شمانیوز
شما نیوز

تشریح روش غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت

حدود یک ماه از فرصتی که به مشمولان سهام عدالت برای تعیین تکلیف روش مدیریت سهام‌شان داده شده، گذشته و درحالی این فرصت تا یک هفته دیگر تمدید شده که تاکنون ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از حدود ۴۶ و نیم میلیون نفر مشمول در قید حیات، روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند. بر این اساس این ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر باید توجه داشته باشند که دیگر امکان بازگشت به روش غیر مستقیم را ندارند.

تشریح روش غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت

نهم اردیبهشت بود که مقام معظم رهبری ابلاغیه "آزادسازی" سهام عدالت را صادر کردند. در این راستا از ۱۰ اردیبهشت ماه به مشمولان سهام عدالت فرصت داده شده تا چنانچه قصد دارند سهام خود را به صورت مستقیم مدیریت کنند، با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR، مدیریت مستقیم را انتخاب کنند.

 

مهلت تمدید شد/ امکان اصلاح وجود ندارد

مهلتی که برای مشولان تعیین شده بود تا هشتم خردادماه بود اما شب گذشته سخنگوی آزادسازی سهام عدالت از تمدید این فرصت تا ساعت ۲۴ پانزدهم خردادماه خبر داد و تاکید کرد که سهامداران باید توجه داشته باشند چنانچه روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند امکان لغو آن و انتخاب روش غیرمستقیم را ندارند.

به طور کلی حدود ۴۹ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۷۷۵ نفر مشمول سهام عدالت هستند که ۴۶ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۴۸۳ نفر در قید حیات هستند و طبق آخرین آماری که شب گذشته در اختیار ایسنا گذاشته شد، فقط ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند.

برای انتخاب روش مستقیم مشمول باید به SAMANESE.IR مراجعه و روش مستقیم را انتخاب کند. سهام‌داران باید توجه داشته باشند که عدم مراجعه آنها به سامانه و انتخاب روش مستقیم تا ۱۵ خردادماه، به این معنی است که آنها روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند.

 

تشریح روش مستقیم

مشمولان باید توجه داشته باشند که درصورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال خواهد یافت. به عبارت دیگر، به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت.

علاوه بر آن، این دسته از مشمولان سهام عدالت به ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد.

در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهام‌داربوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای‌عالی بورس صورت خواهد گرفت. همچنین مطابق قانون تجارت، افراد سهام‌دار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص یافته از جمله سود و امثال آن بهره‌مند خواهند شد.

سهام‌داران می‌توانند دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به نشانی sejam.ir از تعداد سهام تخصیص یافته نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطلع شوند. بهره‌مندی از خدمات قابل ارائه از جمله ایجاد امکان معامله‌پذیری سهام تخصیص یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری در مراکز تعیین شده است.

همچنین افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهام شرکت‌های بورسی تخصیص یافته روی کد بورسی خودشان منتقل می‌شود. این افراد از بابت سهام شرکت‌های غیربورسی، سهام‌دار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم خواهند بود.

 

تشریح روش غیرمستقیم

درصورت انتخاب آزادسازی به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت، از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهام‌دار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد.

با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت متعلق به سهام‌دار توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند، سهام‌دار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهند بود. قرار است شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش شوند و سهام این شرکت‌ها خرید و فروش شود؛ بنابراین این افراد می‌توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اقدام کنند.

در مورد اینکه چه تضمینی وجود دارد که در روش غیرمستقیم شرکت‌های استانی دارایی سهام‌دار را حفظ کنند و افزایش دهند، باید گفت این موضوع به نحوه عملکرد و میزان موفقیت یا عدم موفقیت مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت دارایی‌های تخصیص یافته بستگی دارد.

 

ماجرای فروش سهام عدالت از طریق بانک‌ها چیست؟

در این میان مشمولان باید توجه داشته باشند که تنها آن دسته از سهام‌دارانی می‌توانند سهام خود را از طریق بانک‌ها بفروشند که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند. در واقع سهامدارانی که قصد فروش ۳۰ درصد از سهام خود را دارند، ابتدا باید در سامانه سهام عدالت روش مستقیم را انتخاب کرده و سپس جهت فروش به شعب بانکی که شماره شبای آن حساب را در سامانه معرفی کرده‌اند، مراجعه کنند و با تکمیل فرم‌های مربوط، نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهدنامه مربوطه اقدام کنند.

بر این اساس، اطلاعات افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد. همچنین سهامدارانی که به سامانه سهام عدالت مراجعه نکنند به صورت خودکار روش غیر مستقیم برای آنها انتخاب می‌شود.

این دسته از سهام‌داران نیز می‌توانند با مراجعه به بانک مربوطه که قبلا شبای حساب آن بانک را جهت دریافت سود معرفی کرده اند، نسبت به ثبت سفارش فروش سهام خود در شرکت سرمایه‌گذاری استانی اقدام کنند. موضوع فروش سهام این افراد به برگزاری مجمع و افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و پذیرش آنها در بازار سرمایه موکول می‌شود.

 

منبع: ایسنا

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied