کنار هم قرار می گیرند تا بتوانند تولید را به لحاظ سرمایه در گردش تأمین مالی کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied