شمانیوز
شما نیوز

جزئیات جلسه وزیر صمت با خودروسازان

وزیر صمت به خودروسازان دستور داد امسال با تمام قوا و با افزایش تولید ۳۰۰ هزار دستگاه، میزان تولید خودرو را در سال ۹۹ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسانند.

جزئیات جلسه وزیر صمت با خودروسازان

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم :  رضا رحمانی با فراخواندن مدیران دو خودروساز بزرگ کشور تاکید کرد: خودروسازان کشور برای دستیابی به اهداف مدنظر افزایش تولید، نیازمند یک کار جهادی هستند ضمن اینکه باید برای مردم شفاف سازی کنند عامل آشفتگی بازار کیست و منافع چه کسانی از این اتفاق تامین می‌شود که به آن دامن می‌زنند؟

وی افزود: در طول سال 98 اقدامات اساسی برای اصلاح ساختار صنعت خودروسازی، فروش اموال غیر مولد، اصلاح روابط با قطعه سازان و پایبندی به تعهدات در دستور کار قرار گرفت، اما بحت واگذاری آنچنان که باید پیش نرفته است از این رو انتظار دارم در سریع‌ترین زمان ممکن گزارشی از روند اقدامات ارائه شود.

رحمانی با اشاره به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص خودروسازی کشور، اضافه کرد: ایشان تکلیف ما را برای رعایت برخی الزامات در خصوص این صنعت به ویژه در شاخص‌های کمی و کیفی تعیین کرده اند و وزارت صمت برای تامین حقوق مردم با کسی تعارف ندارد.

وی گفت: علاوه بر ضرورت بررسی دقیق عوامل ایجاد آشوب در بازار خودرو، مدیران خودروسازی باید نسبت به اصلاح جدی نحوه ثبت نام متقاضیان در سایت‌های فروش خودروسازان و شفاف سازی روند جاری با تمام ظرفیت‌های ممکن برای اعتماد سازی میان آحاد مختلف جامعه گام بردارند؛ مردم باید مطلع و مطمئن باشند که در بروز برخی آشفتگی‌های اخیر بازار خودرو، خودروسازان منافع خاصی نداشته و حتی متضرر نیز می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: همزمان با اصلاح فرایند‌های فروش، موضوع افزایش تولیدات با جدیت بیشتر در دستور کار قرار گیرد و ضرورت دارد خودروسازان به گونه‌ای شفاف عمل کنند که نتایج اقدامات برای مردم ملموس و مورد حمایت آن‌ها قرار گیرد و بطور مستمر اقدامات انجام شده به مردم گزارش شود.

 برنامه ریزی برای فعالیت قطب جدید خودروسازی در کشور 

رحمانی گفت: وزارت صمت برای پر کردن فاصله موجود در روند عرضه و تقاضا، بحث راه اندازی قطب جدید خودروسازی و احیای توان تولیدی واحد‌های خودروسازی غیرفعال را پیگیری می‌کند و حتما جلوی هرگونه جوسازی را خواهیم گرفت و روند موجود را متوقف خواهیم کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری اخیراً به عناوین مختلف از صنعت خودروسازی نام برده اند که باید هر یک از دستورات و موارد مورد نظر ایشان، احصا و مورد پیگیری و اقدام جدی خودروسازان قرار گیرد.

رحمانی ادامه داد: هم اکنون بر خلاف سایر کشور‌ها که به واسطه شیوع کرونا، صنعت خودروسازی در سطح دنیا دچار رکود شده است، در کشور ما تقاضای بازار افزایش یافته که علاوه بر غیر عادی بودن شرایط، نیازمند اقدام عاجل در افزایش میزان تولیدات و تعدیل شرایط موجود است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: این صنعت با وجود تلاش‌های صورت گرفته در طول یک سال گذشته، و به سبب برخی خبرسازی‌های منفی از سوی افراد سودجو و حاشیه سازی‌های تعدادی از واردات چی ها، انتظارات تورمی و همچنین حرکت نقدینگی جامعه به سوی آن، دچار چالش جدی شده است که فقط می‌توان با شفاف سازی از این بحران عبور کند.

رحمانی گفت: به عنوان نمونه اقدام برخی سایت‌های فروش خودرو در قیمت سازی‌های کاذب و هیجانی از مواردی است در بروز این شرایط موثر بوده که با هماهنگی دادستانی کل کشور حتماً با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از ضروریات توسعه این صنعت، توجه به تجربیات موفق سایر کشور‌ها روی موضوع پلتفرم مشترک و موتور مشترک در تولیدات است که می‌تواند در عمل به کاهش قیمت تمام شده محصولات نیز بیانجامد که هنوز اقدامات لازم با وجود تاکیدات سال گذشته عملیاتی نشده و عملکرد خودروسازان کافی نبوده است.

 ضرورت اخذ مالیات از سود حاشیه بازار خودرو 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: یکی از راهکار‌های پیشنهادی ما برای کنترل حاشیه بازار خودرو که به وزارت اقتصاد نیز ارائه شده و روی اتخاذ این تصمیم پافشاری نیز می‌کنیم، اخذ مالیات از مابه التفاوت قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد خودرو است، البته در این خصوص باید تمهیدات مناسب نیز اتخاذ شود که ما با جدیت دنبال تحقق این امر هستیم.

رحمانی تاکید کرد: صنعت خودرو نیازمند اجرای برنامه‌های دراز مدت و موثرتر است و باید با اجرای کامل و دقیق برنامه‌های تعریف شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای همیشه از مشکلات موجود عبور کنیم.

وی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص ظرفیت‌های بزرگ کشور در صنایعی مثل هوا و فضا و اینکه سایر صنایع به ویژه صنعت خودروسازی باید از آن الگو بگیرند؛ گفت: فرمایش ایشان به صورت ویژه متوجه بکارگیری فناوری‌های نوین در صنعت خودروسازی است و این صنعت نیازمند توجه جدی به بخش علمی، دانشگاهی و جذب نخبگان بوده و این اقدامات می‌تواند اثرات بزرگی در آینده این صنعت داشته باشد.

رحمانی تاکید کرد: صنعت خودروسازی در سال جهش تولید نیازمند یک قرارگاه اختصاصی است چرا که این موضوع قابل پذیرش نیست که هنوز برخی خودرو‌های ما ارزبری داشته باشند و در شرایط خاص کشور در تامین ارز، برای ما چالش ایجاد کنند.

وی با اشاره به اقدامات گسترده و موفقیت‌های وزارت صمت برای کنترل بازار انواع اقلام کالایی و مایحتاج ضروری مردم در طول سال گذشته و به خصوص در ایام پایانی سال و از زمان شیوع کرونا گفت: با وجود تمامی محدودیت‌ها و مسائل، این وزارتخانه گام‌های استواری در این راستا برداشت و توفیقات فراوانی نیز حاصل شد که نباید با آشفتگی‌های بازار خودرو همه این خدمات تحت الاشعاع قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied