شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز در گفتگو با محبی‌نیا بررسی کرد؛

آیا با وجود کرونا می‌توان به تأثیرگذاری رشد بورس در جهش تولید امید داشت؟

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است که با وجود کرونا و رکود حاکم بر اقتصاد جهانی، پیش‌بینی ادامه‌دار بودن رشد بورس بسیار سخت است.

آیا با وجود کرونا می‌توان به تأثیرگذاری رشد بورس در جهش تولید امید داشت؟

سرویس اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، در سال جهش تولید، دولت نگاه ویژه‌ای به بورس دارد و بورس را ابزاری برای پیشبرد شعار سال و عمل به وعده‌های اقتصادی می‌داند؛ لذا در همین راستا شاهد هستیم دولت در گام نخست، سودهای بانکی را کاهش و سپس بر جذابیت بازار بورس نزد عموم مردم افزود.

در گام‌های بعدی دولت با هدف تقویت بورس، تشویق مردم برای حضور در بازار سرمایه را در دستورکار قرار داد و برای عملی شدن این اقدام مهم، عرضه‌های اولیه‌ای مانند سهام صبا و شستا را به این بازار عرضه کرد و حتی نوید عرضه سهام‌های شرکت‌های بزرگ دولتی را به مردم داد.

خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز با هدف بررسی نقش بورس و تأثیر آن بر جهش تولید به سراغ جهان‌بخش محبی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس دهم و عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 رفته و از او درباره نقش بورس در تحقق شعار سال پرسیده است. محبی‌نیا در این باره اظهار کرد: بدون شک بورس یکی از ابزارهای رونق و توسعه اقتصادی است و موجب چالاکی و زبردستی اقتصاد محسوب می‌شود.

وی معتقد است که توسعه دارای منطق و اصولی است و سپس گفت: در شرایطی که بنا به اپیدمی بیماری کرونا تمام اقتصادهای دنیا حداقل 50 تا 60 درصد رشد منفی را پیش‌بینی می‌کنند، نباید خیلی به بورس و رشد بازار سرمایه خوش‌بین بود؛ چون این رشد ممکن است متوقف و در نهایت فرو بپاشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اقدام دولت را در تقویت بورس و عرضه سهام‌های شرکت‌های بزرگ دولتی را امری مبارک می‌داند، اما بر این باور است که رشد بورس و جذابیت بورس برای عموم مردم زودگذر خواهد بود.

محبی‌نیا پیش‌بینی می‌کند با توقف رشد بورس و منفی شدن نرخ آن، مشکلاتی برای کشور و سیستم اقتصادی به وجود بیاید.

وی به عرضه سهام شستا به بورس اشاره کرد و گفت: پس از ارائه سهام شستا در بورس هنوز مسئولان نتوانسته‌اند تسلسل و توالی را برقرار کنند و همواره ابهام و نقاط تاریکی در این رابطه وجود دارد؛ چون قرار بود عرضه سهام‌های دولتی به بازار سرمایه به شکل گسترده ادامه‌دار باشد، اما اینگونه نشد.

عضو کمیسوین تلفیق لایحه بودجه سال 99 خوش‌بینی به رشد بورس را مقطعی و کوتاه‌مدت دانست و تأکید می‌کند که با شرایط قیمت حاکم بر بازار انرژی و متضرر شدن اقتصاد جهانی از قبال شیوع بیماری کووید19 نباید خیلی به بازار سرمایه امیدوار بود.

محبی‌نیا گفت: اگر رشد بورس متوقف و شسکت بخورد، آثار منفی آن بسیار زیان‌بار خواهد بود و قابل کنترل نخواهد بود.

این نماینده مجلس دهم بر این باور است به دلیل ماهیت دولتی بورس و سهام‌داران عمده، فروپاشی بورس بسیار بعید است، اما احتمالاً توقف رشد بورس و منفی شدن رشد آن منجر به کاهش دارایی‌های ملی خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied