شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز در گفتگو با زارع بررسی کرد؛

آیا فرمول جدید افزایش قیمت خودرو به ثبات بازار کمک می‌کند؟

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که فرمول جدید افزایش قیمت خودرو به ثبات بازار این محصول کمک نخواهد کرد.

آیا فرمول جدید افزایش قیمت خودرو به ثبات بازار کمک می‌کند؟

 

در جلسه 15 اردیبهشت ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت با شورای رقابت برای تعیین فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو، توافق کردند که بر این اساس، قیمت مصرف‌کننده هر خودرو با توجه به فرمول «قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده» محاسبه خواهد شد، اما لحاظ کردن سود حداکثری منوط به رعایت بهره‌وری ۷۰ درصدی در خطوط تولید خودرو است.

 

رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، درباره اعلام سازوکار جدید افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: این نوع سازوکار و فرمول جدید افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان منجر به التهاب بیشتر بازار خواهد شد.

 

وی افزود: افزایش قیمت خودرو نه تنها بازار خودر را تحت تأثیرات منفی خود قرار خواهد داد، بلکه برروی افزایش قیمت سایر کالاها هم آثار منفی بجا می‌گذارد.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: با رونق بازار بورس وآزادسازی سهام عدالت انتظار می‌رفت وضعیت اقتصادی کشور در سال جهش تولید به ثبات برسد، اما با تصمیم اخیر مبنی فرمول افزایش قیمت خودرو این تصورات به کل کنار زد.

 

زارع ادامه داد: امسال برای اینکه حجم عظیمی از نقدینگی‌های موجود در دستان مردم به سمت بازار بورس و تولید روانه شود، فرصت خوبی بود، اما متأُسفانه با فرمول افزایش قیمت خودرو امکان دارد مردم سرمایه‌های خود را از بورس و تولید به سوی بازار خودرو ببرند و همین مسئله ممکن است بر افزایش سوداگری‌ها و دلال‌بازی دامن بزند.

 

وی خاطرنشان کرد: ادله خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو، افزایش حقوق کارگران و هزینه‌های جاری است، اما نباید فراموش کرد که قبلاً هم به خاطر افزایش یکباره قیمت ارز، خودروسازان به یکباره قیمت خودرو را افزایش دادند و از بازار آزاد و دلالی کسب سود کردند.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اگر این روند ادامه داشته باشد و خودروسازان بخواهند طبق این فرمول افزایش قیمت دهند، احتمالاً اقشار ضعیف و متوسط نتوانند خودرو خریداری کنند و این مسئله حتی برای خود خودروسازان هم دردسرساز خواهد شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied