شمانیوز
شما نیوز

عرضه سهام دولتی، عامل افزایش عمق و جذابیت بازار سرمایه

عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس حتماً عمق بازار را زیاد می کند. در سالی که به جهش تولید نام گرفته با اعمال عرضه‌های دولتی می‌توانیم جذابیت و گیرایی به وجود آمده در بازار سرمایه را حفظ و عمق بازار را بیشتر کنیم؛ با این اقدام گامی موثر در تأمین مالی اقتصاد کشور صورت می‌پذیرد.

عرضه سهام دولتی، عامل افزایش عمق و جذابیت بازار سرمایه

به گزارش شمانیوز به نقل از شادا، فرهاد دژپسند در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت تاثیر کرونا ویروس است، گفت: دولت 100 هزار میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از کرونا ویروس اختصاص داده و از این میان ۷۵ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات مستقیم ارائه می شود.

 

وی ادامه داد: بخشی از این تسهیلات دولتی به صورت بیمه بیکاری تخصیص خواهد یافت و بخشی هم به شرکت‌های دانش بنیان جهت تولیدات کمک پزشکی و بهداشتی اختصاص می‌یابد و بخشی از آن هم به رسته بهداشت و درمان و عزیزان زحمتکش در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت عناوین گوناگون تزریق خواهد شد.

 

دژپسند از تأمین مالی بخش بودجه‌ای کمک‌های دولتی گفت و افزود: به محض ورود این مبلغ به خزانه، بلافاصله تخصیص‌ها انجام می‌پذیرد.

 

وی در خصوص حال و هوای اقتصادی سال ۹۹ گفت: چند سال بود که رتبه اقتصادی کشور منفی می‌شد، اما در سال ۹۸ این روند متوقف و حرکت به سمت رتبه مثبت آغاز شد. معتقدیم اگر اقدامات اقتصادی سال قبل به امسال منعکس گردد سال ۹۹ شرایط اقتصادی بهتری خواهیم داشت.

 

دژپسند افزود: برای سال ۹۹ اقدامات و گام‌هایی هم برای تشکیل دادگاه تجاری برداشته شد و امیدواریم این دادگاه برای تسهیل و تسریع در رسیدگی به امور اقتصادی، دارایی و مالی به یاری اقتصاد کشور بیاید. ایجاد پنجره واحد فیزیکی و مجازی در حوزه اقتصاد از دیگر گام‌های مثبت به شمار می‌رود که البته موافقت‌ها شکل گرفته است و به دنبال فضای اجرای فیزیکی آن هستیم.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تسریع در انجام امور مالیاتی و مفاصا حساب‌ها از طریق دفترخانه ها؛ دیگر اقدام مثبت ما به شمار می‌رود. بهبود رتبه در تجارت فرامرزی هم دیگر گام موثر و مثبت در روند تسهیل اوضاع اقتصادی کشور است.

 

وی ۳۰ درصد از رشد درآمد مالیاتی سال ۹۸ را ناشی از تحولات فناورانه اعلام کرد و افزود: این یعنی هدف ما درست انتخاب شد، اما برای رسیدن به مسیر هوشمندانه هنوز از رشد کافی برخوردار نیستیم.

 

اوج واگذاری شرکت های دولتی در بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بورس شاهد عرضه‌های اولیه شرکت‌های دولتی خواهد بود.

 

فرهاد دژپسند افزود: امروز برای هر گونه تغییر و اصلاح و تحول در مقوله واگذاری شرکت‌ها و دارایی‌های دولتی اعم از شرکت و سهام دستمان باز است.

 

وی ادامه داد: برای بهبود در روند واگذاری‌ها تصمیم گرفته شد تا از ساز و کار بورس و عرضه سهام در قالبETF استفاده شود، زیرا عرضه و فروش در بورس از شفافیت کافی برخوردار است.

 

دژپسند تصریح کرد: شرکت ها در رسته‌های مالی (بانک‌ها و بیمه ای) و صنایع فلز و معدنی و پالایش و پخش از اولین موارد واگذاری‌ها در بورس خواهند بود.

 

وی به نحوه عرضه واگذاری اولیه شرکت‌ها در بورس اشاره کرد و افزود: تصمیم گرفتیم که عرضه‌ها به صورت فراگیر صورت پذیرد. در این روش عرضه‌ها در دو نوبت انجام می شود که هر گروه مشمول تخفیف ۲۰ و ۲۵ درصد است. در حقیقت این تخفیف شامل خرید اولی‌ها خواهد شد.

 

دژپسند ادامه داد: سقف خرید برای هر فرد دو میلیون تومان خواهد بود، برای این نوع خرید تنها ارائه کد ملی کفایت می‌کند.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در تعریف دومین روش عرضه گفت: شکل دوم عرضه‌ها از طریق (Book Building) یا ثبت سفارش است. در این روش واگذاری‌ها به صورت سهام انجام می‌شود. امیدواریم بتوانیم ۱۵ اردیبهشت اولین فراخوان جهت عرضه را منتشر و اطلاع رسانی کنیم.

 

دژپسند با بیان اینکه هدف نخست از این اقدامات؛ انتقال مالکیت دارایی‌های دولتی است افزود: مردمی کردن اقتصاد کشور؛ هدف اصلی واگذاری هاست و برآورد ریالی ما از این واگذاری‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

 

وی عنوان کرد: عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس حتماً عمق بازار را زیاد می کند. در سالی که به جهش تولید نام گرفته با اعمال عرضه‌های دولتی می‌توانیم جذابیت و گیرایی به وجود آمده در بازار سرمایه را حفظ و عمق بازار را بیشتر کنیم؛ با این اقدام گامی موثر در تأمین مالی اقتصاد کشور صورت می‌پذیرد.


دژپسند در خصوص ابهامات حباب بورس گفت: طبق مطالعات صورت گرفته از سوی سازمان بورس و پژوهشگاه وزارت اقتصاد به شکل مستقل، وجود حباب کلی در بورس تأیید نشده هرچند ممکن است حباب تک رشته‌ای وجود داشته باشد.‌ نمی‌توان منکر شد که برخی از بنگاه‌های اقتصادی دارای حباب تک رشته‌ای در بورس هستند. به همین دلیل هم بارها توصیه شده که سهامداران برای ورود و ماندگاری در بازار سهام با مطالعه و مشورت وارد شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied