شمانیوز
شما نیوز

افزایش دوبرابری استفاده از اینترنت ثابت در روز‌های قرنطینه

تانوما طرحی در شبکه مخابراتی ایران است که به واسطه آن اینترنت پرسرعت و بدون قطعی و نویز با سرعتی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به مشترکان ارائه می‌شود.

افزایش دوبرابری استفاده از اینترنت ثابت در روز‌های قرنطینه

به گزارش شمانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تانوما طرحی در شبکه مخابراتی ایران است که به واسطه آن اینترنت پرسرعت و بدون قطعی و نویز با سرعتی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به مشترکان ارائه می‌شود.

 

در حال حاضر استفاده اینترنت ثابت بسیاری از مشترکان ایران، بر بستر کابل‌های مسی انجام می‌شود که مشکلات و دغدغه‌هایی از جمله سرعت کم، قطعی و ایجاد نویز را برای مشترکان ایجاد کرده است؛ استفاده از اینترنت بر بستر فیبر نوری این مشکلات را تعدیل کرده است.

 

با وجود امکان استفاده مشترکان از این سرویس مخابرات، هنوز بخش بزرگی از مشترکان اینترنت ثابت، خدمات اینترنتی خود را بر بستر کابل‌های مسی دریافت می‌کنند و همچون گذشته مشکلات زیادی با این موضوع داشته و نسبت به آن‌ها معترض هستند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان در این راستا به بحث و گفتگو با محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران پرداخته است:

 

مخابرات، صاحب بیشترین سهم بازار خدمات ارتباطی کشور

 

مهندس بیدخام درباره امکان استفاده از اینترنت در نقاط مختلف کشور گفت: درحال حاضر بر روی همه شبکه مسی ایران در تمامی نقاط کشور اینترنت ارائه می‌شود، اما با توجه به شرایط هر منطقه ممکن است اختلالی در بعضی از مقاطع زمانی وجود داشته باشد؛ همچنین امکان استفاده از اینترنت در همه مناطق شهر‌ها وجود دارد.

 

او مخابرات را صاحب بیشترین سهم بازار در بین مردم معرفی کرد و بیان کرد: ۵۷ درصد از سهم بازار خدمات ارتباطی کشور مربوط به شرکت مخابرات است.

 

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات آمار مشترکان مخابرات در کشور را اعلام کرد و ادامه داد: کل مشترکان تلفن ثابت در کل کشور ۳۰ میلیون و مشترکان اینترنت ثابت ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار هستند که این آمار در شهرتهران ۹۳۰ هزار مربوط به تعداد مشترکان اینترنت ثابت است.

 

 

برای استفاده از اینترنت پر سرعت بر بستر فیبر نوری چه کنیم؟

 

او درباره سرویس تانوما توضیح داد: در حال حاضر سرویسی به نام تانوما (تارنوری مخابرات ایران) برای استفاده از اینترنت فیبر نوری وجود دارد؛ مردم برای استفاده از این سرویس باید ضمن مراجعه به سایت مخابرات، درخواست خود را برای استفاده از این سرویس ثبت کرده و پس از بررسی درخواست و شرایط منطقه سکونت مشترک، این فیبر برای استفاده از اینترنت پرسرعت به مکان استفاده منتقل شود.

 

مهندس بیدخام افزود: سیاست شرکت مخابرات این است که بتواند استفاده از فیبر نوری را در منازل و اماکن عمومی ممکن کند که این کار انجام شده و بیش از ۹۰ هزار از مشترکان اینترنت خانگی مخابرات از فیبر نوری استفاده می‌کنند.

 

همه می‌توانند از اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری استفاده کنند

 

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات اظهار داشت: محدودیت و ضابطه خاصی برای استفاده مشترکان از اینترنت فیبر نوری وجود ندارد، اما قبل از انتقال کابل‌های فیبر نوری به محل مورد درخواست مشترک، باید شرایط منطقه درخواست شده مورد بررسی قرار گیرد.

 

مهندس بیدخام درباره اینکه اغلب، فیبر نوری در برج‌های چندواحدی و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود توضیح داد: هیچ الزام خاصی در این زمینه وجود ندارد؛ شرکت مخابرات درصورت درخواست مشترک شرایط استفاده از این سرویس را در مکان مورد استفاده فراهم می‌کند، اما در حال حاضر از این سرویس در فضای مسکونی برج‌ها و مراکز تجاری بیشتر از دیگر اماکن استقبال می‌شود.

 

هرساله تجهیزات مخابرات با برنامه مدون، نوسازی می‌شوند

 

او افزود: تعویض و تجهیز لوازم و سیم‌کشی‌های مخابراتی در منطقه‌ای که مشترک درخواست استفاده از فیبر نوری را ثبت کرده باشد، کاملا رایگان بوده و هزینه آن به عهده شرکت مخابرات است؛ البته در اماکنی مانند ساختمان‌های چند واحدی، کابل کشی تا واحد مورد نظر به عهده خود مشترک است.

 

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات گفت: هزینه خرید اینترنت برای استفاده از این سرویس، با توجه به پهنای باند‌ها و مدت زمان بسته‌های مختلف ارائه شده در سرویس تانوما متفاوت بوده که این هزینه‌ها در پرتال شرکت مخابرات قابل دسترسی و خرید است.

 

مهندس بیدخام تصریح کرد: ممکن است در محل مورد نظر مشترک تجهیزات لازم برای استفاده از فیبر نوری وجود نداشته باشد که پس از انجام بررسی‌های مورد نیاز، ممکن بودن یا نبودن استفاده از فیبر نوری در منطقه درخواست شده از سوی مشترک مشخص می‌شود.

 

او افزود: ارائه اینترنت برروی کابل مسی با فیبر نوری دو امر کاملا متفاوت است؛ ارائه اینترنت بر روی کابل مسی روشی است که در بسیاری از کشور‌های جهان درحال انجام است در حالی که فیبر نوری سرویس جدیدی است که این امکان را برای مشترک فراهم می‌کند تا این سرویس را در محل زندگی یا کار خود استفاده کند.

 

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات بیان کرد: هرساله برنامه بازسازی و نوسازی شبکه در شرکت مخابرات ایران برنامه ریزی می‌شود که کابل‌های فرسوده با توجه به استاندارد‌های این شرکت تجهیز و تعویض می‌شود؛ این برنامه در راستای ارائه هرچه بهتر خدمات اینترنتی به مشترکان اینترنت ثابت در حال انجام است.

 

در روز‌های کرونایی استفاده از اینترنت ثابت ۱۱۰ درصد افزایش یافته است

 

مهندس بیدخام درباره استفاده از اینترنت ثابت در دوران قرنطینه و روز‌های شیوع ویروس کرونا در کشور خاطر نشان کرد: از اسفندماه سال گذشته تاکنون افزایش قابل توجهی در مصرف اینترنت ثابت در کشور به وجود آمده است به طوری کرد این مصرف نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

 

 در این شرایط وضعیت سخت افزاری و نرم افزاری اینترنت مخابرات به شدت تقویت شده تا بتواند مشکلات مردم در این زمینه را حل کند.

 

او ادامه داد: استقبال از اینترنت ثابت در این مدت زمان بسیار زیاد بوده و پیش بینی می‌شود این استقبال بیشتر هم بشود.

 

نحوه ثبت نام VDSL برای مشترکان اینترنت خانگی

 

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه اینترنت ثابت کشور گفت: بحث اینترنت اپراتو‌های تلفن همراه و اینترنت ثابت دو موضوع کاملا متفاوت است. مشکلات تلفن ثابت گزینه‌های متفاوت دارد؛ یکی از این مشکلات رشد حجم مصرف اینترنت است که درحال حاضر زیرساخت‌های شبکه اینترنت ثابت متناسب با این رشد درحال بازسازی و بهسازی است. افت اینترنت دلایل مختلفی دارد که شاید یکی از این دلایل فرسودگی تجهیزات مخابراتی باشد.

 

مهندس بیدخام تصریح کرد: در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری به شدت به دنبال افزایش سرعت و کیفیت اینترنت ثابت و ارائه خدمات مطلوب به مشترکان هستیم.

 

او با اشاره به به‌کارگیری پورت‌های اینترنت VDSL در شهر‌های تهران و قم به عنوان فاز اول طرح افزایش ۴ برابری سرعت اینترنت کشور افزود: در شهر قم حدود ۶ هزار و در شهر تهران نیز ۶۲ هزار پورت ADSL به VDSL تبدیل شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied