شمانیوز
شما نیوز

انارکی محمدی در گفتگو با شمانیوز:

سایپا نباید تولید پراید را متوقف می‌کرد/ تأثیر کرونا بر افزایش قیمت‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که سایپا نباید در این شرایط تولید پراید را متوقف می‌کرد؛ چون هیچ جایگزینی برای آن ندارد.

سایپا نباید تولید پراید را متوقف می‌کرد/ تأثیر کرونا بر افزایش قیمت‌ها

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز درباره گرانی خودر در روزهای اخیر اظهار کرد: در روزهای اخیر قیمت پراید در بازار خودرو به نزدیک ۹۰ میلیون تومان رسیده که این موضوع موجب افزایش التهاب در بازار شده است. این درحالی است که طبق گفته بسیاری از فعالان بازار خودرو در دو ماه اخیر به علت شیوع کرونا رکود این بازار افزایش یافته و حتی در برخی از مدل‌ها قیمت خودرو رو به کاهش بوده است. 

 

وی با بیان اینکه البته شیوع کرونا در دو ماه اخیر، موجب کاهش تولیدات سایپا و ایران خودرو در فروردین ماه شد که با توجه به تعهدات بالای تولیدی این دو خودروساز، عرضه و تقاضای بازار را دچار مشکل کرده است، گفت: عموماً دلالان با با همکاری برخی از شرکت‌های خودروساز قیمت را در بازار افزایش می‌دهند تا با افزایش شکاف قیمتی عرضه و تقاضا، مسئولان را در فشار افزایش قیمتی بالاتر از قیمت تمام شده قرار دهند.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با اشاره به هزینه‌های بالای شرکت‌های خودروسازی خاطرنشان کرد: هزینه‌های بالای مالی خودروسازان موجب شده تا برای جبران آن به‌دنبال افزایش قیمت خودرو بیش از هزینه تمام شده باشند که در صورت محاسبه این هزینه‌ها در قیمت تمام شده خودرو، افزایش قیمت خودرو به طور رسمی بیش از ۴۰ درصد هم خواهد بود.

 

انارکی محمدی افزایش قیمت ارز را یکی دیگر از بهانه‌های غیرقابل پذیرش در افزایش قیمت خودرو عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز و افزایش دستمزد، قیمت خودرو باید حدود ۱۵ درصد افزایش یابد. همچنین اثر ارز در هزینه‌های خودرو ۳۰ درصد است پس باید به همین نسبت قیمت خودرو افزایش یابد، نه اینکه قیمت خودروی پراید به 90 میلیون تومان برسد!

 

نماینده مردم رفسنجان با انتقاد از عملکرد ستاد تنظیم بازار و خودروسازان عنوان کرد: شرکت سایپا نباید تولید پراید را متوقف می‌کرد؛ چون این خودرو تنها خودرویی بود که اقشار ضعیف می‌توانستند خریداری کنند و نوعی نقش تعیین کننده‌ای در قیمت خودرو در بازار داشت؛ در صورتی که سایپا هیچ جایگزینی برای آن ندارد و اگر هم داشته باشد باز هم گران‌تر از پراید است، البته شاید تولید پراید دوباره از سر گرفته شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied