شمانیوز
شما نیوز

علیپور در گفتگو با شمانیوز:

ورود کارشناسان به عرصه قیمت گذاری مسکن، حباب بازار را از بین خواهد برد

نماینده مردم قائمشهر در مجلس یازدهم معتقد است که ورود کارشناسان به حوزه قیمتگذاری مسکن و الزامی بودن اجرای نظرات کارشناسی می‌تواند قیمت مسکن را کاهش دهد.

ورود کارشناسان به عرصه قیمت گذاری مسکن، حباب بازار را از بین خواهد برد

کمال علیپور، نماینده مردم قائمشهر در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، با اشاره به وضعیت آشفته بازار مسکن و ادامه نوسانات متعدد در این بازار اظهار کرد: حباب قیمتی حاکم در بازار مسکن قدرت خرید مردم را کاهش داده و تدابیر اخیر اندیشیده شده برای کاهش قیمت مسکن می‌تواند مؤثر و مفید واقع شود.

 

وی درباره الزامی شدن قیمت کارشناسی به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های خرید و فروش مسکن گفت: با این قانون دیگر فروشندگان نمی‌توانند با هر قیمتی که می‌خواهند خانه خود را بفروشند؛ چون ملاک ارزش مسکن آن قیمتی است که کارشناس برای آن تعیین می‌کند و برگه ارزشیابی قیمت مسکن ملاک قرار می‌گیرد و فروشندگان پیش از آن چه که کارشناس تعیین می‌کند نمی‌تواند خانه خود را بفروشد.

 

نماینده مردم قائمشهر در مجلس یازدهم اخذ مالیات از خانه‌های خالی را یکی دیگر از راهکارهای کنترل قیمت مسکن و از بین بردن حباب قیمتی در این بازار عنوان کرد، اما در همین رابطه متذکر شد:اخذ مالیات از خانه‌های خالی زمانی می‌تواند در بهبود وضعیت بازار مسکن مؤثر باشد که سایر قوانین مصوب در حوزه‌های مسکن اجرایی شده باشد،.

 

علیپور اظهار تأسف از عدم اجرایی شدن بسیاری از قوانین مصوب در حوزه مسکن گفت: مجلس یازدهم قطعاً به روند حباب موجود در بازار مسکن ورود خواهد کرد و این وضعیت را کنترل می‌کند، اما در حال حاضر وضع مجدد قوانین وضعیت را بدتر کن؛ لذا باید قوانین قبلی اصلاح شود.

وی معتقد است که دولت باید در اخذ مالیات از خانه‌های خالی از خود جدیت نشان دهد و در همین خصوص گفت: اما متأسفانه دولت با غفلت از این قانون هنوز در نتوانسته مانع فرارهای مالیاتی شود.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه کسی منکر ضرورت عرضه خانه‌های خالی به بازار برای ایجاد تعادل قیمتی نیست، گفت:  در این حوزه می‌توان بندی اضافه کرد تا نیز کسانی که خانه‌ای دارند حتی پس از یکسال از عرضه آن به بازار در نقل و انتقالات جریمه مالیاتی پرداخت کنند اما همه این موارد در گرو این مهم است که سایر مولفه‌های ساماندهی بازار مسکن مدنظر قرار گرفته باشد.

 

علیپور از وزارت راه و شهرسازی، سازمان تعزیرات و قوه قضائیه درخواست کرد تا با همکاری مجلس و دولت خانه‌های خالی را شناسایی کنند تا هرچه زودتر به بازار عرضه شوند.

وی به دولت توصیه کرد که با کارشناسی کردن قیمت نهایی مسکن و در نظر گرفتن میانگینی برای آن دست دلالان در قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای را کوتاه کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied