شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

شکوفایی ارتباطات دیجیتال کشور با "کرونا" ؛ دورکاری و عدالت آموزشی ماحصل شیوع این پدیده

«کرونا» فرصتی بود که تجارب و توانمندی های دیجیتالی کشور را به بوته نقد گذاشت و زمینه ای برای تغییر در سبک زندگی ایجاد کرد؛ ارتباطات راه دور را فراهم آورد، آموزش مجازی دانشگاه‌ها را کلید زد و با «شاد» خنده بر لبان امیدهای آینده کشور نشاند...

شکوفایی ارتباطات دیجیتال کشور با "کرونا" ؛ دورکاری و عدالت آموزشی ماحصل شیوع این پدیده

به گزارش شمانیوز در روزهای سخت کرونایی شاد کردن مردم شاید خیلی مشکل به نظر می رسید چراکه تمام برنامه های تمامی اقشار با هر سن و سالی و در هر موقعیتی اعم از شاغلان، خانه داران، محصلین و ... تحت شعاع قرار گرفت به طوری مردم کشور حتی در عید نوروز امسال در قرنطینه خانگی به سر بردند.

 

اما با وجود این شرایط سخت لازم بود تا امور اصلی کشور که به عنوان چرخ دنده های محرکه سایر بخش ها بودند از حرکت باز نایستد.

بدون شک ارتباطات یکی از ابزارهای کارآمد برای آگاهی یافتن و آگاهی رساندن از وضعیت بحران است بر همین اساس تداوم فعالیت شبکه های ارتباطی به خصوص در مواقع بروز بحران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای مثال می توان  به کاربرد شبکه ارتباطی در روزهای کرونایی کشور و در بستر اینترنت اشاره کرد.

 

بسیاری از مردم دید و بازدیدهای نوروزی خود را با استفاده از امکانات این شبکه انجام دادند و در ادامه سایر امور خود از اعم از فعالیت های کاری و آموزشی را با بهره گیری از این زیرساخت ها سرو سامان دادند.

 

در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت پایداری شبکه ارتباطات کشور در شرایط بحران آمده است: ارتباطات در شرایط بحرانی یکی از ابزارهای لازم برای آگاهی یافتن و آگاهی رساندن از وضعیت بحران است.

 

حفظ ارتباطات در شرایط بحران اهمیت ویژه ای  دارد. زیرا همه افراد به طور خودکار خواستار اطلاع از وضعیت نزدیکان خود هستند و تماس و استفاده از زیر ساخت های شبکه های ارتباطی معمولا زیر بار حجم تقاضا قادر به حفظ کیفیت خود نیستند. در حالی که نهادهای متولی فوریت های امدادی همچون نیروی انتظامی، آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس باید به ارتباطاتی پایدار دسترسی داشته باشند، فناوری فعلی این دستگاه ها در حد ارتباطات بی سیم معمولی است که علاوه بر تداخل بسامدی، بسیاری از قابلیت های لازم برای امداد رسانی نظیر اشتراک گذاری اطلاعات متنی و تصویری مانند مکان جغرافیایی را نداشته و اطلاعات مورد نیاز برای تسریع و اولویت بندی امداد رسانی در فناوری فعلی ارتباطی این دستگاه ها قابل دریافت نیست.

 

این مهم مسئولیت اپراتورهای کشور را دو چندان کرد بر همین اساس شرکت ارتباطات سیار ایران نیز مانند سایر بخش ها از نخستین روزهای ورود کووید 19 به ایران (اوایل اسفندماه 98) دست به کار شد؛ همراه اول اقدامات خود را در سه بخش کمک به بخش آموزش، افزایش بهداشت عمومی، کمک به بخش درمان پیش برد.

این شرکت در کنار ارائه خدمات عمومی، همانند گذشته با تعریف ماموریت های جدید در ذیل مسئولیت های اجتماعی خود قدم در این عرصه نهاد.

 

با توجه به شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا در نقاط گسترده ای از جهان، مبحث دورکاری بسیار داغ تر از قبل شده و بر همین اساس اپراتور اول با درنظر گرفتن این مهم در فراهم کردن فرایند دورکاری کارکنان و پرسنل خود از همان نخستین روزهای ورود این ویروس به کشور پیش قدم شد و جزو نخستین شرکت هایی بود که این مساله را مورد توجه قرار داد تا به واسطه آن پرسنل خود را از حضور و ترددهای غیر ضروری در سطح شهر منع کند.

 

 کمیته HSE همراه اول با شناسایی و ارزیابی به موقع ریسک های موجود و با هدف کاهش میزان مواجهه، در خصوص اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به ویروس کرونا یکم اسفندماه تشکیل جلسه فوق العاده داد و با تعریف اقدامات عاجل عملیاتی در سه حوزه مدیریت تغییرات مبتنی بر زیرساخت های فنی، ارتقای آگاهی و فرهنگ سازی، ایمن سازی محیط کار در راستای هدف تعیین شده حرکت کرد.

 

همچنین این اپراتور در ساخت بیمارستان سیار، همراه مردم و دولت بود به طوری که ر راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود با اختصاص ٣٠ میلیارد ریال در ساخت، تجهیز و بهره برداری از یک بیمارستان سیار مشارکت کرد.

اما اقدامات اولین اپراتور دیجیتال کشور به اینجا ختم نشد و با جدی تر شدن شرایط کرونایی کشور، شاهد تحولی عظیم در سیستم آموزشی کشور با نقش آفرینی بر بستر نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران بودیم.

 

بر اساس این گزارش؛‌ اپراتور اول علاوه بر مشارکت گسترده در پویش(کرونا را شکست می دهیم) و با تهیه و توزیع ماسک و موادضدعفونی کننده همراه بود، در حوزه تقویت حوزه آموزش در چنین شرایطی بسیار مفید واقع شد به شکلی که ارائه خدمات نوین، تعرفه دسترسی به سامانه های آموزش مجازی تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به یک سوم کاهش داد.

 

باید قبول کرد که بحران کرونا سیستم آموزشی کشور را به چالش کشید . سیستمی که تداوم آن از ضروریات روزمره زندگی است البته که جایگاه آموزش در توسعه و پیشرفت کشورها بر کسی پوشیده نیست.

وزارت آموزش و پرورش کشور برای سامان بخشیدن به مساله آموزشی دانش آموزان که روزهای کرونایی فرصت این مهم را از محصلین کشور گرفته بود، نهایتا با روی آوردن به بسترهای ارتباطات دیجیتال، دست به کار شد.

 

داستان اینگونه ادامه یافت که در روزهایی که مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا به حالت تعطیل درآمده‌ بودند، پس از سال‌ها تأخیر زمینه‌ای ایجاد شد تا وزارت آموزش و پرورش بالاخره به فکر تجربه فضایی متفاوت برای آموزش باشد؛ تجربه‌ای که برای نخستین‌بار با عنوان شاد «شبکه آموزش دانش‌آموز» در وسعت ملی اجرا شد.

 

بر همین اساس با توجه به توصیه وزارت بهداشت مبنی بر قرنطینه خانگی و به حداقل رساندن رفت‌وآمد‌ها برای قطع زنجیره شیوع کرونا ویروس و حفظ سلامتی افراد، وزارت آموزش‌وپرورش به عنوان یکی از بزرگترین سازمان ها در کشور که بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز را تحت پوشش قرار می دهد اقدام به راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی «شاد» کرد.

 

مربیان پیش‌دبستانی، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان توانستند با استفاده از این سامانه و از طریق کلاس‌های مجازی، نوآموزان، دانش‌آموزان و هنرآموزان را در سراسر کشور آموزش دهند.

در شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) معلمان می توانند دروس را با دانش‌آموزان به اشتراک گذاشته و طرح سوال و آزمون کنند و اگر این هدف محقق نشود در طولانی مدت صدمات جبران ناپذیری به حوزه آموزش کشور وارد می شود.

 

رییس جمهور در همین رابطه در جلسه اخیر هیات دولت طی سخنانی به تاثیر این فعالیت سامانه شاد اشاره کرد و گفت: فعالیت این سامانه به تازگی آغاز شده است و لازم است سایر بخش های مرتبط برای تداوم فعالیت موثر این شبکه همکاری موثری داشته باشند بر همین اساس به صورت شفاهی و کتبی به مرکز ملی فضای مجازی تاکید شد تا در این رابطه همکاری داشته باشد.

 

در ادامه باید گفت که طی مدت زمان کوتاه از استارت فعالیت این سامانه  که نیمه سوم فروردین ماه را شامل می شود شاهد استقبال معلمان و دانش‌آموزان از سامانه شاد در کل کشور بودیم.

 

در این مدت کوتاه شاهد مدیریت یک میلیارد و سیصد میلیون پیام و تبادل بیش از ۴۸۰ میلیون محتوای درسی توسط بالغ بر ۶۳۰ هزار معلم دلسوز در قالب دو و نیم میلیون گروه کلاسی و تبادل بیش از ۴۸۰ میلیون محتوای درسی در ذیل راه اندازی این سامانه بودیم.

همچنین طی این مدت شاهد17 میلیون نصب فعال، بالغ بر 13 میلیون کاربر یکتا، 143هزار مدرسه ثبت شده، 8میلیون کاربر فعال روزانه بودیم. ضمن آنکه این سامانه تا به امروز دارای بیش از ۱۲۲هزار مدیر و بیش از ۶۳۰ هزار معلم فعال است.

 

علاوه بر مانور سیستم آموزشی بر بسترهای نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال کشور، همراه اول در بحران شیوع ویروس کرونا از دستاوردهای خود در این بخش رونمایی کرد و توانست با زیرساخت های که در این سال‌ها ایجاد کرده، بستر دورکاری برای نهادها و سازمان های مختلفی نظیر وزارتخانه های دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و... را فراهم آورد.

 

گزارش: معصومه افلاکی

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied