شمانیوز
شما نیوز

رتبه بندی پیمانکار چیست ؟

اخذ رتبه باعث اعتبار بخشیدن به شرکت می شود و در نهایت به موفقیت و رشد شرکت کمک زیادی می کند. در این مطلب به توضیحاتی در رابطه اخذ رتبه پیمانکار اشاره شده است.

رتبه بندی پیمانکار چیست ؟

اخذ رتبه پیمانکار یکی از کارهایی است که پیمانکاران مختلف ساختمان، پیمانکاران تاسیسات یا پیمانکاران آب پس از ثبت شرکت انجام می دهند. رتبه پیمانکار  تاثیر بسیار زیادی در انجام پروژه های مختلف توسط پیمانکاران دارد. به طور کلی شرکت های مختلفی اقدام به اخذ رتبه می کنند که از آن میان می توان به شرکت های مشاور، شرکت های انفورماتیک، شرکت های انبوه سازی و شرکت های پیمانکاری اشاره کرد. اخذ رتبه باعث اعتبار بخشیدن به آن شرکت می شود و در نهایت به موفقیت و رشد شرکت کمک زیادی می کند. در این مطلب به توضیحاتی در رابطه اخذ رتبه پیمانکار اشاره شده است.

 

اخذ رتبه پیمانکار

 

پیماکاران اشخاصی حقیقی یا حقوقی می باشند که با افراد حقیقی و حقوقی دیگر قراردادی را در جهت انجام پروژه های مختلف مانند پروژه های عمرانی، حمل، اجرا و ... منعقد می کنند. شرکت های پیمانکاری برای افزایش اعتبار خود نسبت به دریافت رتبه پیمانکاری اقدام می کنند. معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری نسبت به صدور رتبه مسئولیت دارد و رتبه های مختلف را به پیمانکاران می دهد. این رتبه بندی بر اساس توانایی ها و دانش های فنی پیمانکاران می باشد.

رتبه های پیمانکاران از 1 تا 5 دسته بندی می شوند و رتبه 1 بهترین رتبه می باشد. در صورت اخذ رتبه های پایین تر می توان با به دست آوردن امتیاز نسبت به کسب رتبه های بالاتر اقدام نمود.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه پیمانکار

 

جهت دریافت رتبه پیمانکاری از رتبه های 1 تا 4 مدارکی مورد نیاز می باشد که پس از ارسال و تایید نهایی آنها رتبه مورد نظر صادر می گردد. این مدارک عبارتند از:

 

  • رونوشت از شناسنامه و کارت ملی صاحبان امتیاز
  • ارائه کپی برابر اصل  مدارک شرکت
  • ارائه موافقت نامه های تنظیم شده
  • تهیه سربرگ برای شرکت
  • ارائه اساسنامه و اظهارنامه مربوط به ثبت شرکت
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکت
  • رونوشتی از مدارک تحصیلی مدیران شرکت
  •  ارائه جدول سود و زیان شرکت
  • ارائه تعهدنامه عدم اشتغال اعضای شرکت در سازمان های دولتی
  • در صورت رتبه بندی و اقدام به اخذ رتبه بالاتر گواهی رتبه بندی قبلی مورد نیاز می باشد.
  • لیست بیمه تامین اجتماعی تمامی اعضای شرکت باید ارائه گردد.

 

چرا نیاز به اخذ رتبه پیمانکاری می باشد؟

 

شرکت کردن در انواع مناقصات دولتی نیازمند صلاحیت پیمانکاری می باشد و در صورتی که شرکت های پیمانکاری دارای رتبه بندی نباشند نمی توانند در مناقصات دولتی شرکت نمایند. در صورتی که شرکت های پیمانکاری تمایل به شرکت در انواع مناقصات و پروژه های بزرگ داشته باشند باید رتبه پیمانکاری را دریافت نموده باشند تا بتوانند قسمتی از منابع مالی خود را از سمت دولت تامین نمایند.

 

همچنین رتبه بندی هایی که برای شرکت های پیمانکاری وجود دارد نشان دهنده اعتبار و سابقه این شرکت ها می باشد و افراد مختلف می توانند با توجه به این رتبه ها شرکت پیمانکاری خود را انتخاب نمایند.

 

معیار رتبه بندی پیمانکاران

 

معاونت راهبردی ریاست جمهوری بر اساس معیارهایی رتبه بندی پیمانکاران را انجام می دهد که به آنها می پردازیم. در ابتدا عملکرد شرکت ها ارزشیابی می شود و سپس تجربه و سابقه ای که شرکت و افراد مشغول در آن دارند مورد توجه قرار می گیرد. تخصصی که اعضای هیئت مدیره دارند نیز یکی از معیارهایی است که این سازمان برای رتبه بندی پیمانکاران در نظر می گیرد. توان مالی شرکت نیز برای رتبه بندی اهمیت فراوانی دارد و هر چه این مقدار بالاتر باشد رتبه بالاتری به شرکت تعلق می گیرد.

 

برای ارزشیابی شرکت های مختلف معیارهای مختلفی در نظر گرفته می شود و با توجه به کاری که هر شرکت انجام می دهد ارزیابی های مختلفی نیز انجام می گیرد.

 

شرایط مورد نیاز جهت اخذ رتبه پیمانکاری

 

  • برخورداری از امکانات و تجهیزات مربوط به کار هر شرکت
  • تامین کردن بیمه تمامی اعضای شرکت
  • برخورداری دو سوم از اعضای شرکت از مدرک تحصیلی کارشناسی
  • رعایت کردن مقررات مربوط به ایمنی و حفاظت
  • برخورداری از تجهیزاتی مانند روشنایی کافی، فنس کشی، سیستم های اطفاء حریق و حراست

 

برای اخذ رتبه پیمانکار لازم است تا پس از فراهم نمودن مدارک و شرایط مورد نیاز به سامانه اینترنتی ساجات مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. پس از تایید مدارک ارسال شده توسط سازمان معاونت راهبردی ریاست جمهوری و با توجه به توانایی های فنی و مهندسی رتبه مورد نظر صادر می گردد.

جهت کسب راهنمایی بیشتر در مورد اخذ رتبه پیمانکاری به سایتwww.nikepars.com   مراجعه نمایید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied