شمانیوز
شما نیوز

خطری بزرگ برای دارایی های ثابت مردم

بازار بورس تهران در هفته های اخیر با تکیه بر تبلیغات و حمایت دولتی رشدی چشمگیر را تجربه کرده و این مساله موجب شده است که مردم برای حضور در این بازار تلاش کنند و حتی برخی نیز دست به فروش دارایی های خود زده اند؛ آن هم در حالی که به باور کارشناسان هر چقدر قیمت ها در یک بازار رشد کند، به همان میزان هم ریسک سرمایه گذاری افزایش پیدا خواهد کرد.

خطری بزرگ برای دارایی های ثابت مردم

به گزارش شمانیوز به نقل از دیوان اقتصاد، شاخص کل بورس که کار خود را در آغاز سال در بازه 500 هزار واحدی آغاز کرده بود اینک به بالای 960 هزار واحد رسیده است و در آستانه افزایشی 100 درصدی قرار دارد. این روند افزایشی موجب شده است که سهام شرکت ها در بورس به گونه ای عجیب گران شود.

 

افزایش قیمت سهام شرکت های نشان می دهد که ریسک خرید این سهم ها می تواند بسیار بالا باشد. از این رو سرمایه گذاری در این روزهای بورس از ریسک بالایی برخوردار است. در همین حال برخی بر این باورند که بازار به زودی وارد فاز اصلاح خواهد شد.

 

اما مساله ای که این روزها در جایجای کشور به چشم می خورد این است که بسیاری از مردم بدون دانش بورسی تلاش دارند تا کد بورسی بگیرند و وارد بازار سرمایه شوند؛ چرا که تبلیغات حاکی از آن است که این بازار می تواند سود دهی بالایی داشته باشد.

 

در همین راستا دیده شده است که مردم در کارگزاری ها صف کشیده اند تا کد بورسی بگیرند و در این بازار سرمایه گذاری کنند.

 

وزیر اقتصاد نیز پس از اجرایی شدن طرح آزادسازی سهام عدالت با حدود ۹۰ درصد مشمولان سهام عدالت خواستار مدیریت مستقیم سهام خود هستند، گفته است که طی دو هفته آینده ظرفیت صدور کد بورسی به یک میلیون در روز خواهد رسید. 

 

این سرعت از صدور کدهای بورسی می تواند نشان دهنده این باشد که کار دولت با بازار سرمایه ادامه دار است و تصمیم دارد که جذب سرمایه توسط بورس را ادامه دهد. به خصوص در حالی که قرار است حدود 100 هزار میلیارد تومان از اموال خود را از طریق صندوق های قابل معامله، طی چند مرحله به فروش برساند.

 

اما در این میان نکته ای که بیش از هر چیزی خودنمایی می کند، این است که برخی افراد به دلیل شنیدن اخبار سودهای چشمگیر در بورس اقدام به فروش اموال و دارایی های خود کرده اند تا وارد بازار سهام شوند.

 

این در حالی است که هیچ ساز و کار خاصی برای حمایت و آموزش از افراد تازه وارد در بورس وجود ندارد و اشخاص تنها با تکیه بر تبلیغات وارد این وادی می شوند. علاوه بر این بازار بورس شباهتی به بازارهای دیگر ندارد و بر خلاف دیگر بازارها در کشورمان می تواند با کاهش قیمت و ریزش های جدی همراه شود. 

 

برای مثال در سال های اخیر هیچ گاه در کشور ندیده ایم که مسکن و یا خودرو ارزان شود اما سهام برخی از شرکت ها در برخی موارد شاهد ریزش 50 تا حتی 80 درصدی بوده اند.

 

در همین راستا همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در حقیقت سرمایه گذاری خرد در بازار سرمایه باید با استفاده از پول های مازاد باشد و افراد عادی نباید برای حضور در بازار بورس، سرمایه های مورد نیاز خود را تحت ریسک قرار دهند.

 

ورود هیجان زده و احساسی در شرایطی که ریسک حضور در بازار روز به روز با افزایش قیمت ها بیشتر می شود، می تواند پیامدهایی جدی برای فعالان بازار داشته باشد. از این رو مردم باید با دید بلندمدت و استفاده از روش های غیر مستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

 

دولت در حال حاضر تصمیم گرفته است که سرمایه های مردم را به سمت بازار سرمایه هدایت کند و با این کار سوداگری را در بازارهای دیگر متوقف کند. این جریان می تواند پیامدهای مطلوبی داشته باشد و سیاست درستی برای جبران غیر تورمی کسری بودجه است. در همین راستا کنترل نرخ سود سپرده های بانکی را نیز در دستور کار قرار داده است.

 

اما این مساله در حالی که منجر به حضور مردم عادی در بازار سرمایه می شود، مستلزم وجود آموزش برای مردم است.

 

علاوه بر این مردم باید بدانند که می توانند برای سرمایه گذاری از صندوق های سرمایه گذاری و همنچنین سبدگردان هه استفاده کنند و این مساله می تواند ریسک حضور آن ها در بازار را کاهش دهد.

 

این در حالی است که بازار در کوتاه مدت می تواند دچار نوسان هایی جدی شود و در حالی که شاخص بورس با افزایش شدیدی همراه شده است، این احتمال تقویت می شود. از این رو احتیاط برای مردم لازم است و نباید بدون دانش وارد این بازاز شوند.

 

وی همچنین در خصوص پیش بینی خود از بازار سرمایه گفت: پیش بینی می شود که بازار در هفته جاری و یا هفته آتی شاهد یک استراحت باشد و ممکن است این استراحت منجر به ریزش شاخص نشود.

 

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز پیشتر در این خصوص گفته بود که در ماه های اخیر شاهد ورود سیل عظیمی از نقدینگی و دارایی های مردم به بازار بورس و سرمایه بوده ایم واین وضعیت با امکانات و داشته های بازار تطابق ندارد. از این رو مردم به هیچ عنوان برای سرمایه گذاری در بورس دارایی های اصلی زندگی خود از جمله منزل، اتومبیل و... را نفروشند چرا که بورس ریسک زیادی دارد و بهتر است پس انداز مازاد خود را با مشاوره از افراد آگاه به بازار وارد کنند. همچنین بهتر است مردم سبدی از سهام را نگه دارند و فقط از یک سهم نخرند تا ریسک آن توزیع شود، چرا که به عملکرد متوسط بازار که ممکن است درصد های مختلفی در طول یک سال داشته باشد نمی توان تکیه کرد و باید توجه داشته باشیم که به همان نسبت که درصد سود بالا می رود ممکن است روند نزولی داشته باشد.

 

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص گفته است که مردم به هیچ عنوان سرمایه فعلی را برای ورود به بازار سرمایه نفروشند و حضور در بورس فقط با مازاد درآمد خود انجام دهند. 

 

به گفته وی سهامداران خرد در بدو ورود به سمت صندوق‎های سرمایه گذاری بروند. این صندوق‎ها دارای کارشناسانی هستند که دائم در حال رصد و ارزیابی هستند و از ریسک کمتری برخوردارند. در چند سال گذشته بازدهی این صندوق‎ها مثبت بوده است. نسبت به مجموعه بازارها چه پول و تک سهمی ها موقعیت خوبی داشته اند. برای آغاز آنها مطمئن هستند.

 

مستخدمین حسینی گفته است که این سهامداران بهتر است که با شناخت وارد بورس شوند و از نظرات کارشناسی یاری بگیرند و از خرید تک سهمی حذر کنند و سبدی از سهام‎های مختلف برای خود داشته باشند. بازار پول و بازار سرمایه دارای ریسک بالاست و از شوک‎های درونی و بیرونی تأثیر می پذیرد و می تواند اصل سرمایه این افراد را به خطر بیاندازد. خود سبدی از سهام حوزه های مختلف اعم از فلزی، شیمیایی ، دارویی، بانکها و بیمه ها و... ایجاد کنند، چراکه سهام‎های همه شرکت‎ها به یک میزان و به طور همزمان منفی نمی شوند.

 

وی همچنین هشدار داد که مردم مراقب باشند بلایی که ناشی از اعتماد به تصور وجود نگاه‎های حمایتی به موسسات اعتباری پیش آمد، برایشان در ارتباط با بورس پیش نیاید.

 

در نتیجه می توان دریافت که حضور مردم عادی در بازار سرمایه به پشتوانه تبلیغات گسترده و حمایت دولت از این بازار می تواند پیامدهایی جدی را در پی داشته باشد؛ به خصوص در صورتی که مردم برای حضور در بورس اقدام به فروش اموال خود کرده اند، این پیامدها می تواند نسبت به قبل تشدید شود و در نهایت معضلاتی جدی در کشور ایجاد کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied