شمانیوز
شما نیوز

بازماندگان سهام عدالت می‌گیرند؟

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد جاماندگان سهام عدالت، گفت:‌ میزان سهامی که در سال 85 دراختیار دولت بود محدود بود، در نتیجه به 6 دهک سهام عدالت اختصاص یافت و این فهرست بسته شد، الان هم دولت اموال کافی ندارد که به جاماندگان بدهد.

بازماندگان سهام عدالت می‌گیرند؟

به گزارش شمانیوز و به نقل از فارس: در پی اعلام آزادسازی سهام عدالت که پس از ۱۴ سال صورت گرفت، کسانی که این سهام را ندارند، خواهان اختصاص سهام عدالت شدند، حتی برخی گفتند، اگر سهام به صورت عادلانه توزیع می‌شود، باید به همه مردم برسد، اما خواست قانونگذار از ابتدا این بود که در راستای تقویت قدرت اقتصادی ۶ دهک کم درآمد جامعه، سهام عدالت به آن‌ها داده شود، لذا این سهام که متعلق به ۴۹ شرکت بزرگ دولتی بود، به ارزش یک میلیون تومان برای هر نفر، در سال ۱۳۸۵ به ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۴۷۱ نفر اختصاص یافت.

در این زمینه، علیرضا صالح رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به پرسش که آیا امکان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت وجود دارد، گفت: میزان سهامی که دولت در سال ۸۵ در اختیار داشت، محدود بود، در نتیجه سهام عدالت به ۶ دهک اختصاص یافت و این فهرست واگذاری سهام بسته شد. روند ثبت نام این افراد تا سال ۹۴ تکمیل شد، اما بعد از واریز سود در سال ۹۶، این لیست بسته شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی تاکیر کرد: در حال حاضر دولت سهام کافی در اختیار ندارد که بخواهد به بقیه افراد جامعه سهام عدالت بدهد.


وی تأکید کرد: سهام باقی مانده دست دولت کفاف این را نمی‌دهد که مشمولان جدیدی برای سهام عدالت انتخاب کنیم.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد خروج دولت از شرکت‌های سهام عدالت گفت: برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که در مدیریت مستقیم خود فرد مالکیت و مدیریت سهام خود را برعهده می‌گیرد.

وی گفت: در مدیریت و مالکیت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت انتخاب می‌کند که طبق مصوبه سازمان بورس در مجامع الکترونیکی شرکت می‌کند و نمایندگان خود را انتخاب می‌کند، بنابراین دولت هیچ دخالتی در سهام عدالت نمی‌کند و دولت خود را از سهام عدالت خارج می‌کند.

صالح همچنین در مورد واگذاری سهام شرکت‌های دولت از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی ای‌تی‌اف گفت: دولت می‌خواهد حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان پول مردم را در ای‌تی‌اف‌ها مدیریت کند. در گام اول چاره‌ای ندارد که خودش مدیریت این صندوق‌ها را برعهده بگیرد، اما در گام دوم، مدیریت این صندوق‌ها را به افراد دیگر واگذار می‌کند.

به گفته وی، در مورد سهام عدالت، گام اول طی ۱۲ سال گذشته برداشته شده است و اکنون گام دوم است که دولت خود را از سهام عدالت خارج می‌کند. نباید سهام عدالت را با ای‌تی‌اف مقایسه کنیم. البته کسانی که واحد‌های ای‌تی‌اف را خریداری می‌کنند، ظرف دو ماه آینده این واحد‌ها در بورس قابل معامله می‌شود و امیدنامه و اساسنامه صندوق‌های ای‌تی‌اف هم منتشر شده است.

وی گفت: سهام عدالت تا امروز قابل خرید و فروش نبود، اما مردم می‌توانند از امروز نسبت به مدیریت و خرید و فروش خود اقدام کنند.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: این سازمان مجری قانون است و اگر قرار باشد افراد جدیدی سهام عدالت بگیرند، باید در جایی دیگر تصمیم‌گیری شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied