شمانیوز
شما نیوز

آیا به حقوق کارمندان و کارگران مالیات تعلق می‌گیرد؟

طبق قانون حقوق‌های زیر سه میلیون تومان معاف از مالیات است.

آیا به حقوق کارمندان و کارگران مالیات تعلق می‌گیرد؟

به گزارش شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران: بر اساس تصمیم هیئت وزیران، حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافت بنابراین، حکم حقوقی آنان از ۲۸ میلیون ریال کمتر نخواهد بود.

هم‌چنین، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولان قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۷ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۵۰۰ ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارکنان به میزان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین شده است.

بنابراین میانگین حقوق شاغلان در دستگاه‌های دولتی از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. حقوق کارگران نیز با تصمیم اعضای شورای عالی کار ۲۱ درصد افزایش پیدا کرد.

بر این اساس، دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال ۱۳۹۹ از یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ٨٨٢ تومان در سال گذشته به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان افزایش پیدا کرد.

علاوه بر این، به این گروه از کارگران حق بن کارگری به صورت نقدی به میزان ۴۰۰ هزار تومان و حق مسکن به میزان ۲۰۰ هزار تومان در هر ماه (به شرط تصویب در هیئت دولت) تعلق می‌گیرد. حق بن کارگری در سال گذشته ۱۹۰ هزار تومان و حق مسکن نیز ۱۰۰ هزار تومان بود.

همچنین برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال، به ازای هر فرزند ۱۸۳ هزار و ۵۴۲ تومان به عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود.

لازم به ذکر است، همه ردیف‌های مذکور به جز حق مسکن ۲۰۰ هزار تومانی از فروردین ماه باید در فیش‌های حقوقی اعمال شود. افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد؛ بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۹۹ به میزان ۱۰۰ هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود.

براین مبنا حقوق یک کارگر بدون فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۰ روزه ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۴۲ تومان خواهد بود. حقوق یک کارگر با یک فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۱ روزه، ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۵۰ تومان خواهد بود.

با توجه به افزایش حقوق‌های در نظر گرفته شده در سال جدید برای برخی افراد سوال پیش می‌آید که آیا از فیش حقوقی آن‌ها مالیات کسر می‌شود و یا نه؟

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درآمد‌های ماهانه تا ۳ میلیون تومان را از پرداخت مالیات بر درآمد معاف کرد، همچنین ۴ پله مالیاتی نیز برای مازاد درآمد کف تعیین کرده است.

نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق، مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر درآمد تعیین شده (ماهانه ۳ میلیون تومان) تا یک و نیم برابر مازاد مشمول مالیات ۱۰ درصد تعیین شده است.

مازاد درآمد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر مشمول مالیات ۱۵درصد، مازاد درآمد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات ۲۰ درصـد و همچنین مازاد درآمد چهار برابر مشمول مالیات ۲۵درصد می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied