شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا در نشست خبری آنلاین:

تولید پتروشیمی بوعلی سینا 12 درصد افزایش یافت

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا از افزایش 12 درصدی تولید و 21 درصدی فروش این مجتمع در سال 98 نسبت به سال 97 خبر داد.

تولید پتروشیمی بوعلی سینا 12 درصد افزایش یافت

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سید محمد احمدزاده، در نشست خبری آنلاین به سؤالات مختلف خبرنگاران درباره عملکرد پتروشیمی بوعلی سینا و برنامه‌های پیش روی این مجتمع پاسخ داد.

 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های مختلف صورت گرفته برای افزایش سودآوری شرکت و کاهش تاثیرات عواملی چون تحریم و نوسانات نرخ ارز بر عملکرد و فروش شرکت، گفت: موضوع ارتقای سطح ایمنی مجتمع از مهم‌ترین برنامه‌های ما در پتروشیمی بوعلی سینا بود تا دیگر شاهد رخ دادن حوادثی چون آتش سوزی سال 95 در این مجتمع نباشیم و در یک شرایط مطمئن به تولید بپردازیم.

 

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به اینکه در پایان سال 98 بالغ بر 12 درصد افزایش تولید نسبت به سال 97 داشتیم، افزود: تولید محصول ریفورمیت 35 درصد، بنزن 26 درصد و گاز مایع 17 درصد نسبت به سال 97 افزایش داشته است.

 

وی تصریح کرد: بنزن تولیدی بوعلی سینا، حدود ۵۰ درصد نیاز بازار داخل را تأمین می‌کند که این محصول از مواد اولیه شوینده‌هاست که در ایام اپیدمی کرونا ما توانستیم سهم خوبی را در تولید پاک کننده‌ها و شوینده‌ها به واسطه تولید بنزن داشته باشیم.

 

احمدزاده، ادامه داد: در محصول ریفورمیت توانستیم به تولید 710 هزار تن در سال 98 برسیم که این مقدار تولید علاوه برآنکه بالاتر بودن تولید نسبت به برنامه، رکورد تولید در سه سال اخیر بود.علاوه براین درسال 98 نسبت به سال قبل 21 درصد افزایش فروش داشتیم و حتی محصولاتی که از سال 97 فروش نرفته بود را در اوایل سال 98 با قیمت خوبی به فروش رساندیم.

 

وی افزایش چشمگیر فروش در بازارهای منطقه‌ای و همچنین افزایش فروش در بازارهای بین‌المللی را از دستاوردهای پتروشیمی بوعلی سینا در شرایط تحریم عنوان کرد.

 

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی همچنین از دو برابر شدن درآمد این مجتمع در سال 98 نسبت به سال 97 خبر داد و گفت: دوعامل افزایش تولید و افزایش قیمت‌های فروش در این دستاورد مؤثر بوده است.

 

او درمورد افزایش قیمتهای فروش به اقدامات مؤثر بخش بازرگانی این شرکت اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت‌های فروش ماحصل تلاش بخش بازرگانی شرکت بوده است که برای افزایش حاشیه فروش، بازاریابی، توسعه بازار، بهبود کانال فروش برنامه ریزی کرده است.

 

احمدزاده درمورد سود این شرکت گفت: سود ما در سال 97 بالغ بر 200 میلیارد تومان بود که با همکاری همکارانمان درپتروشیمی بوعلی و شرکت تجارت صنعت توانستیم با افزایش فروش و بهینه‌سازی تولید به 800 میلیارد سود در سال 98 برسیم.

 

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا همچنین تصاحب 11 درصد از سهام پتروشیمی شهید تندگویان بابت مطالبات ده سال گذشته را از دیگر دستاوردهای این مجتمع عنوان کرد و گفت: تصاحب این سهام موجب سرمایه‌گذاری 1800 میلیارد تومانی ما در بازار سرمایه شد که آثار این سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده در سبد سود پتروشیمی بوعلی را می‌توان دید.

 

او در پاسخ به سوالی درباره نقش تولید داخل در این مجتمع گفت: بیش از 80 درصد از قطعاتی که ما استفاده می‌کنیم داخلی است، ودر مورد سایر وابستگی موجود  کمیته خودکفایی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تلاش می‌کند تا موانع رفع شود.

 

احمدزاده همچنین استفاده از نیروهای جوان‌تر و تلاش برای رشد و ارتقای جایگاه آنان در صنعت را از برنامه‌های جدی پتروشیمی بوعلی سینا عنوان کرد و گفت: بیش از 80 درصد از نیروهای ما بومی هستند و اکثر قریب به اتفاق مدیران ما از استان خوزستان هستند.

 

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا در بخش دیگری از این نشست خبری درباره برنامه‌های در دست اجرای این مجتمع، اظهار داشت: ۳ پروژه در دست اجرا داریم که امیدواریم تا پایان سال ۹۹ و اواسط سال ۱۴۰۰ به پایان برسد. اولین پروژه شیرین سازی است که انشاالله در نیمه دوم سال ۹۹ وارد فاز پیش راه اندازی شود، دومین پروژه بهینه سازی پارازایلین است که امید است اواسط سال ۱۴۰۰ پیش راه اندازی شود که جهت تامین برج آن  با شرکتی ایرانی قرارداد داشته و برای پمپ واحد نیز  با یک شرکت خارجی  و کوره نیز با  کنسرسیومی از شرکت ایرانی و خارجی داده شد، بعد از این مراحل وارد مراحل پایپینگ و ابزار دقیق می‌شویم و پایین‌دست واحد نیز در مدار تولید قرار می‌گیرد. مخزن نیز تا ۱۵ ماه آینده وارد سرویس می‌شود.

 

وی ادامه داد: پارازایلین خوراک پتروشیمی شهید تندگویان است و اورتوزایلین نیز خوراک فارابی است. تکمیل این زنجیره اقدام اقتصادی معقولی برای شرکت است و با ایجاد ارزش افزوده برای هلدینگ و بوعلی همراه است. تا یک سال آینده و با تعمیرات در برج، کوره، و پمپ امید داریم.

 

احمدزاده درباره تأثیر ویروس کرونا در عملکرد این شرکت نیز اظهار داشت: با شروع ویروس کرونا ظرف چند ماه آینده BGP شرکت‌ها در تمام دنیا افت کرده با کاهش قیمت نفت، قیمت خوراک کم شده و قیمت محصولات پایین می‌آید و جهت بهبود حاشیه فروش، اقدامی که در این مورد لازم است انجام شود توسعه بازار برای فروش محصولات است که در حال انجام آن هستیم.

 

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا در پاسخ به سؤال برنامه‌های این شرکت برای جهش تولید نیز گفت: با نامگذاری سال 99 به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، ما نیز در جهت افزایش تولید قدم‌هایی را برداشتیم و به سوی رسیدن به ظرفیت اسمی حرکت می‌کنیم، از جمله اینکه ظرفیت تولید بنزن را به صد درصد برسانیم وهمچنین برای خط تولید ریفورمیت که برنامه تحقق ۹۰ درصدی تولید آن از سوی هلدینگ تکلیف شده و اقدامات موثری انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه در سال 98 توقف تولید ناشی از مشکلات درون شرکتی وجود نداشته و شرکت به طور پیوسته در سرویس بوده، گفت: تنها در دو مورد ناشی از عوامل بیرونی تولید ما موجب وقفه شد که کمتر از 24 ساعت این مشکل حل شد و با توجه به این شرایط امیدواریم بتوانیم در سال 99 برنامه تولید را محقق کنیم.

 

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا همچنین درباره حضور این شرکت در بورس گفت: موانعی برای حضور بوعلی در بورس وجود داشت از جمله مطالبات که با کمک هلدینگ این موانع برطرف شد و امروز این شرکت آماده حضور در بازار سرمایه است و مقدمات کار آغاز شده و امید داریم در 6 ماهه اول سال جاری در شفاف‌ترین شرایط وارد بازار سرمایه شویم.

 

 وی درپاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از تکرار حادثه آتش سوزی 95 بوعلی گفت: پس از آتش سوزی، با تلاش کارمندان و کارکنان پس از ۲ ماه، مجتمع در سرویس قرار گرفت که نوع تولید را تغییر داد. از سال ۹۵ که ضریب تکرار حادثه بالا بود تلاش‌های زیادی شد تا این میزان کاهش پیدا کند. از سال ۹۶ این ضریب صفر شد.

 

احمدزاده ادامه داد: کمیته مدیریت ایمنی فرایند (PSM) که شامل تیمی از ۲۰ تا ۳۰ نفر است هر دو هفته یکبار جلساتی را تشکیل داده و مسائلی مانند مدیریت تغییر، ایمنی راه اندازی، ایمنی پیش راه اندازی، یکپارچگی مکانیکی، کار گرم، کار سرد و غیره بررسی می‌کند. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ توانستند میزان پوشش استاندارد را از ۲۸ درصد به ۶۱ درصد برساند. همچنین با انجام اقدامات مدیریتی میزان ریسک که در سال ۹۵ حدود ۷۹ بود، در پایان ۹۶ به ۳۵، در پایان ۹۷ به عدد ۲۰ و در پایان سال ۹۸ تنها به یک مورد رسید. همچنین در زمینه مدیریت بحران تلاش شده تا HSE آمادگی لازم را داشته باشد. مانور بحران و آتش نشانی در سال ۹۵ تنها پنج مورد بود که در سال ۹۶ به ۷ مورد، در سال ۹۷ به ۱۱ مورد و در سال ۹۸ به ۱۹ مورد رسید.

 

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا در بخش پایانی این نشست درباره اقدامات زیست محیطی این مجتمع خاطر نشان کرد: در زمینه محیط زیست، تمام فعالیت‌های این شرکت مطابق با استاندارد ۱۴۰۰۰ ISO است. مایعات پس از خروج به پتروشیمی فجر رفته و تسویه می‌شوند. سوخت گازی مورد نیاز در این شرکت Natural Gas است که کمترین آلودگی را ایجاد می‌کند وهمچنین پسماند جامد در این شرکت نداریم و در تلاش HSE شرکت برای قرار گرفتن بوعلی سینا در ردیف صنعت سبز است.

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied