شمانیوز
شما نیوز

تشریح عملکرد شرکت پتروشیمی پارس

شرکت پتروشیمی پارس به عنوان یک واحد فرعی «فارس» و واحد نهایی گروه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با وجود شناوری 6 درصدی سهام مبادلات خوبی در بازار سرمایه دارد.

تشریح عملکرد شرکت پتروشیمی پارس

به گزارش شمانیوز به نقل از روند بورس امروز، شرکت پتروشیمی پارس به عنوان یک واحد فرعی «فارس» و واحد نهایی گروه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. این شرکت به تولید گازهای اتان، پروپان، بوتان، پنتان پلاس، استایرن منومر و تولوئن بنزن می‌پردازد. ظرفیت اسمی تولیدات «پارس» حدود ۴,۲۴۹ هزار تن در سال است. فروش محصولات این شرکت به دو صورت مبادله در بورس کالا و مبادله به صورت قرارداد بلندمدت خارج از بورس کالا انجام می‌شود.

 
این شرکت افزون بر فروش محصولات در بازار داخلی در مبادلات جهانی نیز سهم دارد. عمده مواد اولیه مصرفی این شرکت گاز طبیعی است. در کنار این ماده از فرآورده‌هایی همچون اتیلن و بنزن نیز بهره می‌برد. شرکت از طریق سه واحد تولیدی محصولات خود از جمله گاز مایع (LGP) و استایرن منومر را تولید می‌کند.

 

2

 

سهامداران شرکت پتروشیمی پارس به شرح زیر است:

 
برنامه ۱۴۰۴ برای تولید گاز مایع حدود ۲۴ میلیون تن است. شرکتهای پتروشیمی متناسب با برنامه تولیدی خود در این راستا تلاش می‌کنند. در بین پتروشیمی‌های داخلی تولیدکننده گاز مایع در سال گذشته «پارس» با سهم ۳۹درصدی دومین تولیدکننده پتروشیمی این محصول است. همچنین ظرفیت تولید محصول اصلی دیگر این شرکت (استایرن منومر) با سهم ۸۶ درصدی بزرگترین تولیدکننده است.
 
 
 
همانگونه که در شکل مشاهده می‌کنید تولید یک ماهه سال جاری تقریباً در اکثر محصولات برابر متوسط سال گذشته بوده است. همچنین شرکت از سال‌های گذشته برای بهبود و اصلاح بخش‌های تولیدی خود پروژه‌هایی را در دست اجرا قرار داده است. براساس برآرود شرکت اکثر  پروژه‌ها حداکثر تا پایان سال جاری به اجرا برسد.  پیش بینیهای سال۹۹ با اختلاف کم همان برآرود سال گذشته است.
 
شرکت با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای تنگناهای پیش روی تولید را رفع می‌کند و میزان تولید را به ظرفیت اسمی خواهد رساند. اجرای پروژه‌ها از طراحی تا اجرا هزینه‌هایی را به شرکت تحمیل می‌کند. شرکت پتروشیمی پارس برای مخارج این طرح از منابع درآمدی پیش بینی شده استفاده می‌کند.
 
شرکت پتروشیمی پارس برای اجرای طرح‌های خود هیچ گونه افزایش سرمایه‌ای را انجام نداده است. این شرکت با اتکا به درآمدهای خود پروژه‌ها را برنامه ریزی کرده است. درآمد مناسب و مدیریت صحیح آن است. شرکت به دلیل کاهش هم زمان قیمت مواد اولیه و قیمت فروش محصولات از حاشیه سود ثابتی برخوردار بوده است. البته طبق گفته‌های شرکت فروش صادراتی طبق برنامه انجام خواهد شد.
 
شیوع بیماری کرونا موجب رکود اقتصادی در کشورها شد. قیمت نفت از این رخداد بی اثر نبود. در مقابل کاهش قیمت فروش محصولات پتروشیمی به دلیل کاهش هزینه مواد اولیه وضعیت شرکتهایی همچون «پارس» ثابت ماند. «پارس» در کنار حفظ شرایط فعلی، شرکت آریاساسول را در بورس عرضه کرد.
 
شرکت پتروشیمی پارس مالکیت ۵۰ درصد سهام آریا ساسول را دارد. این زیر مجموعه تمامی اتیلن مورد نیاز «پارس» را تأمین می‌کند. طبق برنامه‌های «پارس» آریاساسول در نیمه اول امسال با پذیرش سازمان بورس وارد بازار سرمایه می‌شود.

 

3

 

روند تقسیم سود در سال‌های گذشته نشان دهنده تقسیم حداکثری سود این شرکت است. به عبارت دیگر شرکت تمامی برنماه‌های خود را به اجرا درآورده است. براساس این روند انتظار داریم سود تقسیمی سال ۹۸ نیز مطابق برنامه به میزان برنامه ریزی شده پرداخت شود. باید توجه کرد که «پارس» در ۹ ماهه سال ۹۸ توانسته است ۶,۷۰۴ ریالی را محقق کرده است.

 

4

نتیجه گیری

 
شرکت پتروشیمی پارس با فعالیت بهینه خود در صنعت محصولات شیمیایی جایگاه ویژه‌ای برای سهامداران دارد. این شرکت با وجود شناوری ۶ درصدی سهام از میزان مبادلات خوبی در بازار سرمایه برخوردار است. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران از ارزندگی این سهم و اجرای به موقع برنامه‌های شرکت به خوبی آگاه هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied