شمانیوز
شما نیوز

مدیر مجتمع مس سونگون عنوان کرد

سرمایه‌گذاری 4000 میلیارد ریالی در توسعه مس سونگون در سال 1398

مهندس «رضا شریفی» مدیر مجتمع مس سونگون گفت: در سال گذشته با حمایت دکتر سعدمحمدی و همراهی و تلاش شبانه‌روزی پرسنل موفق شدیم برنامه‌های تولیدی مجتمع را بیش از برنامه پیش‌بینی شده محقق کنیم و طرح‌های توسعه مجتمع را با سرعت بیشتری به پیش ببریم.

سرمایه‌گذاری 4000 میلیارد ریالی در توسعه مس سونگون در سال 1398

به گزارش شمانیوز به نقل از مس پرس، شریفی با بیان این مطلب به مهم‌ترین اقداماتی که در حوزه توسعه در سال 1398 در مجتمع مس سونگون انجام شد اشاره کرد و گفت: در سال 1398، در راستای تحقق اهداف شرکت ملی صنایع مس ایران و مأموریت‌های محوله، علاوه بر مدیریت فعالیت‌های اجرایی پروژه‌های جاری شامل خط انتقال آب خام از سد حاجیلرچای به مجتمع مس سونگون، اجرای خط لوله انتقال باطله، ترفیع سد باطله‌، فعالیت‌های زیربنایی سایت توسعه‌، پروژه‌های گازرسانی به مجتمع مس سونگون و کارخانه آهک اهر‌، پروژه‌های طرح جامع برق و هیپ لیچینگ، اقدام به پیگیری و اخذ مجوزهای لازم جهت شروع فعالیت‌های اجرایی پروژه‌های تولید کاتد 100 هزارتنی سونگون، توسعه معدن، خط انتقال و سد باطله جدید سونگون و جایگاه سوخت کردیم.

 

وی با بیان این‌که در سال 1398 حدود 4000 میلیارد ریال در توسعه مس سونگون هزینه شد، اظهار داشت: فاز 3 تغلیظ با هدف ساخت کارخانه تغلیظ مس با خاک ورودی 7 میلیون تن در سال و تولید 150 هزار تن کنسانتره مس تعریف و آغاز شد.

 

به گفته شریفی اخذ مجوز زیست‌محیطی، انتخاب و عقد قرارداد با پیمانکار خاک‌برداری و اجرای عملیات خاک‌برداری به میزان 1،9 میلیون مترمکعب، انتخاب و عقد قرارداد با مشاور، حمل قطعات بخش خردایش و سنگ‌شکن از رفسنجان و بندرعباس و درنهایت درج آگهی فراخوان جهت انتخاب پیمانکاران EPC احداث کارخانه تغلیظ و ناحیه سنگ‌شکن از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه طرح توسعه فاز 3 تغلیظ در سال 1398 است.

 

مدیر مجتمع مس سونگون با بیان این‌که طرح توسعه معدن مس سونگون یکی دیگر از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای مجتمع سونگون است، اظهار داشت: طرح توسعه معدن مس سونگون با هدف برطرف کردن موانع توسعه معدن فعالیت خود را از ابتدای سال 1398 شروع کرده است.

 

شریفی در ادامه به طرح تکمیل تولید در مجتمع مس سونگون اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح که از بزرگ‌ترین پروژه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران است شامل مجموعه کارخانجات ذوب، پالایش، اسید، اکسیژن و تغلیظ سرباره است.

 

مدیر مجتمع مس سونگون با اشاره به اجرای طرح جامع آب و طرح جامع برق در مجتمع مس سونگون بیان کرد: احداث مخازن ذخیره و اجرای خطوط لوله تکمیلی (آب برگشتی و مدیریت باطله)، احداث ایستگاه پمپاژ باطله، احداث ایستگاه‌های پمپاژ و خط انتقال آب خام از سد حاجیلرچای به مجتمع مس سونگون، اجرای خط لوله انتقال باطله مجتمع مس سونگون، اجرای عملیات ترفیع مرحله دوم سد باطله معدن مس مزرعه، ترفیع سد باطله مجتمع مس سونگون مرحله چهارم و مطالعه بر روی انتقال باطله و ساخت سد جدید باطله دوم برای مجتمع مس سونگون از مهم‌ترین پروژه‌های این طرح است که در سال 98 بخش‌هایی از آن با سرعت خوبی پیشرفت داشت و مابقی آن در سال آینده به اتمام خواهد رسید.

 

وی افزود: پروژه‌های طرح جامع برق شامل احداث خط انتقال 63 کیلوولت سد حاجی لرچای، تکمیل برق‌رسانی معدن آهک گوره درق، احداث پست‌های 63/6،6کیلوولت GIS ایستگاه‌های پمپاژ آب حاجی لرچای و احداث پست 20، 63، 230 کیلوولت AIS شماره 2 سونگون است.

 

مدیر مجتمع مس سونگون با اشاره به این‌که پروژه هیپ لیچینگ با هدف تولید 3000 تن مس کاتدی با خوراک ورودی به عیار 0.31 درصد مس از ذخیره سنگ معدنی کم‌عیار و اکسیدی موجود در مجتمع مس سونگون کلید خورده است، اظهار داشت: با توجه به توپوگرافی منطقه، اجرای هیپ دره‌ای اولین بار است که در ایران اجرا می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied